25 616 läst ·
125 svar
26k läst
125 svar
Trögt att få upp värme i ackumulatortanken
Hur hög rökgas temperatur har du när du eldar? Hur högt vågar man gå? Jag brukar försöka ligga på omkring 240-250 men har varit uppe i 300+ men de knäppte oroväckande i kamin och rör dåJohanEO skrev:Har du provat att elda utan att ta ut någon värme till till huset. Det skulle kunna vara så att huset förbrukar all värme du alstrar med kaminen och det blir inget över att höja temperaturen i tanken med.
Hur hårt eldar du? Hur mycket ved gör du åt per timme eller eldningspass? Kanske är det så att du får dra på lite. Jag har en vattenmantlad kamin + 500L tank. Den värmer jag upp från 30C till 95C från topp till botten på ca 2,5h (ger ca 15kw). Är kaminen nysotad går det åt en rågad bananlåda med ved.
Indus, så kanske det är. Fast snustorrt rivningsvirke borde väl inte sota speciellt mycket. Jag har rivit delar av en bastu och torrare virke än det finns väl inte....
Har dock sett att det är en hel del sot i kaminen så skitveden har säkert ställt till en del. Kan också se en del tjärbildning på sidorna. Tips om hur man tar bort det?
Har dock sett att det är en hel del sot i kaminen så skitveden har säkert ställt till en del. Kan också se en del tjärbildning på sidorna. Tips om hur man tar bort det?
pumpen ska starta så tidigt som möjligt. har du laddomat?. har du rökrörs termostat kopplad till laddomaten? du har ju en termostat i laddomaten som öppnar gissningsvis på 72-78 grader o de e när vattnet blivit så pass varmt som den släpper över de till tanken, innan de så cirkulerar vattnet bara genom pannan/kaminen o laddomaten.Jasse64 skrev:Matss, jag körde igår på läge III hela kvällen och precis som du sa blev temperaturen stabilare mellan 60-70°. Tanken höll sig längre, dock inte med högre temperaturer vilket förmodligen har att göra med husets behov.
En fundering, varför är inte pumparna i laddpaket varvtalsstyrda utifrån behovet, precis som Grundfos Alpha pump?
En anna är varför pumpen ska starta så tidigt. Har bara hört något om kondens i kaminen men egentligen inte förstått grunden. Flera på forumet har ju pratat om rökgasstyrda pumpar och att det är bättre. Någon som kan förklara och kanske även kan tipsa mig om lämplig temperatur (vattentemp) i kaminen där pumpen ska starta
Jasse64 skrev:Indus, så kanske det är. Fast snustorrt rivningsvirke borde väl inte sota speciellt mycket. Jag har rivit delar av en bastu och torrare virke än det finns väl inte....
de beror ju på hur du eldar, pyr eldar du så sotar o tjärar de som fan. tjäran tar du bort med zink eller eldar på ett effektivare sätt så bränns de bort me..
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har värmt huset enbart med rivnings virke och det skapar väldigt mycket sot i skorstenen och pannan även om man eldar rätt.
Dock har jag inga problem med tjära varken i pannan eller skorstenen.
Dock har jag inga problem med tjära varken i pannan eller skorstenen.
Jag har ett elektroniskt styrsystem till kaminen där jag kan ställa vilken temperatur jag vill att pumpen ska starta i laddpaketet (Esbe LTC141). Systemet startar pumpen vid 45°. I laddpaketet sitter en termisk ventil som öppnar vid 60°. Jag har ingen rökgastermostat eller mätare.obba skrev:pumpen ska starta så tidigt som möjligt. har du laddomat?. har du rökrörs termostat kopplad till laddomaten? du har ju en termostat i laddomaten som öppnar gissningsvis på 72-78 grader o de e när vattnet blivit så pass varmt som den släpper över de till tanken, innan de så cirkulerar vattnet bara genom pannan/kaminen o laddomaten.
Jag sotar varannan vecka när det är kallt. Är det riktigt kallt kan det bli varje vecka, men vid denna temperaturen (skåne)
blir det nog var 3 - -4 vecka.
Jag har samma erfarenhet som Göran.W vad gäller rivningsvirke, kan kanske bero på att elden inte håller lika hög temperatur som den gör med bra ved.
Vad gäller tjära så är jag tveksam till att du helt kan slippa det med den konstruktionen. Jag har alltid haft lite tjärbildning 10-15 cm ovanför rostret, är nog där veden möter det kalla vattnet. Har dock aldrig sett spår av något sådant högre upp i eldstaden eller tuberna.
Bästa sättet att slippa tjära och sot är att lava veden tätt och sedan göra en startbrasa ovanpå vedhögen och vänta med vedpåfyllning tills det finns en ordentlig glödbädd.
Jag har samma erfarenhet som Göran.W vad gäller rivningsvirke, kan kanske bero på att elden inte håller lika hög temperatur som den gör med bra ved.
Vad gäller tjära så är jag tveksam till att du helt kan slippa det med den konstruktionen. Jag har alltid haft lite tjärbildning 10-15 cm ovanför rostret, är nog där veden möter det kalla vattnet. Har dock aldrig sett spår av något sådant högre upp i eldstaden eller tuberna.
Bästa sättet att slippa tjära och sot är att lava veden tätt och sedan göra en startbrasa ovanpå vedhögen och vänta med vedpåfyllning tills det finns en ordentlig glödbädd.
Obba, jag läste igenom manualen för tanken och det finns något som heter diffusor som fördelar vattnet på lämpligt sätt i tanken. Returen från radiatorsystemet går in rätt och funkar med skiktningen. Enligt beskrivningen för att få ett jämt flöde och undvika turbulens i tanken. Bra att du gjorde mig uppmärksam på detta, nu har jag koll.obba skrev:är de inte dumt att gå in med returvattnet från radiator kretsen så högt upp i tanken? borde väl förstöra skiktningen. sen ska tryckkärlet vara minst 15% av den totala vatten volymen så du borde ha ett kärl på typ 120L, säkert inte lösningen på ditt problem utan bara en iaktagelse. sen är de bättre att sätta cirkpumpen till radiatorkretsen på returledningen då de är något svalare vatten där..
Tack för alla funderingar och tips. Fortsätt gärna, alla ni med så god erfarenhet, jag lär mig mer för varje dag :wow:
Klockrent forum med outtömlig kunskap......
Ok, jag är med när det gäller rivningsvirke.Indus skrev:Jag sotar varannan vecka när det är kallt. Är det riktigt kallt kan det bli varje vecka, men vid denna temperaturen (skåne)
Har du också vattenmantlad kamin?
Precis som någon annan frågade undrar hur ni sotar kaminer? Tips på bra verktyg.
Så ofta?Indus skrev:Jag sotar varannan vecka när det är kallt. Är det riktigt kallt kan det bli varje vecka, men vid denna temperaturen (skåne)
Ang rivningvirke, jag har eldat en hel del med det. Renoverade huset förra året så vi fick ganska mycket rivningsvirke över som jag kapade upp till ved och min erfarenhet är det brinner fort och riktigt varmt, men då e det snustorrt virke från 40 talet.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Problemet med rivnings virke är att det är svårt att få en riktigt bra förbränning iaf i pannor med omvänd förbränning.
Det är inte helt ovanligt med över tändning när man eldar rivnings virke så det är inte fel att blanda det med något annat.
Det är inte helt ovanligt med över tändning när man eldar rivnings virke så det är inte fel att blanda det med något annat.
Varmt blir det, brinner fort gör det. Min fru tittar frågande på mig när jag löper upp och ner som en innekatt i marsnoone70 skrev: