Byggahus.se

Trasigt ugnsglas Grundig QEBM 46000B

1. M
    Medlem · 87 inlägg
    Hej

Jag har en granne som har en relativt ny ugn ca 2 år gammal från Grundig med beteckning QEBM 46000B.
    De har lyckats slå sönder yttre luckglaset på ugnen.
    Glaset är gärdat och har gått i miljoner små bitar.
    I alla fall så har de fått ersättning på försäkringen och köpte en ny ugn och skulle slänga denna.
    Tänkte försöka laga den och ta den till stugan. Borde ju gå att få tag på ett nytt yttre luckglas tyckte jag.

Nu när jag tittar närmare på den verkar det yttre glaset vara limmat ihop med luckan och det inre glaset. Sen finns ett mittenglas som gick att ta bort. Väldigt konstig kontruktion tycker jag

Är det någon som har erfarenhet av att reparera Grundig ugnar eller var man kan få tag på reservdelar. Hittar inte jättemycket när jag söker på nätet

Har fått fram att Beko och Arcelic ser utan att vara liknande ugnar och går köpa lösa glas men då måste jag vet exakt storlek på det glas jag ska ha.

Om jag får tag på glas, hur får jag bort resterna av det trasiga glaset och vad ska jag använda för att limma det nya glaset för att det ska hålla.

Hoppas någon kan hjälpa till, lite synd om den ska gå till skroten pga detta. Kan skicka bild om någon vill se

2. Z
    Medlem · - · 178 inlägg

zica

Medlem
    Qet ska nog vara ett G i modellbeteckningen.
    GEBM 46000 B Produktkod: 7757882906
    Luckglaset har artikelnummer 210441337.
    Limmas fast med värmetåligt siliconlim om inte hakarna
    redan är fastlimmade på nya glaset.
    Du får nog ge ca 1000:- för glaset.

Redigerat 13 okt 2017 00:51
  3. M
    Medlem · 87 inlägg
    Hej.

Tack för svar. Ja du har helt rätt det ska stå GEBM 46000B
    När jag letade på nätet såg jag att det gick att köpa nya glas till BEKO ugnar till ett hyggligt pris men när det gäller Grundig så verkar utbudet på nätet vara typ noll. Du har inte koll på vilken modell från BEKO som har samma format på glaset. Ska jag ha ugnen i stugan gör det ju inte mig någonting om det står BEKO på glaset istället för Grundig om jag får en billig ugn.
    Kan ju skicka exempel på de glas jag hittade om det går se på serienummer eller annat

Finns det något bra knep få loss resterna av trasiga glaset eller är det pillrande med kniv och rakblad som gäller för att skära bort lim och glasrester

4. M
    Medlem · 87 inlägg
    nu när jag sökte på nätet på det nummer du gav ser det ut som jag bara får träff på inre luck glaset, det glas de slagit sönder är det yttre luckglaset, gissar kanske jag fick fel nummer...

5. Z
    Medlem · - · 178 inlägg

zica

Medlem
    Sprängskissen är inte den bästa.
    Pos 884 = 210441337
    Pos 40 = 298440115
    Handtaget pos47 och gånglederna pekar på att det skulle
    vara pos 884 som är frontglas, men kan vara att de inte kör med logik :)

Redigerat 13 okt 2017 20:19
  6. M
    Medlem · 87 inlägg
    När jag ser på skissen så undrar jag om det ens går att få tag på bara yttre glaset.
    jämför jag med det jag skruvade isär så ser pos 884 ut att vara både inre och yttre glaset som är limmat ihop färdigt.
    Sen i denna lucka finns ett tredje mittenglas som går att ta loss som jag tror är pos 40.
    bara tråkigt om det nu inte går att få tag på ett yttre glas enbart....
    måste förstå om de Beko glas jag hittade kan passa annars blir det nog skroten i alla fall..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.