Vi har haft problem med ett vred till en platta på spisen, det sitter löst pga ett nyfiket barn. Idag blixtrade det till under matlagning och hela spisen slutade fungera. Vi konstaterade att en säkring gått och vi behövde även byta en huvudsäkring. Men fortfarande går det inte att slå på någon platta på spisen. Ugnen fungerar och alla andra apparater i huset. Finns det en risk att det ändå är en fas som inte fungerar, eller är det spisen som gått sönder? Hur gör vi för att ta reda på det? Vore tråkigt att köpa en ny spis och ändå ha samma problem.

MultiMan
Är det bara ett vred som gått sönder går det att byta. Onödigt att köpa en helt ny spis bara för det. Finns många som säljer, t ex Nettoparts.

Det enklaste att kontrollera om det finns ström fram till spisen är att dra ur kontakten, troligen 5-polig Perilex, och mäta med en spänningsprovare eller multimeter som klarar minst 400V om det finns ström på de tre ingående faserna. Finns bilder på uttaget som du lätt hittar på internet eller i detta forumet. Jag har postat det många gånger.

Börja med att berätta exakt vilken spismodell det är. Kanske finns en massa elektronik som kan ha tagit skada av kortslutningen och det kan påverka råden om att laga. Någon intern säkring kan ha gått och inget mer och då är det fortfarande relativt enkelt att fixa.

Ett allmänt råd är annars, går något sönder, laga det direkt och skjut inte upp det. Felet kan förvärras och bli dyrare att laga eller ännu värre saker som brand eller elchock.

A
Lägg upp en bild på hur det ser ut. Du har lyckats göra en kortslutning och är inte det felet åtgärdat så kan det ske igen med ny säkring.

Ström lär det finnas bara om förbrukare är inkopplat. Att mäta om det finns ström med instrument inställt för strömmätning, förstör instrumentet!
Löser troligen ut säkringar mm.

Att spänningsmäta är det riktiga, om instrumentet är rätt inställt och kunskap finnes.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Det enklaste att kontrollera om det finns ström fram till spisen är att dra ur kontakten, troligen 5-polig Perilex, och mäta med en spänningsprovare eller multimeter som klarar minst 400V om det finns ström på de tre ingående faserna.
Detta får du verkligen förklara!

Betänk att TS ev är novis inom området, vilket kan innebära stor fara.

Redigerat:
MultiMan
H Hybro skrev:
Detta får du verkligen förklara!

Betänk att TS ev är novis inom området, vilket kan innebära stor fara.
Hur mäter du ström med en spänningsprovare?

Jag känner inte trådskaparen, gör du?

Jag råkade givetvis skriva fel, men det går inte att redigera nu, så jag har anmält mitt eget inlägg för ändring. Koppla av nu.

Ja, ja... Skriver när jag tycker mig se allvarliga fel. Inte bara låta det gå obemärkt förbi.

😉

Är inte en elektrisk krets sluten, flyter ingen ström.

Men en spänningsprovare av något slag indikerar spänning ändå i änden på en fast tåt, och då även det som är anslutet till detta,
d v s mätt mellan fas och nolla.

S k spänningsprovare liknande en grov penna indikerar elektriska fält runt en spänningsförande ledare.

Redigerat:
MultiMan
Vem skriver du till?

I Sverige har vi 230V mellan någon av de tre faserna och nollan, samt 400V mellan faserna eftersom de är förskjutna 120 grader mellan varandra.

Din definition av spänningsprovare är väldigt bristfällig. Min spänningsprovare som mäter en hel del (utom ström), t ex fasföljd, alltså långt ifrån de billiga pennorna som bara mäter elektriska fält och enligt mig inte är särskilt pålitliga.

https://www.beha-amprobe.com/en/products/electrical-testers/voltage-continuity-testers/2100-gamma

Spänningsprovare av märket Beha-Amprobe 2100-Gamma med digital display och två mätsonder, samt utbytbara spetsar och sladd med krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Har själv bara typ 15 s k universalinstrument och en enpolig testpenna.
Samtliga indikerar spänning.

Skriver allmänt till TS, dig och andra som ev läser tråden.

Känns det fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.