Anledningen att man gärna går ifrån 4-ledarsystem är därför att dagens osymetriska laster kan ge så pass mycket ström i PEN-ledaren att den kan överskrida dess dimensionering.
Vagabonderande strömmar är synonymt med jordfelströmmar eller läckströmmar. dvs. strömmar som letar sig andra vägar tillbaka än genom elledningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m

Tror jag fattar nu vad du menar nu. Att om PEN-ledaren tappar kontakt i den Dyn-kopplade hsp-trafon så faller potentialen mot Noll i anläggningen medan potentialen mot jord genom jord i mark finns och därav ge en potentialskillnad. (låter långsökt)
Det fenomenet har endå ingen relevans mot att bryta nollan i JFB.

Enligt elinstallationsreglerna 536.1.2 behöver inte neutralledaren brytas OM nätägaren kan garantera att N eller PEN är ansluten till jord med tillräckligt låg resistans, dvs det finns undantag, alltså inget konstigt att alla bryter,

TN-S finns för att bli av med vagabonderande strömmar.

Idag är det allt vanligare att skärmen är ekvivalent med ledarna vilket förr inte ansågs nödvändigt.

Mikael_L
spinout skrev:
Anledningen att man gärna går ifrån 4-ledarsystem är därför att dagens osymetriska laster kan ge så pass mycket ström i PEN-ledaren att den kan överskrida dess dimensionering.
Varför är 3x6 + 10 sämre än 5x6
I PE + N ska det väl inte gå mer ström än det går i N när det inte föreligger något fel.

Jag skulle tro att spinout syftar på att man kan vid symmetrisk olinjär trefasbelastning under vissa omständigheter kan lasta N eller PEN med 150Hz ström uppgående till 1.73 x någon av fasströmmarna (maxfall teoretiskt).

Detta problem var ju förr ganska vanligt i serverhallar odyl, numera har väl de flesta nätaggregat PFC.

I frågan om varför N bryts av JFB skulle jag hålla med mycke_nu som i flera inlägg pekar på att den hanterar felfall. Om man ser JFB som den isolationsövervakning den egentligen är ska den skydda och bryta fel som innebär att isolationen på normalt strömförande ledare (L1-L2-L3-N) ligger över gräns mot PE. Detta oberoende av vad som orsakar felfallet.

Vid mer sammansatta anläggningar av TN-S typ med alternativa matningar odyl är det närmast nödvändigt att huvudbrytare för centraler mm utförs 4-poligt. Kan ge mycket underliga effekter vid fel PE-N annars, även så att under vissa omständigheter fara kan uppstå.

Mikael_L
GK100 skrev:
Jag skulle tro att spinout syftar på att man kan vid symmetrisk olinjär trefasbelastning under vissa omständigheter kan lasta N eller PEN med 150Hz ström uppgående till 1.73 x någon av fasströmmarna (maxfall teoretiskt).
Ja precis.
Men det blir väl inte bättre för att man har TN-S än TN-C, eller tänker jag fel (igen:o).

Rrrrr skrev:
Detta försvinner nu med nya installationsreglerna. Man får ej längre undanta uttag för kyl/frys osv från JFB.
undrar fortfarande var det står att uttag för kyl och frys i kök samt uttag i garage avsett för frysbox är undantaget.............

Det står ingenstans att uttag för kyl/sval och uttag i garage skulle vara undantagna.
Uttag i garage är INTE undantagna.
Uttag för tex kyl och frys eller uttag som sitter så till att dom inte utan svårigheter han användas till nått annat ändamål än det dom är avsedda för får undantas.
Jordfelsbrytaren är i första hand till för att skydda när man använder "handburna" elektriska apparater. Den skyddar naturligtvis även fast monterade apparater lika bra men det är inte den primära uppgiften.

Så långt som möjligt vill man undvika strömbelastning av PE. Strömbelastnnig på PE leder till en potentialskillnad över skyddsjorden som kan driva vagabonderande jordströmmar genom allt som är anslutet till jord. I praktiken kan man räkna med att alla jordströmmar man har kommer att gå genom både PE och alla metalllstrukturer man har i huset.

Då N normalt är strömbelastad kommer den att ha en annan potential än PE, om än liten. Så fort det finns en koppling mellan N och PE kommer en del av strömmen att flyta genom PE i stället.

