22fot ska jag inte ha, tänkte ca 14fot alltså runt 4m
Ett riktigt kostar ju runt 30-100' beroende på längd och tillbehör.
Var också inne på torsionsbox men jag tror konstruktionen blir för lätt... man vill ju att det står stadigt då kloten eller vad det kallas glider fruktansvärt lätt
Tror jag provar med underrede i stål och köper limträ ämne som jag limmar själv.
Kan ju torka det liggandes fastspänt mot underredet.
Ska man limma rot mot rot eller varannan rot topp? Vanligt vitlim eller PU lim?
Ett riktigt kostar ju runt 30-100' beroende på längd och tillbehör.
Var också inne på torsionsbox men jag tror konstruktionen blir för lätt... man vill ju att det står stadigt då kloten eller vad det kallas glider fruktansvärt lätt
Tror jag provar med underrede i stål och köper limträ ämne som jag limmar själv.
Kan ju torka det liggandes fastspänt mot underredet.
Ska man limma rot mot rot eller varannan rot topp? Vanligt vitlim eller PU lim?
Jag har också funderat på ett shuffleboard-projekt men det är mycket annat som har högre prio.
Min tanke är att göra bordet så plant jag kan med hyvel och slip men därefter lägga på ett ca 5-10mm tjockt lager klart resin. När det flyter ut borde det bidra till att få det ännu planare.
Under bordet sätts klimatjusterare fast för att göra finjusteringar.
Det finns både plana och konkava spelbord på marknaden och jag tror inte små hemmamaskiner duger för att bearbeta fram en önskad radie, så jag nöjer mig med det klimatjusteringen kan bidra till.
Någon som satt igång med bygget och fått lite fler insikter?
Min tanke är att göra bordet så plant jag kan med hyvel och slip men därefter lägga på ett ca 5-10mm tjockt lager klart resin. När det flyter ut borde det bidra till att få det ännu planare.
Under bordet sätts klimatjusterare fast för att göra finjusteringar.
Det finns både plana och konkava spelbord på marknaden och jag tror inte små hemmamaskiner duger för att bearbeta fram en önskad radie, så jag nöjer mig med det klimatjusteringen kan bidra till.
Någon som satt igång med bygget och fått lite fler insikter?
Spelade på Olarys idag, jätte trevligt spel,
Limträ balken är ca 650 cm lång, 55 cm bred och något lägre längs med mitten, under balken finns kraftiga spännskruvar som skapar konvex formen på ovansidan.
Intressant projekt att bygga själv
Limträ balken är ca 650 cm lång, 55 cm bred och något lägre längs med mitten, under balken finns kraftiga spännskruvar som skapar konvex formen på ovansidan.
Intressant projekt att bygga själv
Om man inte är ute efter själva byggandet, borde det finns gott om begagnade bord att köpa. För några år sedan fanns det på precis varenda krog (i Oslo) och nu blir det glesare och glesare mellan dem. Man drar nog in mer pengar på ett par bord med mat eller sprit istället.
Grannländerna brukar följa varandra, så jag gissar att det finns, eller snart finns, bord över även här. (Som padelutrustning om två år, men det är ämne för en annan tråd.)
Grannländerna brukar följa varandra, så jag gissar att det finns, eller snart finns, bord över även här. (Som padelutrustning om två år, men det är ämne för en annan tråd.)
Det finns ett till salu i Värnamo. 14 fot. 10.000:-Hep skrev:
Om man inte är ute efter själva byggandet, borde det finns gott om begagnade bord att köpa. För några år sedan fanns det på precis varenda krog (i Oslo) och nu blir det glesare och glesare mellan dem. Man drar nog in mer pengar på ett par bord med mat eller sprit istället.
Grannländerna brukar följa varandra, så jag gissar att det finns, eller snart finns, bord över även här. (Som padelutrustning om två år, men det är ämne för en annan tråd.)
Det är väl ungefär vad det skulle kosta att bygga ett själv.
Fast det är ju något visst med själva grejen att just bygga det själv. En idé jag har otroligt svårt att släppa - trots att jag inte har tid till det.
Klicka här för att svara