hej
jag har köpt mig en pinnsvets på Jula o tänkte svetsa lite armeringsjärn. Detta är svetsen https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mma-svetsar/invertersvets-031563/

och detta är skyddshjälmen jag köpte https://www.jula.se/catalog/verktyg...MI9rjZ_IikkQMVYxSiAx2iKCnsEAQYASABEgL97vD_BwE

jag testade svetsa lite nu, lyckades få ihop två armeringsjärn med varandra. Innan jag började så körde jag med fil på armeringsjärnet för att göra det stålrent (få bort rost). Det blir lätt att pinnen fastnar. jag kör med ESAB OK48 2 mm, pinne.

ett problem: klämman på själva jordkabeln har fått en del märken, brännmärken (metallen smällt lite), så jag antar jag gör något fel? Är det för hög strömstyrka jag har?

Om det är oren metall så är det vanligt att det uppstår gnistbildning och brännmärken på jordklämman, det brukar inte vara någon fara med det. Lämplig ström för 2mm elektroder bör vara runt 60-80 A

OK48 är en bra allround-elektrod, ger starka och sega svetsar, men kan vara svår för en nybörjare. Svår att tända och vill gärna fastna. Men övning ger färdighet.

G Gabbe1 skrev:
Om det är oren metall så är det vanligt att det uppstår gnistbildning och brännmärken på jordklämman, det brukar inte vara någon fara med det. Lämplig ström för 2mm elektroder bör vara runt 60-80 A

OK48 är en bra allround-elektrod, ger starka och sega svetsar, men kan vara svår för en nybörjare. Svår att tända och vill gärna fastna. Men övning ger färdighet.
toppen, tackar! ja lite svår att tända är den, OK kanon, skall testa 60-80 a!

Rickard.
Du kan testa rutila pinnar typ OK 46.00 eller 46.16 eller nått liknande då dom är ganska mycket enklare att svetsa med, 48.00 är rätt besvärlig om man bara ska "dutta fast" något.

Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Jag förutsätter att du gjorde rent där jordklämman sitter också?

dof dof skrev:
Jag förutsätter att du gjorde rent där jordklämman sitter också?
ja jag filade ned till "plåtrent"

Rickard. Rickard. skrev:
Du kan testa rutila pinnar typ OK 46.00 eller 46.16 eller nått liknande då dom är ganska mycket enklare att svetsa med, 48.00 är rätt besvärlig om man bara ska "dutta fast" något.
Skulle precis skriva det!

• Gilla
Tommy12345302
  • Laddar…
har du förresten fräscha pinnar eller det är något du hittat i öppen förpackning i garaget efter morbror Göte?

F
En nyhet från Stanley, har inte sett den svetsen innan? du Nyfiken..... kan du se tillverkare på den? Stanley har tidigare målat om svetsar från Italienska Awelco och jag har alltid varit av åsikten att det har varit skit, tex helt obeskrivligt kassa tändegenskaper vilket gör 48.00 rätt utmanande. Nu har denna ett pris (man köper en ESAB Rogue ET150 utomlands för samma pengar) som gör att man kan förvänta sig, eller åtminstone kräva att den faktiskt levererar bättre men med tanke på hur många ägg Stanley lagt i AWELCO-korgen tidigare och troligtvis är helt befriade från egen kompetens inom segmentet så tror jag även detta är en AWELCO... tyvärr.

Prova med 46.00 pinnar, det kommer att tända bättre oavsett hårdvara. Och köp en vinkelslip ett par tunna kapskivor för svartstål och en 120 flapdisc, fila bort rost är extremt drygt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
har du förresten fräscha pinnar eller det är något du hittat i öppen förpackning i garaget efter morbror Göte?
jag köpte på jula, så de är allt ok, de är sk basiska så egentligen skall de väl vara i något värmeskåp men jag har dom liggandes nära en varm fläkt

• Gilla
nino
  • Laddar…
F fsn skrev:
En nyhet från Stanley, har inte sett den svetsen innan? du Nyfiken..... kan du se tillverkare på den? Stanley har tidigare målat om svetsar från Italienska Awelco och jag har alltid varit av åsikten att det har varit skit, tex helt obeskrivligt kassa tändegenskaper vilket gör 48.00 rätt utmanande. Nu har denna ett pris (man köper en ESAB Rogue ET150 utomlands för samma pengar) som gör att man kan förvänta sig, eller åtminstone kräva att den faktiskt levererar bättre men med tanke på hur många ägg Stanley lagt i AWELCO-korgen tidigare och troligtvis är helt befriade från egen kompetens inom segmentet så tror jag även detta är en AWELCO... tyvärr.

Prova med 46.00 pinnar, det kommer att tända bättre oavsett hårdvara. Och köp en vinkelslip ett par tunna kapskivor för svartstål och en 120 flapdisc, fila bort rost är extremt drygt.
jag skall ta o kolla, Jag kan säga iaf att svetshjälmen som också är stanley är riktigt jäkla plastig och känns allmänt billig

F fsn skrev:

Jag kollade nu- det är awelco under till, o made in china

F
T Tommy12345302 skrev:
Jag kollade nu- det är awelco under till, o made in china
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.