Slutade kyla för några dagar sen trots att kompressor går konstant.
Någon slags damm (rost?) täcker hela undre delen.
Nu när jag kopplar in det så går kompressorn bara en liten stund och slår sedan av.
Osäker om det finns någon reklamationsrätt eller garanti kvar då det är 2år och 4 månader.
Någon som känner igen felet?
Kan det vara fläkten?
Tomt kylskåp med spår av rost eller damm på den nedre delen inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kaffetobbe skrev:
Slutade kyla för några dagar sen trots att kompressor går konstant.
Någon slags damm (rost?) täcker hela undre delen.
Nu när jag kopplar in det så går kompressorn bara en liten stund och slår sedan av.
Osäker om det finns någon reklamationsrätt eller garanti kvar då det är 2år och 4 månader.
Någon som känner igen felet?
Kan det vara fläkten?
[bild]
Har exakt samma fel i min kyl från Grundig. Mitt har dock inte gått sådär långt men det är bara en tidsfråga. Håller på med ett garantiärende nu så förhoppningsvis hinner det bli löst innan det blir som i ditt fall.

Gjorde en tråd om det tidigare som du kan kolla i:
https://www.byggahus.se/forum/threa...yl-nagon-som-har-en-aning-vad-det-aer.333909/

Du borde iallafall kunna få det utbytt om du har garanti kvar på det. Problemet beror på att förångarrören är byggda i något icke rostfritt material och börjar därför nästan omgående rosta när produkten börjar användas efter fabriken och till slut så rostar det hål i rören och man tappar funktionen.

• Gilla
Kaffetobbe
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rätt att reklamera har man i 3 år.

Här är en tråd om brunt pulver i kylskåp: [länk]
Då gör vi ett försök att reklamera.

K Kaffetobbe skrev:
Då gör vi ett försök att reklamera.
Testa att kontakta Grundig direkt och kolla med dom. I mitt fall så öppnade dom upp ett garantiärende och sen ville dom att jag skulle vända mig till butiken där det är köpt så att dom kunde ta det vidare.

Dom gör själva inga utbyten direkt till privatperson utan det måste gå via butik. (Det var iallafall informationen jag fick för ett par veckor sedan).

• Gilla
Kaffetobbe
  • Laddar…
P
Jaha ytterligare ett sånt här skåp med detta fel
Turkarna kan dom.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jaha ytterligare ett sånt här skåp med detta fel
Turkarna kan dom.
Ja jag fattar inte hur man kan missa en sån ”detalj” att det måste vara rostfritt i såna miljöer.

Förr gjorde Grundig fina radioapparater/bandspelare och TV-apparater. Märket såldes till Turkiet och nu kränger dom tydlig halvtaskiga kylskåp.

P
E etompau skrev:
Förr gjorde Grundig fina radioapparater/bandspelare och TV-apparater. Märket såldes till Turkiet och nu kränger dom tydlig halvtaskiga kylskåp.
- halvtaskiga - ??

E etompau skrev:
Beko heter det i original

P
Snarare vestel

electroluxaren skrev:
Snarare vestel
Ok, jag utgick från det, då ”Grundigs”tv app gjordes av Beko när jag var i tv branschen

Nu har det löst sig med kylskåpet.
Kontaktade Grundig som bad mig skicka bilder på skåp, skylt samt kvitto.
Mediamarkt kontaktade mig inom en timma och bad mig komma in till butiken vilket jag gjorde.
Tyvärr hade dom inget kylskåp av intresse inne och jag fick ett presentkort som jag kan använda i butik eller online (gick väldigt smidigt).
Det verkar som Cylinda, Sharp och Gorenje också tillverkas i samma fabrik som Grundig.
Någon som vet om Cylinda har löst problemet på sina nyare kylskåp?
Ute efter ett stort skåp (+370L A++) med belysning från sidorna (bara Cylinda som har det på Mediamarkt).

• Gilla
berisen
  • Laddar…
P
Gorenje är väl tveksamt då de har tillverkningen i slovenien
men de andra du nämner tillverkas av vestel eller arclik i turkiet

electroluxaren skrev:
Gorenje är väl tveksamt då de har tillverkningen i slovenien
men de andra du nämner tillverkas av vestel eller arclik i turkiet
Jo det kan vara tillverkat i Slovenien men dom kanske använder delar från samma underleverantör som cylinda och grundig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.