15 167 läst ·
65 svar
15k läst
65 svar
Trasig jordfelsbrytare?
Sida 1 av 5
Fick en ny central inkopplad häromdagen, 2x jordfelsbrytare och ett gäng dvärgbrytare av välkänt märke.
När allt var färdigt och strömmen slogs på och det skulle testas reagerade jag över hur ljust det var i ett par rum. Mätte upp någonstans runt 340 volt i ett vägguttag i samma grupp och föreslog att strömmen skulle brytas tämligen omgående.
Felsökning vidtog. Elektrikern kliade sig i huvudet, skruvade åt skruvar och ryckte i kablar i centralen. Jag kliade mig i huvudet och ryckte också i kablarna (för säkerhets skull). När vi var överrens om att allt såg rätt ut slogs strömmen på igen.
Och felet var som bortblåst. Vi ägnade säkert en timme åt att försöka framkalla det igen, men det gick inte. Till slut byttes båda jordfelsbrytarna för säkerhets skull mot nya, allt mättes upp och klarskrevs.
Någon som råkat ut för detta? Enda teorin vi har är att jordfelsbrytaren på något sätt släppte igenom alla faser men inte nollan, och det vid ett enda tillfälle...
(All elektronik tycks ha överlevt.)
När allt var färdigt och strömmen slogs på och det skulle testas reagerade jag över hur ljust det var i ett par rum. Mätte upp någonstans runt 340 volt i ett vägguttag i samma grupp och föreslog att strömmen skulle brytas tämligen omgående.
Felsökning vidtog. Elektrikern kliade sig i huvudet, skruvade åt skruvar och ryckte i kablar i centralen. Jag kliade mig i huvudet och ryckte också i kablarna (för säkerhets skull). När vi var överrens om att allt såg rätt ut slogs strömmen på igen.
Och felet var som bortblåst. Vi ägnade säkert en timme åt att försöka framkalla det igen, men det gick inte. Till slut byttes båda jordfelsbrytarna för säkerhets skull mot nya, allt mättes upp och klarskrevs.
Någon som råkat ut för detta? Enda teorin vi har är att jordfelsbrytaren på något sätt släppte igenom alla faser men inte nollan, och det vid ett enda tillfälle...
(All elektronik tycks ha överlevt.)
Vi spekulerade i om det kunde vara något annat än jordfelsbrytaren, men kom inte fram till något. Skulle vara en riktigt skumfelkoppling någonstans, men jag är ganska säker på att det inte finns några sådana (har bytt de felsta strömbrytare/uttag och därmed fått en förhållandevis god inblick i systemet), och mätningar gav heller ingenting.
En idé jag hade var om en hopkoppling av nolla+jord någon annanstans än i centralen kunde leda till liknande fel, men jag har inte funderat färdigt på det.
Det skummaste var ändå att det försvann. Ungefär som om jordfelsbrytaren behövde köras spänningssatt för att hoppa igång ok.
En idé jag hade var om en hopkoppling av nolla+jord någon annanstans än i centralen kunde leda till liknande fel, men jag har inte funderat färdigt på det.
Det skummaste var ändå att det försvann. Ungefär som om jordfelsbrytaren behövde köras spänningssatt för att hoppa igång ok.
det har även hänt att när man återställer en JFB så kan det bli så att den sluter nollan sist, vilket kán sabba elektronik.
med all säkerhet så glappade noll-blecket i JFB'n och fick kontakt igen när ni rotade med den.tanaris skrev:Vi spekulerade i om det kunde vara något annat än jordfelsbrytaren, men kom inte fram till något. Skulle vara en riktigt skumfelkoppling någonstans, men jag är ganska säker på att det inte finns några sådana (har bytt de felsta strömbrytare/uttag och därmed fått en förhållandevis god inblick i systemet), och mätningar gav heller ingenting.
Har funderat på att lägga ett litet (flamsäkert) motstånd på, säg 1 kOhm, mellan nolla och jord efter jordfelsbrytaren.
Släpper nollan och far iväg till en hög potential borde strömmen till jord genom motståndet lösa JFBn.
Frågan är dock om det är tillåtet att förbinda PE och N på det viset??
Släpper nollan och far iväg till en hög potential borde strömmen till jord genom motståndet lösa JFBn.
Frågan är dock om det är tillåtet att förbinda PE och N på det viset??
Har du inte mer än nog med läckage till jord ändå. Problemet med förlorad nolla är rätt litet. Det skulle vara bättre om folk såg till att nollskruven är dragen dragen (och andra anslutningar) låt säga vart 5e år
Men det är ju läckaget som man har i alla fall och som i bland ställer till det lite. Det finns ju så mycket dels dåliga apparater och en hel del som är direkt "felbygda" med nollpunkts och systemjordade "plåtdetaljer". Så ibland ligger man redan på gränsen.
för att det kanske i nåt holabandola-land ligger spänning även på nollan av nån hejvidunderlig anledning
nej, nu skämtade jag lite, ja egentligen är det ingen mening, mer än att det enligt regelboken blir en allpolig brytning...
men det hade ju inte vart nåt brott mot föreskrifterna att inte bryta nollan i JFB, men om inte annat så är det ju inte såååå himla svårt för tillverkarna att fixa så nollan bryts sist/sluts först, bara att bända det blecket lite annorlunda...
nej, nu skämtade jag lite, ja egentligen är det ingen mening, mer än att det enligt regelboken blir en allpolig brytning...
men det hade ju inte vart nåt brott mot föreskrifterna att inte bryta nollan i JFB, men om inte annat så är det ju inte såååå himla svårt för tillverkarna att fixa så nollan bryts sist/sluts först, bara att bända det blecket lite annorlunda...
Beror på var i centralen eller undercentralen du sätter JFB. Ponera att du sätter en JFB (som inte bryter neutralledaren) i en undercentral, på endast två grupper. Då finns fortfarande möjligheten att spänningssätta neutralledaren någon annan stans, i samma eller någon annan central.Mikael_L skrev: