Hej, ska komma fram till en bra blanding av trätjära, linolja och terpentin, sen ska jag måla/mätta fasaden innan den sätts upp. Där efter har jag möjlighet att förvara dem torrt men oisolerat tills i vår när det är dags att sätta upp dem. Min fråga: är tjäran känslig och torkar aldrig under en viss temperatur? vilken i så fall:)? någon med erfarenhet av att behandla sitt hus med tjära som har generella tips 😁

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
Kan rek tjärvitriol , toppenbra produkt.

• Gilla
Larsa och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Låter som Roslagsmahogny och viktigt att det är varmt när jag behandlar.
Gysinge byggnadsvård
ja precis, jag köpte en burk roslagsmahogny, men den är för ljus och ska nu testa blanda själv. Jag har förstått att det ska vara ”varmt” finns det en grad att förhålla sig till? tillräckligt varmt i skåne i september tillexempel😁- eller är min ända möjlighet att hyra in mig i en lokal nu i höst? Jag har blivit rekommenderad att behandla fasaden innan jag sätter upp den.. men det kanske går lika bra att tjära den när den sitter på plats. ska ha lockpanel.

Jag gör det alltid på sommaren, så jag har ingen annan erfarenhet.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
Jag använde färdig tjärfärg från Auson och målade virket sommartid när det var varmt. Då torkade de plana ytorna på ett par dagar, men när sedan snickaren skulle sätta upp det flera månader senare, så var det fortfarande klibbigt på kanter och under där det hade bildats droppar. Dessa droppar var kladdiga flera år senare. Även mina arbetsbockar färgade av sig flera år senare! Så hur du än gör, oavsett om du målar sommartid eller höst och låter ligga och torka över vintern, så kommer du att bli kladdig när du sätter upp dem. Två strykningar brukar behövas, strykning nummer två görs med fördel när panelen sitter uppe.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan rek tjärvitriol , toppenbra produkt.
Jag har det på mitt hus och tycker inte det är något vidare. Väldigt mycket mögel samt om man tvättar försvinner även färgen.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag använde färdig tjärfärg från Auson och målade virket sommartid när det var varmt. Då torkade de plana ytorna på ett par dagar, men när sedan snickaren skulle sätta upp det flera månader senare, så var det fortfarande klibbigt på kanter och under där det hade bildats droppar. Dessa droppar var kladdiga flera år senare. Även mina arbetsbockar färgade av sig flera år senare! Så hur du än gör, oavsett om du målar sommartid eller höst och låter ligga och torka över vintern, så kommer du att bli kladdig när du sätter upp dem. Två strykningar brukar behövas, strykning nummer två görs med fördel när panelen sitter uppe.
Uv-ljus verkar påskynda härdning, så målar man inomhus tar torkning jättelång tid

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Målade ett trätak med Svarttjära.
Värmde färgen till ca70 grader och måla på sommaren. Det var som att måla med vattenfärg.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
H Hampusca skrev:
Jag har det på mitt hus och tycker inte det är något vidare. Väldigt mycket mögel samt om man tvättar försvinner även färgen.
Märkligt, har inte upplevt det alls.

Roslagsmahogny kan torka olika utifrån vilken tjära/linolja/terpentin som används i blandningen och även virket, hur torrt och täthet på årsringar.

• Gilla
Björn—72 och 1 till
  • Laddar…
soOofiasofia soOofiasofia skrev:
ja precis, jag köpte en burk roslagsmahogny, men den är för ljus och ska nu testa blanda själv. Jag har förstått att det ska vara ”varmt” finns det en grad att förhålla sig till? tillräckligt varmt i skåne i september tillexempel😁- eller är min ända möjlighet att hyra in mig i en lokal nu i höst? Jag har blivit rekommenderad att behandla fasaden innan jag sätter upp den.. men det kanske går lika bra att tjära den när den sitter på plats. ska ha lockpanel.
Du kan ju tillsätta lite svart pigment (sot) om du vill ha tjära eller Roslagsmahogny mörkare.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
Har dessvärre ingen erfarenhet av den blandningen, men jag har använt silvertjära från Claessons. På den burken står att det ska vara minst 18 grader när man målar. Borde vara ungefär samma kemiska innehåll som det du ska blanda.

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan ju tillsätta lite svart pigment (sot) om du vill ha tjära eller Roslagsmahogny mörkare.
Jag "har hört..." att om man blandar in några procent motorolja från sin dieselbil så får man en mörkare nyans.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag "har hört..." att om man blandar in några procent motorolja från sin dieselbil så får man en mörkare nyans.
Varför chansa när det gäller en ny fasad?
Sånna experiment kan du ju göra på brevlådan eller nått annat som är lätt och billigt att byta ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.