Håller på med ett litet bygge och pga olika anledningar ska fasaden inte bygga så mycket. Fasaden ska bestå av stående panelbrädor med lockläkt. Dessa spikas i horisontella 28x70 som skruvas fast i regelverket cc 60 cm. Den undre spikläkten skruvas även in i syllen. Tyvärr blir det ju då en ficka där slagregn sipprar ner mellan syll och spikläkt titt som tätt. Min tanke är att snedsåga spikläkten så vattnet rinner ut mot fasadbrädorna och skruva en list mot spikläkten från insidan som klämmer fast vindväven emellan dem så bara vattnet kan rinna utåt. Vad tror ni om det? Fasaden målas med falu röd färg utrymmet innanför uppvärms troligtvis sporadiskt...
I och med att du kommer ha lockläckt så blir det ventilerat så din konstruktion kommer att fungera även om den inte följer dagens rekommendationer om luftning.
Sedan är Falu rödfärg ett bra val till sådan konstruktion då den är diffusionsöppen..
Sedan är Falu rödfärg ett bra val till sådan konstruktion då den är diffusionsöppen..
Tack för inputen. Ja jag tror ändå mängden slagregn som tar sig igenom blir ganska försumbar. Med hängrännorna blir det ca 50 cm takutsprång ovanför också så det hjälper väll till. Främst västsidan som blir utsatt...Frerider skrev:
Håller med så länge du inte har stora kvist hål eller andra defekter.Z Zwännzån skrev:
Men fukt kommer det alltid men din konstruktion kommer att fungera bra.
Jag har spontad panel spikad direkt på timmerstommen utan luftspalt. Har varit så sen 1901 och det är fortfarande originalpanel i gott skick som alltid varit målad med linoljefärg.
Det strikta kravet på fungerande luftspalt är en nymodighet som kommit i och med plastfärgerna. Undviker du sån färg slipper du problem.
Det strikta kravet på fungerande luftspalt är en nymodighet som kommit i och med plastfärgerna. Undviker du sån färg slipper du problem.
Klicka här för att svara