Jag skulle vilja gör en skiva eller vad man ska kalla det för i massivträ med måtten
Längd 4-4.5m bredd ca 50cm och ca 7-8cm tjock
Den måste bli så rak det går utan att för den delen gå till ytterligheter
Vad är lättast? Köpa 1x6" och dela på mitten och limma ihop? Risk för att det slår sig?
Tanken är att bygga ett shuffleboard
Längd 4-4.5m bredd ca 50cm och ca 7-8cm tjock
Den måste bli så rak det går utan att för den delen gå till ytterligheter
Vad är lättast? Köpa 1x6" och dela på mitten och limma ihop? Risk för att det slår sig?
Tanken är att bygga ett shuffleboard
Kan nog få tag på 38x100 hyllat limträ ämne som är nertorkat mer än vanligt virke
Limma ihop 13-14 sånna bitar med nåt bra lim på ett rakt underlag och låta det ligga nån vecka för att jämna ut fuktigheten
Ev tynga ner så det inte slår sig
Skulle det funka?
Eller ska man klyva upp och vända bitarna och limma rot mot topp eller hur det var jag läste ang karm bygge
Limma ihop 13-14 sånna bitar med nåt bra lim på ett rakt underlag och låta det ligga nån vecka för att jämna ut fuktigheten
Ev tynga ner så det inte slår sig
Skulle det funka?
Eller ska man klyva upp och vända bitarna och limma rot mot topp eller hur det var jag läste ang karm bygge
Enklast är nog att köpa limträ i rätt dimension, låta torka i rätt miljö i några månader minst och sedan planhyvla hela biten. Shuffleboard ska ha en svagt konvex yta på bredden. De brukar ligga på ställskruvar så man kan justera konvexiteten för att anpassa för säsongsskillnader i jämnviktsfuktkvoten.nino skrev:
Kan nog få tag på 38x100 hyllat limträ ämne som är nertorkat mer än vanligt virke
Limma ihop 13-14 sånna bitar med nåt bra lim på ett rakt underlag och låta det ligga nån vecka för att jämna ut fuktigheten
Ev tynga ner så det inte slår sig
Skulle det funka?
Eller ska man klyva upp och vända bitarna och limma rot mot topp eller hur det var jag läste ang karm bygge
Är det inte bökigt att planhyvla en 4-4.5m lång ( eller 6m om man ska ha tävlingsmått)
planka?
Tänkte inte överarbeta det här...
Om man svetsar en skapligt robust ställning i 4kants profiler och använder den som limbänk och limmar ihop limträ ämnen på den och sen bara går över med rotex
Kan det funka för att få det skapligt?
planka?
Tänkte inte överarbeta det här...
Om man svetsar en skapligt robust ställning i 4kants profiler och använder den som limbänk och limmar ihop limträ ämnen på den och sen bara går över med rotex
Kan det funka för att få det skapligt?
Ja, alltså inte vet jag. Men jag tror inte det finns så mycket värre konstruktioner i trä vad gäller krav på planhet. Jag tror alltså inte ditt förslag duger, inte om man ska spela ”på riktigt” åtminstone.nino skrev:
Är det inte bökigt att planhyvla en 4-4.5m lång ( eller 6m om man ska ha tävlingsmått)
planka?
Tänkte inte överarbeta det här...
Om man svetsar en skapligt robust ställning i 4kants profiler och använder den som limbänk och limmar ihop limträ ämnen på den och sen bara går över med rotex
Kan det funka för att få det skapligt?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Du menar väl konkav?V vectrex skrev:Enklast är nog att köpa limträ i rätt dimension, låta torka i rätt miljö i några månader minst och sedan planhyvla hela biten. Shuffleboard ska ha en svagt konvex yta på bredden. De brukar ligga på ställskruvar så man kan justera konvexiteten för att anpassa för säsongsskillnader i jämnviktsfuktkvoten.
Ett riktigt bord är 22 fot långt.
Den 76 mm tjocka spelskivan är tillverkad av ungstorkad massiv lönn, lackad med extremt hållbar polymer-lack. På undersidan av skivan sitter kraftiga "klimatjusterare".
https://www.biljardexperten.se/sv/s...uffleboard-grand-hudson-deluxe-22-671-cm.html
Den 76 mm tjocka spelskivan är tillverkad av ungstorkad massiv lönn, lackad med extremt hållbar polymer-lack. På undersidan av skivan sitter kraftiga "klimatjusterare".
https://www.biljardexperten.se/sv/s...uffleboard-grand-hudson-deluxe-22-671-cm.html