Det är ett missförstånd att strömmen väljer lättaste vägen. Strömmen kommer att ta _alla_ vägar den kan, fast fördelat så att den lättaste får mer. Så fort man har en koppling mellan PE och N kommer en del av N-strömmen att gå genom PE och därmed även som vagabonderande jrdströmmar.

elmont skrev:
Det står ingenstans att uttag för kyl/sval och uttag i garage skulle vara undantagna.
Uttag i garage är INTE undantagna.
Uttag för tex kyl och frys eller uttag som sitter så till att dom inte utan svårigheter han användas till nått annat ändamål än det dom är avsedda för får undantas.
Jordfelsbrytaren är i första hand till för att skydda när man använder "handburna" elektriska apparater. Den skyddar naturligtvis även fast monterade apparater lika bra men det är inte den primära uppgiften.
jag har inget minne av att jag läst att vissa uttag är undantagna. sen hur tolkar man "utan svårighet"? uttaget till diskmaskinen kan ju vara svårt att använda om det är fullt med yes-flaskor i diskbänkskåpet....det är ju inte speciellt svårt att koppla in något i kylskåpsuttaget heller, tex vid en renovering av köket så är det kanske det enda uttaget som har spänning (egen säkring) eftersom dom ändra är brutna eller så räcker inte sladden till borrmaskinen ner från kökstaket till ett uttag vid golvet och ingen skarvsladd finns i närheten.

Normalt sett kommer man att använda uttaget som sitter över eller bakom ett kylskåp till just kylskåpet. Det är det som gör skillnaden mot ett uttag som sitter lätt åtkomligt någonstans i rummet. Det är inte hur man använder tex. uttag vid "onormala" förhållanden som bestämmer utan hur det är vid "normala". Du kan ju även dra en skarvsladd från ett rum utan jord och jordfelsbrytare vid din köksrenovering. Eftersom undantag på kravet troligen snart försvinner tänker jag inte lägga energi på att hitta vart det står, men jag är absolut tvärsäker på att i dag finns undantagen för tex. kyl/frys.

De senaste (2008) föreskrifterna lyder:

4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.

Allvarliga konskvenser innefattar knappast förstörd mat. Uppvärmning nämns dock som exempel i de äldre föreskrifterna (Blå Boken).

spinout: Du har helt fel i att vagabonderande strömmar skulle handla om isolationsfel eller jordfel. Vagabonderande strömmar kan alltid uppstå i ett fyrledarsystem eftersom nolla och jord är förbundna i centralen (strömmen går alltså via nollan till centralen och sedan via skyddsjorden till apparaterna höljen som i sin tur kan vara förbundna med jord på något sätt, t.ex. genom vattenrör).

Mikael_L
petersv skrev:
Det är ett missförstånd att strömmen väljer lättaste vägen. Strömmen kommer att ta _alla_ vägar den kan, fast fördelat så att den lättaste får mer.
Jag, och säkert många andra också, råkar nog rätt lätt säga att "strömmen tar lättaste vägen" fastän vi är medvetna om det du skriver.

Jag ska försöka tänka mig för, när jag pratar med el-newbies ... :)

Mikael_L
elmont skrev:
Eller så är man så kreativ som jag varit. Dragit ut en skarv från kylskåpsuttaget som slutar i en grendosa monterad på en hylla ovanför bänken bredvid.
Alltså en hyggligt regelvidrig halvfast installation. Måste, och kommer tas ned vid flytt.

Dock inte så speciellt farlig. Ingen skillnad på JFB-skydd t.ex. då JFB ändå helt lyser med sin frånvaro i fastigheten.

elmont skrev:
Normalt sett kommer man att använda uttaget som sitter över eller bakom ett kylskåp till just kylskåpet. Det är det som gör skillnaden mot ett uttag som sitter lätt åtkomligt någonstans i rummet. Det är inte hur man använder tex. uttag vid "onormala" förhållanden som bestämmer utan hur det är vid "normala". Du kan ju även dra en skarvsladd från ett rum utan jord och jordfelsbrytare vid din köksrenovering. Eftersom undantag på kravet troligen snart försvinner tänker jag inte lägga energi på att hitta vart det står, men jag är absolut tvärsäker på att i dag finns undantagen för tex. kyl/frys.
vad är det som säger att efter köksrenoveringen så sitter kyl och frys på ett "vanligt uttag" och fd kyl/frys uttaget matar något helt annat/används som uttag till hushållsmaskiner eftersom en köksbänk har fått placeringen under uttaget. ingen elektriker behöver ju vara inblandad i den renoveringen eftersom ingen el ändras.

mycke_nu skrev:
De senaste (2008) föreskrifterna lyder:

4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.

Allvarliga konskvenser innefattar knappast förstörd mat. Uppvärmning nämns dock som exempel i de äldre föreskrifterna (Blå Boken).
aha!
då förstår jag varför en del menar att kyl kan undantas från jfb! kylskåpet bidrar ju till uppvärmningen;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.