1 034 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
svetsa första gången - pinnsvets- frågor
hej
jag har köpt mig en pinnsvets på Jula o tänkte svetsa lite armeringsjärn. Detta är svetsen https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mma-svetsar/invertersvets-031563/
och detta är skyddshjälmen jag köpte https://www.jula.se/catalog/verktyg...MI9rjZ_IikkQMVYxSiAx2iKCnsEAQYASABEgL97vD_BwE
jag testade svetsa lite nu, lyckades få ihop två armeringsjärn med varandra. Innan jag började så körde jag med fil på armeringsjärnet för att göra det stålrent (få bort rost). Det blir lätt att pinnen fastnar. jag kör med ESAB OK48 2 mm, pinne.
ett problem: klämman på själva jordkabeln har fått en del märken, brännmärken (metallen smällt lite), så jag antar jag gör något fel? Är det för hög strömstyrka jag har?
jag har köpt mig en pinnsvets på Jula o tänkte svetsa lite armeringsjärn. Detta är svetsen https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mma-svetsar/invertersvets-031563/
och detta är skyddshjälmen jag köpte https://www.jula.se/catalog/verktyg...MI9rjZ_IikkQMVYxSiAx2iKCnsEAQYASABEgL97vD_BwE
jag testade svetsa lite nu, lyckades få ihop två armeringsjärn med varandra. Innan jag började så körde jag med fil på armeringsjärnet för att göra det stålrent (få bort rost). Det blir lätt att pinnen fastnar. jag kör med ESAB OK48 2 mm, pinne.
ett problem: klämman på själva jordkabeln har fått en del märken, brännmärken (metallen smällt lite), så jag antar jag gör något fel? Är det för hög strömstyrka jag har?
Produkter som diskuteras: "skyddshjälmen"
Skyddshjälmar
Skyddshjälmar är en central del av varje bygg- eller renoveringsprojekt, och ger väsentligt skydd mot skador från fallande föremål, stötar och andra risker på arbetsplatsen.
Läs mer
Om det är oren metall så är det vanligt att det uppstår gnistbildning och brännmärken på jordklämman, det brukar inte vara någon fara med det. Lämplig ström för 2mm elektroder bör vara runt 60-80 A
OK48 är en bra allround-elektrod, ger starka och sega svetsar, men kan vara svår för en nybörjare. Svår att tända och vill gärna fastna. Men övning ger färdighet.
OK48 är en bra allround-elektrod, ger starka och sega svetsar, men kan vara svår för en nybörjare. Svår att tända och vill gärna fastna. Men övning ger färdighet.
toppen, tackar! ja lite svår att tända är den, OK kanon, skall testa 60-80 a!G Gabbe1 skrev:Om det är oren metall så är det vanligt att det uppstår gnistbildning och brännmärken på jordklämman, det brukar inte vara någon fara med det. Lämplig ström för 2mm elektroder bör vara runt 60-80 A
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
har du förresten fräscha pinnar eller det är något du hittat i öppen förpackning i garaget efter morbror Göte?
En nyhet från Stanley, har inte sett den svetsen innan? du Nyfiken..... kan du se tillverkare på den? Stanley har tidigare målat om svetsar från Italienska Awelco och jag har alltid varit av åsikten att det har varit skit, tex helt obeskrivligt kassa tändegenskaper vilket gör 48.00 rätt utmanande. Nu har denna ett pris (man köper en ESAB Rogue ET150 utomlands för samma pengar) som gör att man kan förvänta sig, eller åtminstone kräva att den faktiskt levererar bättre men med tanke på hur många ägg Stanley lagt i AWELCO-korgen tidigare och troligtvis är helt befriade från egen kompetens inom segmentet så tror jag även detta är en AWELCO... tyvärr.
Prova med 46.00 pinnar, det kommer att tända bättre oavsett hårdvara. Och köp en vinkelslip ett par tunna kapskivor för svartstål och en 120 flapdisc, fila bort rost är extremt drygt.
Prova med 46.00 pinnar, det kommer att tända bättre oavsett hårdvara. Och köp en vinkelslip ett par tunna kapskivor för svartstål och en 120 flapdisc, fila bort rost är extremt drygt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jag skall ta o kolla, Jag kan säga iaf att svetshjälmen som också är stanley är riktigt jäkla plastig och känns allmänt billigF fsn skrev:En nyhet från Stanley, har inte sett den svetsen innan? du Nyfiken..... kan du se tillverkare på den? Stanley har tidigare målat om svetsar från Italienska Awelco och jag har alltid varit av åsikten att det har varit skit, tex helt obeskrivligt kassa tändegenskaper vilket gör 48.00 rätt utmanande. Nu har denna ett pris (man köper en ESAB Rogue ET150 utomlands för samma pengar) som gör att man kan förvänta sig, eller åtminstone kräva att den faktiskt levererar bättre men med tanke på hur många ägg Stanley lagt i AWELCO-korgen tidigare och troligtvis är helt befriade från egen kompetens inom segmentet så tror jag även detta är en AWELCO... tyvärr.
Jag kollade nu- det är awelco under till, o made in chinaF fsn skrev:En nyhet från Stanley, har inte sett den svetsen innan? du Nyfiken..... kan du se tillverkare på den? Stanley har tidigare målat om svetsar från Italienska Awelco och jag har alltid varit av åsikten att det har varit skit, tex helt obeskrivligt kassa tändegenskaper vilket gör 48.00 rätt utmanande. Nu har denna ett pris (man köper en ESAB Rogue ET150 utomlands för samma pengar) som gör att man kan förvänta sig, eller åtminstone kräva att den faktiskt levererar bättre men med tanke på hur många ägg Stanley lagt i AWELCO-korgen tidigare och troligtvis är helt befriade från egen kompetens inom segmentet så tror jag även detta är en AWELCO... tyvärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden