15 167 läst ·
65 svar
15k läst
65 svar
Trasig jordfelsbrytare?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Varför det? Trefasmotor utan nolla fungerar med JFB!
Protte
Protte
Poängen är att summan av utgående och återkommande strömmar skall vara noll.
Släpper nollan går strömmen tillbaka genom de andra faserna istället och summaströmmen är fortfarande noll.
Som jag skrivit ovan behövs något som gör att JFBn detekterar att nollan ligger på hög potential, exvis ett litet motstånd till jord.
Släpper nollan går strömmen tillbaka genom de andra faserna istället och summaströmmen är fortfarande noll.
Som jag skrivit ovan behövs något som gör att JFBn detekterar att nollan ligger på hög potential, exvis ett litet motstånd till jord.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Behöver INTE vara resistiv, bara likformig.
Protte
Protte
Att ha en allpolig frånkoppling i en jfb är inte konstig då det endast är uttag som är förpliktade att ligga över denna, övrig elinstallation, värmepanna, belysning eller frysen!! för all del behöver inte ligga över jfb då dessa inte är lika "farliga" som ex morfars gamla elborrmaskin i gjutgjärn å stålplåt o med tejpad kabel inkopplad i uttaget som via skarvsladd dragits in i badkaret för emaljputsning!!
Vi har kopplat jfb på 4 poliga uttag i industrin å om vi använt nollans anslutningsbleck för fas istället så funkar även testknappen då, om dock med en 1,73 ggr högre testström!
Vi har kopplat jfb på 4 poliga uttag i industrin å om vi använt nollans anslutningsbleck för fas istället så funkar även testknappen då, om dock med en 1,73 ggr högre testström!
vad jag vet så brukar då belysningen ha uttag åxå(lamputtag) samt även frys(stickpropp) brukar ej anslutas fast vad jag vet....mr.Ola skrev:Att ha en allpolig frånkoppling i en jfb är inte konstig då det endast är uttag som är förpliktade att ligga över denna, övrig elinstallation, värmepanna, belysning eller frysen!! för all del behöver inte ligga över jfb då dessa inte är lika "farliga" som ex morfars gamla elborrmaskin i gjutgjärn å stålplåt o med tejpad kabel inkopplad i uttaget som via skarvsladd dragits in i badkaret för emaljputsning!!
och är det nåt man INTE ska undanta från jfb så är det vitvaror, och även varmvattenberedare, då ett elfel i dessa kan spänningssätta duschmunstycket om nu jorden skulle glappa av nån anledning, och en 30mA JFB löser för felstömmen som går genom vattnet, ifall jorden skulle fallera.
Undrar om jag är lite dum i huve eller så, men jag kan inte riktigt se problemet ...Ifö skrev:
Nej, naturligtvis är det så att vitvaror som ex, kylskåpet i köket eller frysboxen i garaget inte är fast anslutna. Men det är så att uttag till dessa räknas till undantagen från kravet från jordfelsbrytare då dessa uttag har huvudsakliga syften, sedan så finns ej heller något krav på att fast ansluten utrustning skall ha jfb!
Nyttan i en jfb säger jag inte emot, men kraven är inte så höga som man kan tro!
Nyttan i en jfb säger jag inte emot, men kraven är inte så höga som man kan tro!
Nej, jag kan nog inte heller se problemet och jag tror definitivt inte att du är dum i huvudetMikael_L skrev: