Jag har tänkt att göra en trappa i granitsten framför ytterdörren, men är lite osäker på hur det brukar se ut bakom trappan. Just nu är det bara fasadbrädor utan locklister eftersom det gjordes innan trappan var planerad, men är det lämpligast att bara sätta brädorna tätare utan mellanrum och sen montera trappan mot fasaden? Det kommer även monteras en plåt i tröskeln som hindrar vatten att hamna mellan trappan och fasaden.

• 20260902_125300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man har ingen träpanel mellan trappa och hus. Utan trappan ställs alldeles intill huset.

Gjut en liten klack längst in på trappen, så det inte regnar in emellan.

Förr i tiden hade man små stolpar vid dörrkarmen. Upp till vagnsaxlarnas höjd. De skulle stoppa slarviga körkarlar, från att kvadda in i kanten på porten. Med tiden blev det mera symboliskt. Stolparna kan man snickra till i trä, eller mura upp med en murslev.

Behövs det att man gjuter en klack längst in på trappan även om man har en plåt i karmen som täcker glipan mellan vägg och trappa?

M Mannemus skrev:
Behövs det att man gjuter en klack längst in på trappan även om man har en plåt i karmen som täcker glipan mellan vägg och trappa?
Nej, antingen eller. Men en plåt kan du ju halka till på, om olyckan är framme. Om det blir vått. Jag har för mig att man inte har fotplåtar vid dörrtrösklar. Eller tänker jag fel.

Okej, det är ett spår i karmen så tanken är väl att ha en plåt där antar jag. Skyddar man fasaden med något bakom trappan, någon duk eller liknande?

M Mannemus skrev:
Okej, det är ett spår i karmen så tanken är väl att ha en plåt där antar jag. Skyddar man fasaden med något bakom trappan, någon duk eller liknande?
Jaa, det har du rätt i. Ser ut som ett spår. En liten plåt då. Som man inte kliver på. Som precis når ner till trappen.

Om det är träfasad bakom, asfalts papp. Och kanske en mineraliska stenskiva. Finns speciella skivor för husgrunder. Om det är sten ingenting. Skulle jag säga.

Gnagarskydd är alltid bra att ha, om det finns håligheter och skarvar dom kan ta sig in i. Svårt att sätta dit efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.