Varför det? Trefasmotor utan nolla fungerar med JFB!

Protte

T
Jag trodde hela poängen med jordfelsbrytare var att jämföra strömmen i fas och nolla :-)

Fast fler faser komplicerar det hela, förstås.

Mikael_L
tanaris skrev:
Jag trodde hela poängen med jordfelsbrytare var att jämföra strömmen i fas och nolla :-)
Japp, eller jämföra strömmen mellan faserna + nollan, ska fortfarande bli noll ... ;)

Hur mycket ström går det egentligen i PEN-ledaren i en normal villa? Med ren resistiv belastning på alla faserna borde det väl bli noll, men sån är väl inte verkligheten... Får väl gå ner och hänga amperetången på PENen.

Poängen är att summan av utgående och återkommande strömmar skall vara noll.

Släpper nollan går strömmen tillbaka genom de andra faserna istället och summaströmmen är fortfarande noll.

Som jag skrivit ovan behövs något som gör att JFBn detekterar att nollan ligger på hög potential, exvis ett litet motstånd till jord.

Mikael_L
Ifö skrev:
Med ren resistiv belastning på alla faserna borde det väl bli noll, men sån är väl inte verkligheten...
Nope, inte ens i teorin ... :o

Men hade du skrivit (rent resistiv och ) likformig belastning på alla tre faserna, så hade svaret blivit Ja. ;)

Mikael_L skrev:
Nope, inte ens i teorin ... :o

Men hade du skrivit (rent resistiv och ) likformig belastning på alla tre faserna, så hade svaret blivit Ja. ;)
Sorry, glömde likvärdig belastning på alla faserna.;)

Behöver INTE vara resistiv, bara likformig.

Protte

prototypen skrev:
Behöver INTE vara resistiv, bara likformig.

Protte
Sant. Tack för lektionerna!:)

Att ha en allpolig frånkoppling i en jfb är inte konstig då det endast är uttag som är förpliktade att ligga över denna, övrig elinstallation, värmepanna, belysning eller frysen!! för all del behöver inte ligga över jfb då dessa inte är lika "farliga" som ex morfars gamla elborrmaskin i gjutgjärn å stålplåt o med tejpad kabel inkopplad i uttaget som via skarvsladd dragits in i badkaret för emaljputsning!!
Vi har kopplat jfb på 4 poliga uttag i industrin å om vi använt nollans anslutningsbleck för fas istället så funkar även testknappen då, om dock med en 1,73 ggr högre testström!

mr.Ola skrev:
Att ha en allpolig frånkoppling i en jfb är inte konstig då det endast är uttag som är förpliktade att ligga över denna, övrig elinstallation, värmepanna, belysning eller frysen!! för all del behöver inte ligga över jfb då dessa inte är lika "farliga" som ex morfars gamla elborrmaskin i gjutgjärn å stålplåt o med tejpad kabel inkopplad i uttaget som via skarvsladd dragits in i badkaret för emaljputsning!!
Vi har kopplat jfb på 4 poliga uttag i industrin å om vi använt nollans anslutningsbleck för fas istället så funkar även testknappen då, om dock med en 1,73 ggr högre testström!
vad jag vet så brukar då belysningen ha uttag åxå(lamputtag) samt även frys(stickpropp) brukar ej anslutas fast vad jag vet....

och är det nåt man INTE ska undanta från jfb så är det vitvaror, och även varmvattenberedare, då ett elfel i dessa kan spänningssätta duschmunstycket om nu jorden skulle glappa av nån anledning, och en 30mA JFB löser för felstömmen som går genom vattnet, ifall jorden skulle fallera.

Mikael_L
Ifö skrev:
Beror på var i centralen eller undercentralen du sätter JFB. Ponera att du sätter en JFB (som inte bryter neutralledaren) i en undercentral, på endast två grupper. Då finns fortfarande möjligheten att spänningssätta neutralledaren någon annan stans, i samma eller någon annan central.
Undrar om jag är lite dum i huve eller så, men jag kan inte riktigt se problemet ... :confused:

Nej, naturligtvis är det så att vitvaror som ex, kylskåpet i köket eller frysboxen i garaget inte är fast anslutna. Men det är så att uttag till dessa räknas till undantagen från kravet från jordfelsbrytare då dessa uttag har huvudsakliga syften, sedan så finns ej heller något krav på att fast ansluten utrustning skall ha jfb!
Nyttan i en jfb säger jag inte emot, men kraven är inte så höga som man kan tro!

Mikael_L skrev:
Undrar om jag är lite dum i huve eller så, men jag kan inte riktigt se problemet ... :confused:
Nej, jag kan nog inte heller se problemet och jag tror definitivt inte att du är dum i huvudet:D. Blev lite för mycket backströmsteoretiserande. Men säger du fortfarande att neutralledaren inte ska brytas i JFB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.