15 167 läst ·
65 svar
15k läst
65 svar
Trasig jordfelsbrytare?
jag undrar var det står att vissa uttag i kök och garage är undantagna från jfb?mr.Ola skrev:Nej, naturligtvis är det så att vitvaror som ex, kylskåpet i köket eller frysboxen i garaget inte är fast anslutna. Men det är så att uttag till dessa räknas till undantagen från kravet från jordfelsbrytare då dessa uttag har huvudsakliga syften, sedan så finns ej heller något krav på att fast ansluten utrustning skall ha jfb!
Nyttan i en jfb säger jag inte emot, men kraven är inte så höga som man kan tro!
ponera att tex: "morfars gamla elborrmaskin i gjutgjärn å stålplåt o med tejpad kabel inkopplad i uttaget som via skarvsladd dragits in i badkaret för emaljputsning!!" ansluts till ovan nämnda uttag!
I garaget är inga uttag undantagna det är bara dom uttag som sitter så att man bara med svårighet kan ansluta handburna apparater tex i överskåp där man knappast ansluter en borrmaskin och låter maten härskna medan man borrar 
Nej, det säger jag inte, jag bara undrar varför ...Ifö skrev:
Antingen finns det regler som säger att JFB måste vara så konstruerad, eller så har det bara blivit så "av gammal vana".
Eller så kan det vara att JFB är konstruerad för att passa olika marknader, t.ex. det norska elsystemet med 230 mellan faserna eller kanske en TT-nät eller andra varianter är behjälpta av ovillkorligt bruten nolla.
Annars är väl ledordet i svenska elsystem att aldrig bryta PE eller PEN, och sällan bryta nollan.
Självklart, ström mellan nolla och jord någonstans i anläggningen är givetvis ett fel.
(Anläggningen eller anslutna apparater)
Men Mycke_nu har ju rätt i att ifall det går ström mellan jord-nolla någonstans och får JFB att lösa är det ju en fördel att även koppla bort nollan. Annars fortsätter dessa strömmar att gå genom felstället.
(Anläggningen eller anslutna apparater)
Men Mycke_nu har ju rätt i att ifall det går ström mellan jord-nolla någonstans och får JFB att lösa är det ju en fördel att även koppla bort nollan. Annars fortsätter dessa strömmar att gå genom felstället.
Om faserna är brytna så flyter det ju ingen ström i den skyddade anläggningsdelen, alltså ingen ström i nollan heller.
Att det skulle komma läcksträmmar från andra anläggningar utanför den skyddade genom dess neutralledaren tycker jag är är väldigt långsökt, strömmen flyter ju alltid den enklaste vägen mot jord. Och även om det så gjorde, vad spelar det för roll. JFB löser och det är lätt att felsöka.
Frågoställningen var varför jordfelsbrytaren bryter nollan också? `Jag kan inte komma på någon bra anledning.
Att det skulle komma läcksträmmar från andra anläggningar utanför den skyddade genom dess neutralledaren tycker jag är är väldigt långsökt, strömmen flyter ju alltid den enklaste vägen mot jord. Och även om det så gjorde, vad spelar det för roll. JFB löser och det är lätt att felsöka.
Frågoställningen var varför jordfelsbrytaren bryter nollan också? `Jag kan inte komma på någon bra anledning.
Redigerat:
För det första så finns det anläggningar med fler än en JFB, jag har fyra i min, så vagabonderande strömmar från andra delar av anläggningen är inte alls otroliga.
Strömmar från andra byggnader med dålig jord är inte heller ovanligt, tvärtom. Strömmen går som sagt lättaste vägen, det är därför man får problem med vagabonderande strömmar.
För det andra så underlättar brytning av nollan felsökning på anläggningen vid jordfel. Går inte brytaren att slå till så kan man snabbt mäta mellan PE och N och konstatera om det föreligger jordfel.
För det tredje så kan det vara så att nollan av någon anledning ligger på en potential skiljd från noll (glapp vid transformatorn etc). Om inte nollan bryts bort vid ett jordfel (överledning exvis via en människa) så kvarstår den farliga potentialen på nollan i anläggningen.
Strömmar från andra byggnader med dålig jord är inte heller ovanligt, tvärtom. Strömmen går som sagt lättaste vägen, det är därför man får problem med vagabonderande strömmar.
För det andra så underlättar brytning av nollan felsökning på anläggningen vid jordfel. Går inte brytaren att slå till så kan man snabbt mäta mellan PE och N och konstatera om det föreligger jordfel.
För det tredje så kan det vara så att nollan av någon anledning ligger på en potential skiljd från noll (glapp vid transformatorn etc). Om inte nollan bryts bort vid ett jordfel (överledning exvis via en människa) så kvarstår den farliga potentialen på nollan i anläggningen.
Detta försvinner nu med nya installationsreglerna. Man får ej längre undanta uttag för kyl/frys osv från JFB.mr.Ola skrev:Nej, naturligtvis är det så att vitvaror som ex, kylskåpet i köket eller frysboxen i garaget inte är fast anslutna. Men det är så att uttag till dessa räknas till undantagen från kravet från jordfelsbrytare då dessa uttag har huvudsakliga syften, sedan så finns ej heller något krav på att fast ansluten utrustning skall ha jfb!
Nyttan i en jfb säger jag inte emot, men kraven är inte så höga som man kan tro!
Vagabonderande strömmar får man när strömmen går tillbaka fel väg. Detta ställer till med avsvärda problem och är anledningen till att man idag har gått över till femledarsystem.
Om nollans anslutning släpper från jordtaget eller har dålig kontakt får N-ledningen en potential skiljd från noll (jord).
Om nollans anslutning släpper från jordtaget eller har dålig kontakt får N-ledningen en potential skiljd från noll (jord).