631 läst ·
23 svar
631 läst
23 svar
Trätjärad fasad
Sida 1 av 2
Hej, ska komma fram till en bra blanding av trätjära, linolja och terpentin, sen ska jag måla/mätta fasaden innan den sätts upp. Där efter har jag möjlighet att förvara dem torrt men oisolerat tills i vår när det är dags att sätta upp dem. Min fråga: är tjäran känslig och torkar aldrig under en viss temperatur? vilken i så fall
? någon med erfarenhet av att behandla sitt hus med tjära som har generella tips 😁
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
ja precis, jag köpte en burk roslagsmahogny, men den är för ljus och ska nu testa blanda själv. Jag har förstått att det ska vara ”varmt” finns det en grad att förhålla sig till? tillräckligt varmt i skåne i september tillexempel😁- eller är min ända möjlighet att hyra in mig i en lokal nu i höst? Jag har blivit rekommenderad att behandla fasaden innan jag sätter upp den.. men det kanske går lika bra att tjära den när den sitter på plats. ska ha lockpanel.A AndersS skrev:
Produkter som diskuteras: "roslagsmahogny"
Roslagsmahogny naturbrun Gysinge
Traditionellt tjärskydd för trä
279 kr inkl moms
Läs mer
Jag använde färdig tjärfärg från Auson och målade virket sommartid när det var varmt. Då torkade de plana ytorna på ett par dagar, men när sedan snickaren skulle sätta upp det flera månader senare, så var det fortfarande klibbigt på kanter och under där det hade bildats droppar. Dessa droppar var kladdiga flera år senare. Även mina arbetsbockar färgade av sig flera år senare! Så hur du än gör, oavsett om du målar sommartid eller höst och låter ligga och torka över vintern, så kommer du att bli kladdig när du sätter upp dem. Två strykningar brukar behövas, strykning nummer två görs med fördel när panelen sitter uppe.
Produkter som diskuteras: "mögel tvättar"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Uv-ljus verkar påskynda härdning, så målar man inomhus tar torkning jättelång tidSommartorparn skrev:
Jag använde färdig tjärfärg från Auson och målade virket sommartid när det var varmt. Då torkade de plana ytorna på ett par dagar, men när sedan snickaren skulle sätta upp det flera månader senare, så var det fortfarande klibbigt på kanter och under där det hade bildats droppar. Dessa droppar var kladdiga flera år senare. Även mina arbetsbockar färgade av sig flera år senare! Så hur du än gör, oavsett om du målar sommartid eller höst och låter ligga och torka över vintern, så kommer du att bli kladdig när du sätter upp dem. Två strykningar brukar behövas, strykning nummer två görs med fördel när panelen sitter uppe.
Målade ett trätak med Svarttjära.
Värmde färgen till ca70 grader och måla på sommaren. Det var som att måla med vattenfärg.
Värmde färgen till ca70 grader och måla på sommaren. Det var som att måla med vattenfärg.
Du kan ju tillsätta lite svart pigment (sot) om du vill ha tjära eller Roslagsmahogny mörkare.soOofiasofia skrev:
ja precis, jag köpte en burk roslagsmahogny, men den är för ljus och ska nu testa blanda själv. Jag har förstått att det ska vara ”varmt” finns det en grad att förhålla sig till? tillräckligt varmt i skåne i september tillexempel😁- eller är min ända möjlighet att hyra in mig i en lokal nu i höst? Jag har blivit rekommenderad att behandla fasaden innan jag sätter upp den.. men det kanske går lika bra att tjära den när den sitter på plats. ska ha lockpanel.