Flyttade in i en ny lägenhet för ca 1 vecka sedan, märkte då att bara två av fyra plattor på induktionsspisen fungerar. De på höger sida går inte ens att starta, även om ingen av de andra plattorna är på. tänkte först att det var som med induktionshäll att man kanske inte kan ha alla 4 plattor igång samtidigt.
Ingen propp har gått vad jag kan se.
Någon som vet vad som kan vara fel? Efter att ha googlat funderar jag på om det kan vara något med olika faser?

Eftersom jag köpte lägenheten har jag varit i kontakt med mäklaren och påpekat att två plattor inte fungerar. Så jag måste få ut en reparatör för att kunna skadeanmäla det.
Inte fått något svar på om det varit så tidigare. Men det känns ju löjligt att ta ut reparatör om det är ett väldigt simpelt fel, jag kan dock inget om el så vill inte försöka mig på något själv.

De enda enkla fel som finns här är att en säkring har gått.

Det du kan göra själv är att se om det är ett möjligt scenario, dvs hur många säkringar matar spisen? Är det fler än 1 säkring så matas den med flera faser och då kan en fas ha fallit bort. Är det bara en enda säkring så har du en gamma enfaslägenhet, och då är det troligen hällen som är felaktig.

Om du har smältsäkringar i centralen, byt säkring. "pluppen" bakpå säkringen ramlar inte alltid loss när den sådan säkring löser för måttlig överlast. Om du har automatsäkringar, motionera vippan då de kan lösa ut utan att vippan faller ned.

Nästa steg är att kalla in en elektriker för att kontrollera att det finns ström ända fram till hällen. Även om du har garanti på hällen tror jag du åker på en extrakostnad som det skulle visa sig att felet ligger i elinstallationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.