Vet inte om det är förkylningen som gjort att jag har fått snor i hjärnan.... men nu slirar det friskt, får inte ihop detta..

Antag att vi väljer N till vänster lampa, från lampan vidare till dimmern på utgången (~pil), sedan från båda L på dimmern, varsin ledare till trappkopplaren. och från den till L (fas).

Hur jag än ställer trappkopplaren kommer jag alltid att få en sluten krets, via dimmern.

Dimmer%20trapp.jpg

Dimmern har också en trappomkopplare. Någon av L-plintarna på dimmern används beroende på kontaktläget i dimmern. Så den andra trappbrytaren kommer att tända (via dimmern) eller släcka.
F.ö. ska fasen gå genom brytarna och nollan direkt till lampan, dvs N övers och L under.

Ok, trapp i dimmern.. borde ha kopplat det :) är ni med.. ordvitsar lite iaf.. hehe

Kan man styra en vanlig dimmer från fler håll ?

(Trappkoppling) Ja, de flesta dimmrar kan "trappkopplas" men inte 2 dimmrar utan en dimmer och en strömställare (trapp,6) i kombination. Se bild. Det spelar ingen roll från vilket håll fas resp. noll kommer ifrån. Belysningskällan kan monteras på alt. ställe.
Saxat från elko's faq, där bilden kommer från...
Men jag håller med, lite otydligt skrivet, N ska direkt till lampan, oavsett vilken position man väljer.

Och då tar jag slutsatsen att de dimrar som kan trappkopplas är de man trycker in för att slå på, och det är då trappkopplaren gör magi i dem...

De enkla, som klickar till i början, när man vrider på dem är inte trappkopplingsbara, för där alltid dimmerns utsignal alltid 0 vid frånslag.
Därmed endast en L på dem...

images

Haha, tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.