Jag har en snickare som byggt hos mig och jag försöker nu ta över en del arbete själv, såsom att sätta upp OSB-skivor, gipsa, spackla osv.
Jag har nu dykt på ett bekymmer som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Se bilder. Jag har monterat en OSB-skiva på den långa väggen till höger (snedtak), men när jag sedan ska montera OSB runt dörrhålet så hamnar den smala skivan "bakom" den större.
Svårt att se att jag bara kan skicka på skivorna och sedan hoppas att det löser sig med gips. Det kommer ju bli exakt samma bekymmer när gipset åker på.
Förslag på hur jag kan lösa detta på bästa sätt så slutresultatet blir snyggt?
Jag har nu dykt på ett bekymmer som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Se bilder. Jag har monterat en OSB-skiva på den långa väggen till höger (snedtak), men när jag sedan ska montera OSB runt dörrhålet så hamnar den smala skivan "bakom" den större.
Svårt att se att jag bara kan skicka på skivorna och sedan hoppas att det löser sig med gips. Det kommer ju bli exakt samma bekymmer när gipset åker på.
Förslag på hur jag kan lösa detta på bästa sätt så slutresultatet blir snyggt?
Känns som att skarven hamnar rätt mycket längre till vänster då eller? Rätt tight som det är redan.J Jansson69 skrev:
Du menar alltså att jag ska skruva fast det som på bilden då? Jag funderade på om jag skulle kapa till någon trekantslist och sätta precis i skarven för att "shimma" ut den smala OSB-skivan som sitter runt dörrhålet en aning.
Är väggregeln krokig?
Du kan lösa problemet med att såga en kil som distans bakom skivan, men då får du problem med dörrfodret sedan.
Alternativet är att göra om så att väggreglarna livar.
Du kan lösa problemet med att såga en kil som distans bakom skivan, men då får du problem med dörrfodret sedan.
Alternativet är att göra om så att väggreglarna livar.
Ja det är klart att brottet hamnar längre åt vänster men det är ju där det är reglat och bestämt att det ska vara av den som spikat upp väggen..R roniish skrev:Känns som att skarven hamnar rätt mycket längre till vänster då eller? Rätt tight som det är redan.
Du menar alltså att jag ska skruva fast det som på bilden då? Jag funderade på om jag skulle kapa till någon trekantslist och sätta precis i skarven för att "shimma" ut den smala OSB-skivan som sitter runt dörrhålet en aning.
Brottet sker där jag har målat med rött..
Antingen så gör du som jag föreslog eller så kan du sala på den vänstra väggen så att den hamnar i liv med den högra OSBen alternativ göra om väggen men det är väldigt mycket jobb..
Ja, jag tänkte nästan att det skulle kunna bli problem med dörrfodret om jag skulle försöka sätta en distans bakom den smala skivan, men då "lutar" den utåt och det lär ju då som sagt bli problem med dörrfodret.L L A Axelsson skrev:
Att försöka göra om kommer inte ske, det är för långt gånget in i projektet för det. Det är nämligen precis samma sak i rummet bredvid, om inte ännu värre där.
Men det är ingett problem utan bara att du har slutat för tidigt med den högra OSBen..R roniish skrev:Ja, jag tänkte nästan att det skulle kunna bli problem med dörrfodret om jag skulle försöka sätta en distans bakom den smala skivan, men då "lutar" den utåt och det lär ju då som sagt bli problem med dörrfodret.
Att försöka göra om kommer inte ske, det är för långt gånget in i projektet för det. Det är nämligen precis samma sak i rummet bredvid, om inte ännu värre där.
Förstår! Nu har jag inga gipsskivor än men jag testmonterade OSB-skivorna på bilderna och tog sedan några spillbitar av OSB och satte upp och brottet hamnar där du markerat. Tänkte att det skulle bli bekymmer med dörrfoder om brottet hamnar där, men det ska ju in en dörrkarm också...J Jansson69 skrev:
Då är kanske alternativet att sätta en distans bakom dörfodret också, fast det ser inte bra ut.R roniish skrev:Ja, jag tänkte nästan att det skulle kunna bli problem med dörrfodret om jag skulle försöka sätta en distans bakom den smala skivan, men då "lutar" den utåt och det lär ju då som sagt bli problem med dörrfodret.
Va bra att du förstod. Ja vi kan inte se att dörrfodret kommer att klara sig det får du mäta dig fram men har du standard 12x56mm foder så ser det ut att klara sig..R roniish skrev:
Klicka här för att svara