1 734 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Trasiga lysrörsarmaturer
Hjälpte min gamle far att installera ny belysning i hans garage. Han köpte 5 st armaturer med T5 lysrör på Biltema.
Lysrörsarmatur T5, IP20 - Biltema.se
Montering var inga som helst problem. Tre kopplingsdosor på vinden, matning från befintlig belysningsgrupp i dosa. Redan efter en dag slocknade en armatur. Tog tillbaka den till Biltema, fick en ny. Nu en vecka senare slocknade en annan. Vad är det som händer? Det är givetvis matning fram till kopplingsplinten och lysrören fungerar, men det verkar som om den elektroniska "tändaren" är stendöd. Det känns helskumt. Att en kan gå sönder kan man leva med, men två på så kort tid känns som annat än slumpmässigt tillverkningsfel.
Det finns inga andra brukare i garaget än en garageöppnare, pax-fläkt och ett nexa-relä till en ytterlampa.
Jag hade från början rekommenderat att han skaffade armaturer med LED-lysrör då jag upplever att dessa ger bättre ljusflöde än gamla lysrör, men envis som han är gick han till gamle Biltema och handlade där som han alltid gjort.
Nån som kan ha nåt tips eller aning om vad som kan vara fel? Armaturererna är ju inte direkt billiga heller kan jag tycka.
/S
Lysrörsarmatur T5, IP20 - Biltema.se
Montering var inga som helst problem. Tre kopplingsdosor på vinden, matning från befintlig belysningsgrupp i dosa. Redan efter en dag slocknade en armatur. Tog tillbaka den till Biltema, fick en ny. Nu en vecka senare slocknade en annan. Vad är det som händer? Det är givetvis matning fram till kopplingsplinten och lysrören fungerar, men det verkar som om den elektroniska "tändaren" är stendöd. Det känns helskumt. Att en kan gå sönder kan man leva med, men två på så kort tid känns som annat än slumpmässigt tillverkningsfel.
Det finns inga andra brukare i garaget än en garageöppnare, pax-fläkt och ett nexa-relä till en ytterlampa.
Jag hade från början rekommenderat att han skaffade armaturer med LED-lysrör då jag upplever att dessa ger bättre ljusflöde än gamla lysrör, men envis som han är gick han till gamle Biltema och handlade där som han alltid gjort.
Nån som kan ha nåt tips eller aning om vad som kan vara fel? Armaturererna är ju inte direkt billiga heller kan jag tycka.
/S
Precis samma sak hände mig igår!
Installerade 5 lysrörsarmaturer från biltema och två slocknade idag!
kom ni på vad det var för fel?
QUOTE="steve5432, post: 4038604,
kom ni på va
/S[/QUOTE]
Installerade 5 lysrörsarmaturer från biltema och två slocknade idag!
kom ni på vad det var för fel?
QUOTE="steve5432, post: 4038604,
kom ni på va
- member: 116427"]Kan uppdatera med ytterligare en iakttagelse. Den armatur som vi trodde var trasig lyste till nån sekund när vi tände igår i garaget. Detta gick sen inte att upprepa.
/S[/QUOTE]
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Vad är förutsättningarna, har något fungerat med den matningen tidigare?
I den ursprungliga frågan här i tråden funderar jag på om det är tänkbart att det felkopplats mot två faser (ger 400V istället för 230V). Lite långsökt i en privatbostad.
I den ursprungliga frågan här i tråden funderar jag på om det är tänkbart att det felkopplats mot två faser (ger 400V istället för 230V). Lite långsökt i en privatbostad.
Klicka här för att svara
