C cpalm skrev:
Ha ha, nu fick du allt till ett bra cirkelresonemang där 😆
Menar du att kreosotens egenskaper som pesticid inte är unika för kreosoten utan delas med alla fossila oljor?
På vilket sätt skulle det vara ett cirkelresonemang?

C
Huddingebo Huddingebo skrev:
På vilket sätt skulle det vara ett cirkelresonemang?
Läste det som att du jämförde mineraloljans rötskyddande egenskaper med kreosot, och på min fråga om vad de har gemensamt så svarade du att båda har bra rötskyddande egenskaper.

Jag menade så klart underförstått vad de är för gemensamma egenskaper som gör att båda ger ett bra rötskydd? Att båda är fossila destillat är jag faktiskt med på, men det är väl knappast så att alla fossila destillat ger ett bra rötskydd?

Cheesen
Därför kresot stolpar håller i all evighet...
Min erfarenhet är att mineralolja gör att trät håller otroligt länge, även i direkt markontakt. Till skillnad mot om man matar trät med linolja utan tillsatser.
Just motorolja innehåller förhållandevis lite kreosot, Min trappa till utedasset fick den behandlingen för 15 år sen(motorolja blandad med Roslags mahogny för rätt färg). Tryckt virke som ruttnade på ungefär 8 år. Bytte trallen på bryggan ut samma paket. Ungefär en vecka efter trappen till dasset. Den ser närapå som "ny" ut fortfarande, obehandlad... Vackert grå utan röta...

C cpalm skrev:
Läste det som att du jämförde mineraloljans rötskyddande egenskaper med kreosot, och på min fråga om vad de har gemensamt så svarade du att båda har bra rötskyddande egenskaper.

Jag menade så klart underförstått vad de är för gemensamma egenskaper som gör att båda ger ett bra rötskydd? Att båda är fossila destillat är jag faktiskt med på, men det är väl knappast så att alla fossila destillat ger ett bra rötskydd?
Jag skrev att båda är fossilbaserade och båda ger ett bevisat bra rötskydd.
Och den olja jag skrev om var ju begagnad dieselmotorolja.
Finns inga cirklar där.

Och självklart finns det ingen stenkolsolja i begagnad motorolja.

C
Jag skrev att båda är fossilbaserade och båda ger ett bevisat bra rötskydd.
OK, då släpper vi parallellerna till kreosot.
Visst har man hört om "bonnlasyr" baserad på spillolja, men det jag funderar på är om det är så effektivt som det påstås? Finns det några "vetenskapliga" bevis/teorier eller är det bara rent anekdotiskt?

C cpalm skrev:
OK, då släpper vi parallellerna till kreosot.
Visst har man hört om "bonnlasyr" baserad på spillolja, men det jag funderar på är om det är så effektivt som det påstås? Finns det några "vetenskapliga" bevis/teorier eller är det bara rent anekdotiskt?
Jag har iaf erfarenheter som visar på att det är ytterst effektivt.
I direkt markontakt.

Sedan var ju vitsen med att ha i lite i roslagsmahogny inte att förbättra något rötskydd ytan att få en något mörkare nyans då jag tyckte att linolje/tjärblandningen blev alldeles för ljus.

Har använt Claessons svart roslagsmahogny till fasad på gammalt timmerhus. färdigblandad, färdigfärgad, behöver inte värmas upp vilket är en stor fördel om du ska ha det på en hel större fasad då du kommer att gå och blaska på lite här och där då och då till skillnad från en vanlig täckfärg som åldras homogent och där du i princip vet exakta intervaller när hela huset ska målas om.

älskar att måla med den! så skönt att slippa skrapning och grundmålning och att man även kan måla i solljus.
räcker med en strykning på tidigare målat trä. på nytt trä är det klokt med 2 strykningar så ser det lite mer täckt ut.
jag skulle nog helst inte måla under 14, 15 graders temperatur, torktiden förlängs exponentiellt med sjunkande temperatur upplever jag så en exakt gräns är svårt att säga. provade att måla en bräda vid typ 5 grader och den var kladdig efter flera veckor fortfarande.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
S stomi skrev:
älskar att måla med den! så skönt att slippa skrapning och grundmålning och att man även kan måla i solljus.
Alla färger kan nog målas i både solljus (och artificiell ljus) men du menar kanske att Roslagsmahognyn likt ren trätjära med fördel kan målas i stekande solsken?

F fribygg skrev:
Alla färger kan nog målas i både solljus (och artificiell ljus) men du menar kanske att Roslagsmahognyn likt ren trätjära med fördel kan målas i stekande solsken?
Ja exakt du behöver inte bry dig om klockan och vädersträcken etc vilket underlättar ganska mycket tycker jag. Dessutom kan du ju kompletteringsmåla en klick på tidigare målat utan att det syns nästan någon "skarv". Det är ju lite som att olja utemöblerna, färgen bara rinner ut och jämnar ut sig själv :D

Jag undviker personligen alltid att måla vanlig akrylatfärg i varm sol då det går emot alla tillverkares rekommendationer och jag har även sett exempel på problem som uppstått när färgen torkar på ej avsett vis pga värme.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.