Vår 0,75 liters Thermos Light & Compact har tappat stinget efter 4år . Blir varm på utsidan så något måste ha hänt med vacuum isoleringen, men hur ?
Det är ju rostfritt stål , kan det skadas av att man tappat den i golvet ? Tycker svetsen borde klara mer? Har trägolv i köket.

Att renöra invändigt med bakpulver kan väl inte skada den?

Har även en Thermos Work som behandlas mer eller mindre som en basketboll under veckorna och inga problem med den trots att jag nog haft den sedan 2018.

Skall man satsa på istf Thermos? Stanley, Hydro Hot Flask ? Den senare skall även klara maskindisk😲
Vi använder den dåliga Light & Compact till kaffet hemma, bryggs på morgon och drices ur senast typ kl 18. Efter 18 dricker vi sällan kaffe.

EDIT! Kanske nåt för redax att göra termos test ? Annars finns ett rätt färsktt test som Friluftsfrämjandet gjorde 2025

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Provade hälla i kokhett vatten och termosen blev direkt het nedtill på utsidan så den får slängas i återvinningen.😟

Har du haft vatten/dryck/mat med märkbart mängd salt i under en längre (sammanlagd) tid i termosen ?.

hushållsrostfritt som 18/8 rostfritt stål tål inte vatten med högre nivåer av klorider när det samtidigt har sträckkrafter (som vakuumet gör på inner-flaskan i en ståltermos) utan får spänningskorrosion¹ ganska så fort och luft och vatten tar sig ganska snart in mellan väggarna i flaskan.

Att tänka på med stål-mattermos och maträtter med mer eller mindre hög saltgrad, låt det aldrig stå med maten i längre tid än nödvändigt. Är detta ett återkommande problem så är glastermos enda alternativet, men vet inte om dessa finns med vid hals.

Tror jag skrotade 2-3 ståltermosar innan jag såg kopplingen då jag höll på med köldblandning med mättad koksaltlake (för -19 - -20 grader C köldblandning) och inte tömde ut innehållet efter övningen på några dagar och 2-3 dygn med saltlake räckte oftast för att det skulle gå hål.....

... fundera lite till - typiska pumptermosar för kaffe i kontor är ju fortfarande utförda i glas, det kanske har att göra att kaffet tar sin tull av det rostfria över tiden och dels kan sätta smak och dels till slut går hål i innerflaskan när det har kaffe under väldigt långa tider...

¹ det är samma orsak varför man inte kan ha vatten med högre salthalt (relikt saltvatten som läcker in i borrad brunn eller bräckt vatten som hittar in i brunnen periodvis i tex. skärgårdsmiljöer) i varmvattenberedare som är gjorda i 'rostfritt' - utan då gäller det emaljerat med offeranod...

Redigerat:
Har bara haft svart kaffe i våra "Thermos" termosar, den stora "Work" termosen funkar utan problem sedan 2018 om jag minns rätt. Den lilla 0,75 liters är den vi haft c 4 år. Tillverkaren lovar ju 5 års garanti, men har tyvärr inget kvitto🤥.

Eftersom vi enbart använt denna för kaffe i hemmet så köper vi nog en enklare termoskanna, typ Icas eget märke. De är också vacuum isolerade i rostfritt och smidigare att hälla ur. Tror inte det skiljer mycket i tappad temperatur under de c 10 timmar från frukost brygg till sista kvällskaffet , detta jämför Thermos märke då.

Jag reser ju i jobbet mån-tor så det är frugan som kör en bryggning varje morgon och har väl halva termosen kvar till efter hennes pass på gymet efter hennes jobb. Hon har sin rutin och den kan jag inte ändra på 😉

Jag kör själv mest Espresso/Cappuccino i Gaggian .

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.