För ett tag sedan satt jag och tröttsurfade i telefonen (i smyg på ett jobbmöte om jag minns rätt) och såg ett klipp på någon som visade ett skitsmart sätt att jätteenkelt få bort den där runda träbiten som brukar fastna i hålsågen.

"Det där var ju smart! Det ska jag komma ihåg. Jag som snart ska göra en massa hål i plywoodd."

Nu står jag här några veckor senare, sågar hål i väggskivorna och har inget som helst minne av hur han gjorde. Någon som råkade ha sett ett liknande klipp eller bara har en bra metod för att får loss träbiten?

Har du kört in hålsågen till max och biten sitter i botten, är det en fiberskiva får du stämma ut bitar runt om eller om det är rent trä göra lika. Sågbladet kan sitta med små insexskruvar från sidan, lossa dom och bladet kan dras ur. Finns inget direkt knep, utan att vicka lite på maskinen när hålt tas, hålet blir ca 0,5 mm större ocj lika med biten som kommer loss. Den brukar lossa om man knackar på hållaren och ramla ur.

De knep jag hittar går ut på att borra två hål i pluggen, och skruva skruvar som bottnar i hålsågen. De trycker då ut pluggen.

Verkar fungera bra, men det går ju inte blixtsnabbt.

Borra hål i biten innan du sågar ur den. Det använder jag mig oftast av. Sedan klämmer jag fast skruvskallarna på skruvarna i arbetsbänken och drar ur biten under rotation. Funkar varje gång.

Jag har en gång använt en Fein för att klyva biten innan jag borrade ur den. Även det fungerade.

Skruvmejsel i spåren på sidan?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Skruvmejsel i spåren på sidan?
Är skivan lite tjockare så kilar den ofta fast och man kommer inte åt så bra från sidan om man inte spänner fast skruvdragaren i arbetsbänken.

På mina gamla hålborrar funkar det om jag borrar hål i träbiten och blåser med tryckluft.. Några av borrarna har faktisk ett hål som är som gjort för det så då slipper jag borra.

En del bra tips som säkert funkar helt ok, men det vore kul om någon annan snubblat över det tips som ligger i ett svart hål i min hjärna. Vad det nu var han gjorde så gick det på någon sekund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.