Har en äldre rörelse-/skymningssensor i carporten som tänder upp två lampor. Här om dagen gick ena glödlampan med en smäll och sen dess har det varit en tomgångsspänning vilket gör att glödlamporna lyser svagt när sensorn tidigare inte gav ström (lyset släckt). Sensorn fungerar iövrigt och tänder lampor på full styrka vid rörelse.
Är sensorn trasig eller finns det upplag här i forum på felsökning?
 
Inte helt ovanligt att sensorn lånar ström över lampan, vilket ialalfall med led gör att de smålyser.
Ibland räcker de att vända anslutningen.
I ditt fall med glödlampor tycker jag inte de borde ske men..
 
  • Gilla
ThomH
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Inte helt ovanligt att sensorn lånar ström över lampan, vilket ialalfall med led gör att de smålyser.
Ibland räcker de att vända anslutningen.
I ditt fall med glödlampor tycker jag inte de borde ske men..
OK tack. Ska kolla om inte det är led i ena nu och byta ut med två glödtrådslampor. Kanske inte så farligt om det lyser lite "på tomgång" om det är led då det troligen inte är speciellt mycket de drar då.
 
Är nog en produkt med triac i sig och inte en med ett potensialfritt relä som växlar, det sistnämnda är bäst. Vid en kortis i en lampa så går säkringen och inte skymningsreläts inre delar.
 
  • Gilla
ThomH
  • Laddar…
T ThomH skrev:
OK tack. Ska kolla om inte det är led i ena nu och byta ut med två glödtrådslampor. Kanske inte så farligt om det lyser lite "på tomgång" om det är led då det troligen inte är speciellt mycket de drar då.
Jag skulle säga byt till led om de går och om de funkar så är prblemet löst oavsett om de smålyser.
Risken finns att den inte gillar led och inte orkar starta
 
  • Gilla
ThomH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.