3 206 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Tredelad taklist!
Hej!
Någon som har lite erfarenhet när det gäller lite större (grövre?) taklister. Var tvungen att riva vår tredelade list pga att samma list löpte i 2 rum med ny mellanvägg. Vill kanske sätta liknande på plats igen. Vilka tillverkar etc??
Lagavulin
Någon som har lite erfarenhet när det gäller lite större (grövre?) taklister. Var tvungen att riva vår tredelade list pga att samma list löpte i 2 rum med ny mellanvägg. Vill kanske sätta liknande på plats igen. Vilka tillverkar etc??
Lagavulin
Jag antar att det gick att plocka ner den och spara? Borde ju i så fall räcka till ett rum åtminstone. Och med den sparade listen som förlaga kan man åka till närmaste lilla lokala såg och beställa några löpmeter till.Lagavulin skrev:
Alternativt borde man väl ha kunnat låta den sitta kvar, sågat ur ett spår där den nya väggen skulle komma, och med de små bitarna man sågat bort som förlaga åka till närmsta lilla lokala såg.. etc, för att få lister att sätta på den nya väggen också.
Riktigt så enkelt är det inte. För det första måste de ha det hyvelbett som krävs och i detta fall då det är en tredelad list krävs tre olika. Att tillverka bett kostar en hel del så det gör de knappast för ett par löpmeter. För det andra är det en hel del arbete med att ställa i ordning hyveln så i slutändan blir det väääldigt dyra lister om man bara behöver några meter. Leta istället efter någon som har samma eller liknande list i tillverkning. Tredelade var ju rätt vanligt. Kolla Gysinge, Byggfabriken eller annan byggnadsvårdsfirma, men hör även med brädgårdar i närheten... det är ju inte som byggnadsvårdsfirmorna har en hyvel bakom kassan och det brukar hända en del med priset på vägen från brädgården till byggnadsvårdsfirman
Hm, min (iofs begränsade) erfarenhet är att de små lokalsågarna härikring brukar kunna fixa detta trots allt, även om jag inte känner någon som har beställt just tredelade lister. Men precis som du säger - man får ju förstås vara beredd att betala...Alsti18 skrev:Riktigt så enkelt är det inte. För det första måste de ha det hyvelbett som krävs och i detta fall då det är en tredelad list krävs tre olika. Att tillverka bett kostar en hel del så det gör de knappast för ett par löpmeter. För det andra är det en hel del arbete med att ställa i ordning hyveln så i slutändan blir det väääldigt dyra lister om man bara behöver några meter.
Men har man bevarade originallister på tre väggar och behöver till en fjärde tror jag ändå det åtminstone är värt att kolla upp. För inte sjutton vill man väl riva ner originalen och ersätta med aldrig så väl gjorda kopior...
Vore förresten kul att höra om någon här har beställt specilgjorda lister, och vad ni fick betala.
Klicka här för att svara