3 149 läst ·
60 svar
3k läst
60 svar
Trappkoppling beter sig konstigt
Ser rätt ut om du fått koll på nollan.M monken90 skrev:Nu har jag dragit om alltihop, så nu verkar det fungera, provisoriskt, men den svarta och gråa gå till brytaren på undervåningen, och den bruna går till centralen, sen går nollan direkt till lampan.
Kopplade enl detta schema
Tack. Nu fungerar allt men ska kolla så verkligen nollan är blå och fas är brun så det är rätt!
Japp förstår. Jätte tack för all ny lärdom, även om jag är lite klumpig på att förklara märker jag här😂
Det är det jag måste dubbelkolla nu bara, allt fungerar men som du säger, man vill veta vilken som är nollan, jag testade kolla i proppskåpet, och sen tog jag en kabel o summrade till övervåningen😂😂 så nu vet jag vilken som går från proppen iaf, o det blir väll fasenpacman42 skrev:
Jättesnällt!R roli skrev:
Med risk o bli ännu mer dummförklarad (ja min elcentral är lite utdaterad😂)
Den som kommer ur säkringen är fas, den som sitter på skenan brevid är nollan?
För det ser ut som från badrummet, själva jordkabeln som går dit är kopplad till den skenan med? Måste vara konstigt?
Ska inte peta här i så oroa er inte, nu funkar det, nu vill jag mest lära mig nått i livet
Den kabel som kommer från säkringen skall vara fas. Ser för lite av din elcentral för att kunna svara på dina övriga frågor. Men en elektriker kommer att kunna fixa allt när han är där.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
OJ!
Jo det som är kopplat på säkringens övre sida är normalt fas ut till någoting i huset. och man har normalt två skenor, en för alla nollor oc hen för alla jordledningar. Seda är oftast jord och nollskenan ihopkopplade i centralen, om man inte har jordfelsbrytare. Så man har en gemensam jord och neutralledare från elnätet till centralen (PEN ledare).
I ditt fall ser det ur som du har en gemensam skena för detta, vanligt rejält gamla centraler (soim inte är så vanliga idag).
Sedan har du en säkring märkt panna, där det ser ut som utgående fas kommer från undersidan. Lite ovanligt tror jag... Även säkringen med en pil på ser konstig ut.
Lite farliga färgval ser det ut som, det sitter några röda på noll/jordplinten. Förr var röd vanlig som jordledare, men har använts till andra funktioner också. Men så har du en röd in i säkringen med pil också. Så röd verkar användas både som jord och fasledare i en och samma elanläggning. Om jag ser rätt.
Jo det som är kopplat på säkringens övre sida är normalt fas ut till någoting i huset. och man har normalt två skenor, en för alla nollor oc hen för alla jordledningar. Seda är oftast jord och nollskenan ihopkopplade i centralen, om man inte har jordfelsbrytare. Så man har en gemensam jord och neutralledare från elnätet till centralen (PEN ledare).
I ditt fall ser det ur som du har en gemensam skena för detta, vanligt rejält gamla centraler (soim inte är så vanliga idag).
Sedan har du en säkring märkt panna, där det ser ut som utgående fas kommer från undersidan. Lite ovanligt tror jag... Även säkringen med en pil på ser konstig ut.
Lite farliga färgval ser det ut som, det sitter några röda på noll/jordplinten. Förr var röd vanlig som jordledare, men har använts till andra funktioner också. Men så har du en röd in i säkringen med pil också. Så röd verkar användas både som jord och fasledare i en och samma elanläggning. Om jag ser rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Att jord från badrummet går till skenan är som sagt inte så konstigt. Till badrummet har du en jordflesbrytareom jag förstod dig rätt?
En jordfelsbrytare fungerar genom att jämföra hur mycket ström som går till ditt badrum med hur mycket som kommer tillbaka. Om det då "fattas" ström, så betyder det att den går någon annan väg från badrummet än i nollan. ex igenom dig när du tappat hårtorken i badet. När jordfelsbrytaren ser att det är skilland på mer än 30 mA mellan ström till och tillbaka så löser den ut och bryter. Nollan och fasledaren går igenom jordfelsbrytaren så att strömmarma kan jämföras. Skyddsjord går förbi utanför jordfelsbrytaren.
En jordfelsbrytare fungerar genom att jämföra hur mycket ström som går till ditt badrum med hur mycket som kommer tillbaka. Om det då "fattas" ström, så betyder det att den går någon annan väg från badrummet än i nollan. ex igenom dig när du tappat hårtorken i badet. När jordfelsbrytaren ser att det är skilland på mer än 30 mA mellan ström till och tillbaka så löser den ut och bryter. Nollan och fasledaren går igenom jordfelsbrytaren så att strömmarma kan jämföras. Skyddsjord går förbi utanför jordfelsbrytaren.
Ja men precis, men då har jag fått klarhet med,R roli skrev:
Hmm inte oroa sig här nu! Det är en 90åring som kopplat allt och han tog vad han hade, om det så var en telefonkabel så funka det med😂H hempularen skrev:OJ!
Jag ska lägga upp en bild på hela centralen ska ni får se, men det sitter en jordfelsbrytare där somsagt och det finns två skenor!
Kul när folk engagerar sig utan att dumförklara varandra, jag säger det igen, ska inte peta här, vill bara lära mig o är alltid bra o ”veta vad man har”
Att elen är katastrof vet jag, färger är blandade osv.
Det vet jag. Det är bra, det brinner inte!useless skrev:
Hoppas popcornen smakar!
Tack, ska vara ärlig och har knappt kollat i centralen före nu, men jordfelsbrytare kanske är kopplat till hela huset då?😂🤔H hempularen skrev:Att jord från badrummet går till skenan är som sagt inte så konstigt. Till badrummet har du en jordflesbrytareom jag förstod dig rätt?
Drar med jordkabel nu när jag ändå drar kablar osv, men det får elektrikern koppla in sen
Men det kan va så att ena skenan är för jord och ena för nollan egentligen då?
Antingen får man väll flytta centralen en bit, men funderar på om man kan ta bort det befintliga sen sätta en skiva över som täcker hela asbest skivan, (allt detta sitter i ett ”stort” träskåp) på så sätt kan skivan va kvar, och man kan skruva allt i den nya centralen😂 men detta får elektrikern avgöra vilket som är smidigast för hanDavidbagare skrev:
Varför skulle det bli en tråd om detta menar du?