Byggahus.se

trasig halogentransformator?

1. G
    Medlem Nivå 3
    Hej

Jag antar att transformatorn gett upp? Under en period har ljuset i badrummet helt plötsligt slocknat efter ha varit igång en längre stund, 45 min - en timme senare har det börjat fungera igen. Sista tiden har man bara kunnat ha igång ljuset en kort stund innan det slutat fungera, och nu har det slutat lysa helt och hållet.

Det är ett mindre badrum med tre halogenspotlights. Drog ut spotlighten i mitten och drog lite i kabeln så följde transformatorn med ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20130129_225302.jpg

Kopplade på en voltmeter men fick ingen respons på högersidan där strömmen går ut så jag får väl förutsätta att det är denna som gått sönder?

Jag har ingen bild på strömbrytaren, men den är tvådelad, den ena knappen sätter på och av strömmen, den andra knappen kan jag hålla in så dimmar ljuset. Egentligen en helt onödig funktion som jag aldrig använder men eftersom knappen nu sitter där så tänkte jag att den nya transformatorn måste stödja det också.

Har kollat runt lite på clas olssons och kjell & co's hemsida men förstår inte riktigt om de som de säljer stödjer dimfunktionen? Hittade den här på Elfa, kommer den fungera? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-550-03&toc=19040
    "Dimbar med faskontrollerad dimmer"

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Den trafo du länkar verkar inte ha en inbyggd dimmer utan kan dimmas med en extern dimmer (framkant eller bakkant). Du behöver en trafo med inbyggd tryckknappsdimmer. Denna från hidealite ser ut passa på papperet - du nämnde dock inte vilken totaleffekt som krävs. Dock verkar den ha måttlig tålighet mot värme så den kanske inte kan placeras ovanför en av spottarna. Värmen kan vara det som knäckte din gamla.

3. G
    Medlem Nivå 3
    Tack! Jag åker inom Bauhaus på vägen från jobbet i eftermiddag och hoppas de har den på lager.

Den gamla låg i taket intryckt och jag har väl egentligen inget annat val den här gången heller. Får försöka peta den så långt bort från spotlightsen som möjligt.

4. G
    Medlem Nivå 3
    Nähä, Bauhaus i Norge (där jag har övernattningslägenheten) hade såklart inte den transformatorn. Hon som jobbade på ljusavdelningen sa att det absolut inte fanns någon sådan transformator jag letade efter; "allt styrs via knappen på utsidan". Blev lite osäker, men det är öppet köp så jag köpte en ändå.

Bifogar bild på min nuvarande (trasiga) som är inkopplad och anslutningsanvisningarna till den nya.

Det ser helt fel ut, vilket någon kanske kan bekräfta?

5. G
    Medlem Nivå 3
  6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Verkar som att du drog en nitlott :(. Denna trafo har ingen dimmer, men kan dimmas med en extern dimmer.

7. G
    Medlem Nivå 3
    Förstod nästan det.
    Är det mycket jobb att koppla bort dimmerströmbrytare och bara byta ut den mot en vanlig på/av-brytare? Kanske kan vara värt att ta hit en elektriker. Har aldrig haft någon användning för dimmern ändå.

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej, du har väl redan en "vanlig" strömbrytare fast med en fjäder under vippan som kan pillas bort?

9. V
    Medlem Nivå 6
    Precis, pilla bort fjädern, och koppla din nya trafo med den svarta tändtråden som var ansluten till "pilarna" på den gamla trafon. Den andra svarta som bör vara konstant fas isolerar du med en toppklämma.

10. G
    Medlem Nivå 3
    Ja precis. Se här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2013-03-12 23.16.16.jpg

överst är till lampan. Knappen till vänster är av/på, till höger en med fjäderfunktion till dimmern. Om jag bara vill ha en knapp måste jag byta hela insatsen va?

Appropå det, knappen i mitten är till fläkten. Går det att byta ut den mot en timer på t. ex. 60 minuter? Flera gånger har jag åkt ifrån lägenheten med denna påslagen i flera dagar.

Knappen och vredet i botten är till golvvärmen. Jag använder bara bostaden två nätter i veckan och låter denna gå för jämnan eftersom det tar ca. ett dygn för att få upp värmen. Finns det någon timer man kan installera så den går igång en viss dag i veckan t. ex.? Lika bra att ta tag i sånt jag funderat på länge om jag ändå ska dit och skruva.