Hej!

Vårt hus från 1910 blåstes efter vad vi kan förstå ut fullständigt och byggdes om helt och hållet i slutet av 30-talet. På väggarna i alla rum sitter det träskivor istället för gips (i sin tur täckta av strukturtapet och övermålade vävtapeter, det har hänt en del genom årens lopp...), och jag undrar nu om träskivorna kan ha monterats redan på 30-talet eller om de kan ha tillkommit i ett senare skede? Lite nyfiken på vad som finns bakom dem, men har inte förhandlat fram tillstånd från maken att riva ner dem ännu... :-)

/Bugatti

Är det en porös träfiberskiva är det med största sannolikhet en treetexskiva.
Mo och Domsjö AB, tog 1929 ett beslut att börja tillverka treetex. Man byggde då Treetex-fabriken som stod klar 1930. Den var då europas största fabrik för tillverkning av treetex. Så, som svar på din fråga, kan mycket väl skivorna som du har på väggen vara från 30-talet.

Jag tycker tretex är bra men jag har täckt dom med både 6mm gips eller spännpapp.
Jag har för mig att det finns en gammal lång tråd om detta i forumet som tog upp det mesta om tretex - sök

Tackar! Då tillkom det nog redan då. Lite kul att spåra "åldersringarna" i huset, och sedan ta ett beslut om vad som ska återställas/sparas. I vårt fall har det hänt så mycket med huset genom åren att det ger ganska stor frihet i vilken stil man vill renovera/restaurera i. Tretexen får sitta kvar på en del ställen iallafall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.