Hej!
I nyligen köpta huset beter sig trappkopplingen konstigt, ibland går säkringen, ibland funkar det i en vecka? Kablarna är relativt nya knapparna är Renova (2st, en uppe och en nere)
Det går alltså en fas och en nolla till varje knapp, sen därifrån går det en tändtråd från varje knapp (svart) till lampan? Förstår inte hur det kan fungera riktigt?
Lägger upp en bild så kanske det blir tydligare (bollen med kryss i är alltså lampan)
Det skumma är att det fungerar oftast? Och ibland går säkringen precis när man släcker eller tänder.
Tips på hur jag ska koppla om det? Ta bort o göra nytt?
I nyligen köpta huset beter sig trappkopplingen konstigt, ibland går säkringen, ibland funkar det i en vecka? Kablarna är relativt nya knapparna är Renova (2st, en uppe och en nere)
Det går alltså en fas och en nolla till varje knapp, sen därifrån går det en tändtråd från varje knapp (svart) till lampan? Förstår inte hur det kan fungera riktigt?
Lägger upp en bild så kanske det blir tydligare (bollen med kryss i är alltså lampan)
Det skumma är att det fungerar oftast? Och ibland går säkringen precis när man släcker eller tänder.
Tips på hur jag ska koppla om det? Ta bort o göra nytt?
är det kopplat som du ritat med fas och nolla till brytarna är det tvärfel. Googla trappkoppling . Nollan ska inte vara med där.
Går det återställa säkringen eller måste du slå om em brytare först?
Är den blå verkligen nolla?
Går det återställa säkringen eller måste du slå om em brytare först?
Är den blå verkligen nolla?
Det är det som är konstigt, det funkar direkt, och fungerar ett ett tag🤔 (har gammla proppar)M Mellanbarn skrev:
Ja är osäker på om blå eller brun är nollan men vet att en av dom är det, får kolla på detta lite noggrannare känner jag😂 bara konstigt att det fungerar några dagar.
Det är kopplat lika på bägge brytarna, och det går en brun och en blå till dosan vid lampan, där splittas den och går en till varje knapp sen som på bilden, ska skruva isär och kolla, men är säker på att det är kopplat som jag rita 😂R roli skrev:
Aha, efter en kopp kaffe😴 och deempas bild ser kopplingen bättre ut. Jag såg en kortslutning första gången om brytare ställts i fel läge🤪
Har lovat mig själv många ggr att sluta svara i elforumet.😶
Edit: bättre än kortslutning men olaglig
Har lovat mig själv många ggr att sluta svara i elforumet.😶
Edit: bättre än kortslutning men olaglig
Ja jag får åka å köpa en testpenna och se vilken som verkligen är fas först, för eftersom jag inte har nån jord etc så är väll det bara en mäta med en testpenna, den med kräm i är fas den andra nolla? Och sen får jag koppla om denna trapp helt enkelt!M Mellanbarn skrev:
Jaha det är där felet är då, för knappen är inte super längesen den är bytt, och det blir en ljusbåge när säkringen går, eller det poffar till i brytaren, men får koppla om det då och göra på annat sätt!nisse123 skrev:
Du menar att en möjlig orsak är att det blir en ljusbåge mellan fas och nolla vid omslag eftersom det är kort avstånd mellan de två utgångarna? Det låter ju inte helt orimligt, och en användning de inte är testade för är det ju helt klart.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Men hur har det här gått till?
Har du ändrat något sedan du köpte huset? Bytt brytarna? Eller kopplat om något?
Fölr att en koppling som växlar in nollan skall fungera så måste man ha omkopplare som garanterat bryter innan de sluter. Det finns inga sådana garantier med vanliga trappomkopplare. Här har du troligen ibland så att omkopplaren under någon millisekund är sluten på båda sina kontakter, då blir det kortslutning.
Har du ändrat något sedan du köpte huset? Bytt brytarna? Eller kopplat om något?
Fölr att en koppling som växlar in nollan skall fungera så måste man ha omkopplare som garanterat bryter innan de sluter. Det finns inga sådana garantier med vanliga trappomkopplare. Här har du troligen ibland så att omkopplaren under någon millisekund är sluten på båda sina kontakter, då blir det kortslutning.
Nej, det är samma tunga som växlar, så samtidig slutning kan du inte få. Men teorin om för kort brytavstånd under växlingen är inte orimlig.
Jag har inte sett en enda trappströmbrytare där bägge utgångarna kan vara slutna samtidigt, detta eftersom vipparmen växlar mellan utgångarna.H hempularen skrev:Men hur har det här gått till?
Edit:
Häromåret plockade jag isär en Eljo/Schneider trappströmbrytare,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bägge X & bägge ”pil ut” monterade
Logga in
Skapa konto
även ”L” monterad
Logga in
Skapa konto
allt på plats.
Alltså, det är ganska stort luftgap mellan bägge utgångarna och vippan när vippan är mitt emellan utgångarna.
Redigerat:
Bästa svaret
Om vi kallar den strömbrytare som får matningen utifrån (den högra i din skiss) för sb1 så gör du så här:M monken90 skrev:
- Byt färg på den blå tråden mellan sb1 och sb2 till vad som helst utom blå eller gulgrön.
- Byt färg på den svarta tråden mellan sb1 och lampan till blå.
- Lösgör blå mot central från sb1.
- Lösgör blå (f.d. svart) mot lampan från sb1.
- I sb1:s dosa - sammankoppla blå från central med blå (f.d. svart) mot lampan utanför strömbrytaren.
- Lösgör brun mot central från sb1.
- Koppla in brun mot central på sb1 på den plint där tråden mot lampan tidigare var ansluten.