Hej!

Jag behöver lite elhjälp. Jag har en taklampa med två vanliga strömbrytare till så att jag kan tända och släcka lampan med båda brytarna (trappkoppling?). Den ena vill jag nu byta till dimmer.

Bild 1 visar strömbrytare 1 och bild 2 visar det eluttag som sitter precis under strömbrytare 1. Det går alltså en brun sladd från strömbrytare 1 till eluttaget och de ser ut att vara seriekopplade på något sätt.

Bild1:
Närbild på öppen strömbrytare med brun, svart och vit kabel samt anslutningsklämmor i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2:
Öppen eldosa med strömbrytare och synliga elektriska anslutningar och ledningar.
Skapa konto

Bild 3 visar strömbrytare 2. Detta är en fristående strömbrytare och här finns inga andra brytare eller uttag. Det är här jag vill placera dimmern.

Bild 3:
En hand som håller en strömbrytare med exponerade elektriska kablar mot ett öppet uttag i taket.
Skapa konto

Bild 4 visar dimmern och någon typ av kopplingsschema. Det står på Elkos hemsida att denna dimmer (315GLE) ska klara trappkoppling.

Bild 4:
Dimmer och dess kopplingsschema med säkerhetsinstruktioner.
Skapa konto

Bild 5 visar kopplingen i taket.

Bild 5:
Hand håller en grön elektrisk kopplingsplatta för installation i tak, med osynliga kablar och vit bakgrund.
Skapa konto

Frågan är alltså, hur ska jag koppla ihop sladdarna på bild 3 med dimmern på bild 4? Jag antar att de svarta och vita sladdarna har något med trappkopplingen att göra.

Tack!

tommib
Välkommen till forumet!

Svart och grå är mellantrådar. På första bilden är brun obruten fas och den vidarekopplas till uttaget under (jag antar att det finns en blå och en gulgrön i dosan som vi inte ser). Detta är en parallellkoppling. På andra bilden är brun tändtråden till lamputtaget. Blå och gulgrön är här avslutade i blindplintar på strömbrytaren, de har inget med trappkopplingen att göra. En blindplint kan betraktas som en "sockerbit" där man kan koppla ihop två ledare men som inte har något med brytaren att göra.

För att koppla in din dimmer ansluter du svart och vit på varsitt L på dimmern. Den bruna ansluter du till sinusvågen med pil. Blå och gulgrön avslutar du med varsin separat u-båt eller toppklämma typ Wago 221 så att du inte lämnar dem oisolerade i dosan. Bild 4 som visar "någon sorts kopplingsschema" visar exakt den trappkopplingen du behöver göra. Brytaren i bild 1 är den som är högst upp vid strecken märkta L och N (fas och nolla), strecken som går från den är svart och vit ledare.

För att få loss ledarna från strömbrytaren du har ska du trycka ner den lilla röda "flärpen" som sitter vid varje hålpar. Du måste trycka hårt som fasen, jag rekommenderar att du lägger t.ex. ett mynt eller en bordskniv mellan.

Se till att strömmen är av innan du börjar koppla. Om du är minsta osäker, använd huvudbrytaren. Det är bra att ha en spänningsdetektor eller multimeter, men skruvar du ur huvudsäkringarna kan du vara säker även utan.

Edit: Förtydligande, tack Demmpa.

Redigerat:
Tack för snabb och tydlig hjälp tommib! Fortsatt trevlig kväll.

Tillägg/förtydligande till tommib's inlägg angående bild 3, blå och gulgrön ska avslutas till var sin ubåt/toppklämma, om dom sätts i samma och du har en JFB (jordfelsbrytare) så kommer JFBn att lösa ut direkt, det är även förbjudet att koppla ihop nollan och jord igen när dom en gång har delats.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack för förtydligande Demmpa!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.