Byggahus.se

Trasig trallskruv

1. A
    Medlem · Stockholm · 684 inlägg

alacs

Medlem
    Förra sommaren byggde jag en altan om ca 60 kvm.
    Idag har vi roat (?) oss med att byta skruv som har gått av under året som gått.
    När vi var klara var 430 skruv utbytta. Alla av dem var trasiga (av där 2-3 gängan börjar) när vi skruvat ur och jag vet självklart inte hur många av dem som gick av vid urskruvandet, och vilka som var av redan innan. Dock vet jag att en ansenlig mängd skruv var av redan innan (vilket var orsaken att vi bytte ut) då ändarna på trallen helt eller delvis stack upp.

Har jag haft otur med den trallskruv jag använt (Raw, inköpt på Beijer ihop med trallen), eller har något gjorts fel då vi la trallen? Om handhavandefel, hur ska man göra rätt? Allt material vad gäller trall och reglar är köpt efter konstens alla regler och på inrådan av Beijers personal.

2. Rickard.ag
    Medlem · 2 680 inlägg
    Jag gissar att ni helt omedvetet har använt fel skruv för ändamålet. Trallskruv bör vara rostfria och det är inte för att rost skulle vara ett stort problem utan för att rostfria trallskruvar är mjukare och klarar av rörelserna i trallbrädorna. Det gör inte härdade stålskruvar så då går dom av.

Verkar vara lite av ett lotteri vilka som klarar sig och inte. Det verkar inte heller ha att göra med om man valt budget eller "kvalitets" märken.

3. A

alacs

Medlem
    Tack för svar. Den skruv jag använt är Raw Decking Screw outdoor. Har sökt info om den på nätet, men finns varken på Beijers sida, där den är köpt, eller hos www.raw-products.info vilket är den site som återfinns på produktetiketten.

4. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 656 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Min granne har samma bekymmer fast med Essve-skruv. Monterat enligt konstens alla regler och ändå går skruven av?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    received_1186150808400767.jpeg

Essve Torpedo Max III

Fräckt namn men inte lika fräck funktion.

5. A

alacs

Medlem
    Exakt som mina. Ska t Beijers i morgon och prata med dem.

6. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 656 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Berätta gärna vad de sade!

Jag tycker det är konstigt att skruven gått av en bit in i bjälken, inte i skarven mellan trall och bjälke?

7. A

alacs

Medlem
    ja återkommer här.

• Laddar…
  8. C
    Byggahus Freak! · Västra Götaland · 2 455 inlägg

crazytok

Byggahus Freak!
    Hur gör du för att byta när skruven är av och det inte går att skruva upp den gamla??

Samma problem här, också skruv från Beijers men annat märke.

9. A

alacs

Medlem
    Skruvar ner i annan vinkel

10. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 481 inlägg

AndersS

Medlem
    Att dra ur hela skruvar med vanlig skruvdragare är inte att rekommendera utan här fungerar mutterknackare bättre.
    Gäller i det fallet även rostfria skruvar. När är bjälklag/regelverk torkar kläms skruvarna fast hårdare och då är risken stor att de kan vridas av,
    Så de som gått av en bit ned kan ha gått av när de skruvades upp, dvs de vrids av.

11. M
    Medlem · 124 inlägg
    Ser ut som att dina skruvar har skuvats av. En idé är att du har en för spröd skruv för applikationen. Trallen rör sig lite, och till slut utmattas skruven. Om man har en mjukare skruv, typ en rostfri. Ett annat problem kan vara att något sitter extremt styvt i spänt, medan trallen flexar för mycket. Få kan skruven med utmattas.

Överlag skulle jag nog använda rostfri skruv till trall oavsett eftersom även de allra bästa galvade skruvarna kommer börja rosta efter ett tag.

12. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 321 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
    Samma för mig med "bra" skruv från VSB. Rena skräpet, massor är av men hittils ligger trallen still och har inte rest sig så jag låter det vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.