Finns det någon med erfarenhet av Trendwall plattor? Dessa skivor marknadsförs som så lätt att limma upp på befintliga väggar att vem som helst fixar det. Stämmer detta? Enligt reklamen kan man använda dessa plattor ända in i duschen utan bekymmer och detta för en kostnad till en bråkdel av ett traditionellt kakel / klinker arbete.
Det låter fantastiskt, kan det stämma, någon som vet?

Fast de kallas "dekorplattor". Jag ser inte ens en antydan till att detta skulle vara någon ersättning för tätskikt i badrummet.

Prisexemplen på deras hemsida är väl ungefär i paritet med vad lite dyrare kakel kostar. Så en bråkdel av kostnanden verkar inte stämma.

Detta är ungefär samma sak som att sätta nytt kakel utanpå bef. kakel. För att få ettr nytt utseende utan att kosta på förnyat tätskikt.

Monteringsmetoden verkar bygga på dubbelhäftande tejp. Jag tvivlar på att de flesta kakelväggar är så plana som de behöver vara om upptejpning skall fungera. Och om det inte är en toppkvalitet av tejp, så kommer plattorna att lossna om några år.

I mina ögon är det här en halvbluff. Eventuellt värre än så.

Redigerat:
Nja, det är inget tätskikt, det är ett ytskikt.
Fördelen med plattorna är att man slipper riva ett befintligt badrum med fungerande tätskikt.
Det är inte godkänt som ett tätskikt.

I övrigt funkar det att sätta dom i duschen då det är helt dött material.
De limmas upp med montagelim, limmet på plattan håller den bara på plats medans montagelimmet torkar.
Plattorna väger inte alls lika mycket som kakel/klinker så påfrestningen på väggen blir inte lika stor.

Funkar även på plastmattor & våtrumstapet.

T TEKILA skrev:
Finns det någon med erfarenhet av Trendwall plattor? Dessa skivor marknadsförs som så lätt att limma upp på befintliga väggar att vem som helst fixar det. Stämmer detta? Enligt reklamen kan man använda dessa plattor ända in i duschen utan bekymmer och detta för en kostnad till en bråkdel av ett traditionellt kakel / klinker arbete.
Det låter fantastiskt, kan det stämma, någon som vet?
Jag och min man fick riva ut 2 hela badrum på grund av att vatten samlats under plattorna i och runtom duschen (installerades av Trendwalls egen samarbetsfirma 83:ans bygg). När mattorna skulle tas bort revs det underliggande tätskiktet med (våtrumsmatta) och totalrenovering ink nytt tätskikt blev ett faktum.

Jag vill därför starkt avråda från att använda Trendwall i våtrum, vi hade sparat både pengar och tid om vi gjorde det rätt och riktigt från början (traditionellt material såsom kakel eller våtrumsmatta).

Tack för info, kändes lite för bra för att fungera.

Hej.
Det är alltid tråkigt när problem uppstår, men vi strävar efter att lösa dem på bästa sätt.
I ert fall handlade det inte om plattorna i sig. Våra dekorplattor är ett nytt ytskikt för våtrum och har 10 års garanti. Tyvärr förekom en batch med produktionsfel där enstaka plattor släppte i skikten. Dessa byttes ut utan att tätskiktet påverkades.
Vid golvläggningen användes fel lim av vår partner, vilket orsakade vatten mellan plattorna och den gamla plastmattan. När dessa byttes ut skadades tyvärr tätskiktet av montören. Tätskiktet lagades, men kunden var inte nöjd. Efter flera diskussioner och ett försäkringsärende sattes nytt tätskikt och kakel in av ett annat företag. Våran partner tog ansvar för sina delar med nya väggar, och betalade för tätskikt och plastmatta. Kunden betalade för det nya kaklet de själva valde, vilket var skäligt.
Ärendet är avslutat sedan länge och resulterade i två helt nya badrum, till lägre kostnad för kunden, än om de rivits och kaklats från början. Under 2024 genomförde vi över 200 projekt där endast ert hade problem. Vårt fokus är fortsatt att hjälpa kunder om något går fel.

Hej Trendwall!

Då ni sedan tidigare skrivit ett svar här i tråden som ni sedan raderade (men som jag hann läsa) så omfattar mitt svar nedan information både från det tidigare och nuvarande svaret från Trendwall.

Att vi på något sätt skulle ha vetskap om att det inte är fel på plattorna i sig, utan att våra plattor enbart kom från en felaktig batch är en sanning med modifikation. Ni har som argument lyft detta, men utan att kunna påvisa vad som skiljer plattorna åt från andra "bra" batcher. Vi har således enbart ert ord.

Att våtrumsmattan revs upp på grund av att montören lyckades dra ett stämjärn genom tätskiktet är ny information för mig, och går inte riktigt ihop med vad som sades på plats av montörerna. På plats nämndes bland annat valet av lim som en faktor. Ni nämner att lösningen som föreslogs av 83:ans bygg inte från vår sida ansågs "bra nog", vilket vi menar inte är inte så konstigt, detta då samtliga "reparationsförslag" förkastades av både besiktningsman och GVK?

Att slutresultatet, efter ca 10 månaders harvade fram och tillbaka med både Trendwall samt 83:ans bygg, ledde till att cerifierad firma (Svea Golv) blev anlitad och renoverade våra badrum ser jag såklart som en positivt utfall mot att ta saken vidare legalt för tvist. Men detta förändrar inte det faktum att Trendwall under 10 månaders tid försökte frånsäga sig allt ansvar, knappt svarade på mejl från både oss och besiktningsman, samt försökte lägga allt ansvar på 83:ans bygg. 83:ans bygg försökte på alla sätt undvika att göra om och rätt fram tills slutet, och erbjöd under flera månaders tid enbart lösningar som förkastades av besiktningsman och GVK.

Jag skulle inte säga att jag idag på något sätt ältar vårt egna case som ni påstår då det idag tack och lov är löst. Utan jag vill snarare avråda andra människor från att använda Trendwall i våtutrymmen för att undvika att hamna i den påfrestande situationen som jag hamnade i. Att ni dessutom förmedlar till kunder att ni inte fått in ett enda klagomål på era dekorplattor ser jag som något ironiskt.

Angående att samtliga av era installationer hos kunder efter oss har gått bra får jag enbart gratulera för. Detta förändrar däremot inte vår upplevelse samt syn på att era dekorplattor inte bör användas i våtutrymmen, utan jag delar besiktningsmannens syn och avrådan. Med det sagt så tar jag mig friheten att dela min åsikt i forum som just frågar om upplevda erfarenheter oavsett Trendwalls åsikt om att jag "ältar mitt eget case".

Med vänlig hälsning.

• Gilla
Anhyan och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.