Jag skulle vilja gör en skiva eller vad man ska kalla det för i massivträ med måtten

Längd 4-4.5m bredd ca 50cm och ca 7-8cm tjock

Den måste bli så rak det går utan att för den delen gå till ytterligheter

Vad är lättast? Köpa 1x6" och dela på mitten och limma ihop? Risk för att det slår sig?

Tanken är att bygga ett shuffleboard
 
Inser nu att en limträbalk kanske vore enklast att köpa om det finns i rätt mått
 
En måttbeställd bänkskiva?
Den lär bli ganska dyr dock.
 
Ja man vill ju helst inte betala så mycket heller snål som man är
 
Kan nog få tag på 38x100 hyllat limträ ämne som är nertorkat mer än vanligt virke

Limma ihop 13-14 sånna bitar med nåt bra lim på ett rakt underlag och låta det ligga nån vecka för att jämna ut fuktigheten

Ev tynga ner så det inte slår sig

Skulle det funka?
Eller ska man klyva upp och vända bitarna och limma rot mot topp eller hur det var jag läste ang karm bygge
 
nino nino skrev:
Kan nog få tag på 38x100 hyllat limträ ämne som är nertorkat mer än vanligt virke

Limma ihop 13-14 sånna bitar med nåt bra lim på ett rakt underlag och låta det ligga nån vecka för att jämna ut fuktigheten

Ev tynga ner så det inte slår sig

Skulle det funka?
Eller ska man klyva upp och vända bitarna och limma rot mot topp eller hur det var jag läste ang karm bygge
Enklast är nog att köpa limträ i rätt dimension, låta torka i rätt miljö i några månader minst och sedan planhyvla hela biten. Shuffleboard ska ha en svagt konvex yta på bredden. De brukar ligga på ställskruvar så man kan justera konvexiteten för att anpassa för säsongsskillnader i jämnviktsfuktkvoten.
 
Är det inte bökigt att planhyvla en 4-4.5m lång ( eller 6m om man ska ha tävlingsmått)
planka?

Tänkte inte överarbeta det här...

Om man svetsar en skapligt robust ställning i 4kants profiler och använder den som limbänk och limmar ihop limträ ämnen på den och sen bara går över med rotex
Kan det funka för att få det skapligt?
 
nino nino skrev:
Är det inte bökigt att planhyvla en 4-4.5m lång ( eller 6m om man ska ha tävlingsmått)
planka?

Tänkte inte överarbeta det här...

Om man svetsar en skapligt robust ställning i 4kants profiler och använder den som limbänk och limmar ihop limträ ämnen på den och sen bara går över med rotex
Kan det funka för att få det skapligt?
Ja, alltså inte vet jag. Men jag tror inte det finns så mycket värre konstruktioner i trä vad gäller krav på planhet. Jag tror alltså inte ditt förslag duger, inte om man ska spela ”på riktigt” åtminstone.
 
Jag tror inte på så lång träkonstruktion som ska hålla sig så rak o plan som krävs.

Stabilt underrede med torsionbox av mdf ovanpå, denna kan kläs i finträ så det ser ut som en massiv klump.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag tror inte på så lång träkonstruktion som ska hålla sig så rak o plan som krävs.

Stabilt underrede med torsionbox av mdf ovanpå, denna kan kläs i finträ så det ser ut som en massiv klump.
Låter inte som du spelat shuffleboard. Bordet är gjort av massivt stavlimmat trä. Två personer spelar shuffleboard vid ett långt, stavlimmat träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
När vi spelade med jobbet för ett tag sedan så tyckte jag det såg ut som det var ett tjockt lager lack, epoxy eller plexiglas ovanpå träskivan?
 
Redigerat:
richardtenggren
V vectrex skrev:
Enklast är nog att köpa limträ i rätt dimension, låta torka i rätt miljö i några månader minst och sedan planhyvla hela biten. Shuffleboard ska ha en svagt konvex yta på bredden. De brukar ligga på ställskruvar så man kan justera konvexiteten för att anpassa för säsongsskillnader i jämnviktsfuktkvoten.
Du menar väl konkav?
 
V vectrex skrev:
Låter inte som du spelat shuffleboard. Bordet är gjort av massivt stavlimmat trä. [bild]
Jo jag har spelat shuffleboard. Att få till den träskivan utan redigt stora maskiner tror jag är svårt, det var lite det jag syftade på. Hemmabygge tror jag mer på torsionbox.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du menar väl konkav?
Tack, ja det menar jag!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.