H hempularen skrev:
Har du ändrat något sedan du köpte huset? Bytt brytarna?
Läs inlägg # 10

• Gilla
monken90
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Om vi kallar den strömbrytare som får matningen utifrån (den högra i din skiss) för sb1 så gör du så här:
  1. Byt färg på den blå tråden mellan sb1 och sb2 till vad som helst utom blå eller gulgrön.
  2. Byt färg på den svarta tråden mellan sb1 och lampan till blå.
  3. Lösgör blå mot central från sb1.
  4. Lösgör blå (f.d. svart) mot lampan från sb1.
  5. I sb1:s dosa - sammankoppla blå från central med blå (f.d. svart) mot lampan utanför strömbrytaren.
  6. Lösgör brun mot central från sb1.
  7. Koppla in brun mot central på sb1 på den plint där tråden mot lampan tidigare var ansluten.
Oj, tack nu ska jag försöka hänga med här! Ska kolla på detta direkt när jag kommer hem, ska köpa en penna för att se så verkligen blå är nolla och brun är fas bara!:)
Tack för alla bra svar, det förklarar att det bara poffar ibland då, återkommer men tack sålänge!

Demmpa Demmpa skrev:
Jag har inte sett en enda trappströmbrytare där bägge utgångarna kan vara slutna samtidigt, detta eftersom vipparmen växlar mellan utgångarna.

Edit:
Häromåret plockade jag isär en Eljo/Schneider trappströmbrytare,

[bild]
bägge X & bägge ”pil ut” monterade

[bild]
även ”L” monterad

[bild]
allt på plats.

Alltså, det är ganska stort luftgap mellan bägge utgångarna och vippan när vippan är mitt emellan utgångarna.
Jämför med en gammal Pello brytare eller någon annat gammalt märke, där är det avstånd att tala om,
där hinner ljusbågen slockna innan den har bytt läge.

M monken90 skrev:
ska köpa en penna för att se så verkligen blå är nolla och brun är fas bara!
Hur tänkte du verifiera det med en testpenna?

useless useless skrev:
Hur tänkte du verifiera det med en testpenna?
Det var det jag trodde man kunde? Eller hur kan man se det annars?:) från elcentralen går två svarta kablar till övervåningen, där blir det en blå och en brun, och sen är det bytt på hela övervåningen.

M monken90 skrev:
Oj, tack nu ska jag försöka hänga med här! Ska kolla på detta direkt när jag kommer hem, ska köpa en penna för att se så verkligen blå är nolla och brun är fas bara!:)
Tack för alla bra svar, det förklarar att det bara poffar ibland då, återkommer men tack sålänge!
Testpennor är i princip näst intill obrukbara och ger inga säkra resultat, skaffa endera ett universalinstrument typ
https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/
Så har du en lite bättre möjlighet att ta reda på vart trådarna går, du måste naturligtvis även veta vad du mäter och hur du ska tolka mätvärdena.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Testpennor är i princip näst intill obrukbara och ger inga säkra resultat, skaffa endera ett universalinstrument typ
[länk]
Så har du en lite bättre möjlighet att ta reda på vart trådarna går, du måste naturligtvis även veta vad du mäter och hur du ska tolka mätvärdena.
Okej, tack. En sådan har jag ju när du säger det😂 Dock får jag erkänna att jag inte vet hur man mäter vilken som är fas och vilken som är nolla utan att ha jord?
Kan ju annars bara ta för givet att det är rätt men vore skönt o mäta upp så man vet till 100%

För att få en jord att mäta mot kan du använda en jordad skarvsladd som mätreferens för du har väl nått jordat uttag i ditt kök.
Ps
Kanske du kan hitta lite info om elmätning på nätet, för som jag skrev är det meningslöst att mäta om man inte med säkerhet kan tolka mätvärdena.

E elmont skrev:
För att få en jord att mäta mot kan du använda en jordad skarvsladd som mätreferens för du har väl nått jordat uttag i ditt kök.
Man kan ju tro det, men har ingen jord i hela kåken, det ska göras om så småningom. (Kanske finns bakom spis eller kyl) men inga uttag som är ”åtkomliga”

Du kan inte mäta mot jord om du har en jordfelsbrytare.

Det bästa är att mäta mot en känd nolla istället.

Då kan man ansluta en tråd till centralens pen/jord/nollskena men nu börjar det bli överkurs.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför inte?

useless useless skrev:
Varför inte?
För att JFB löser ut då.

pacman42 pacman42 skrev:

Tack
Jordfelsbrytare har jag verkligen inte😂 har knappt el!😂
Och nån känd nolla känner jag inte (skämt åsido, eftersom alla kablar från centralen i källaren är samma färg till våningsplanen är det svårt att veta vilken som är vilken🤔
E elmont skrev:
Då kan man ansluta en tråd till centralens pen/jordskena men nu börjar det bli överkurs.
Ja, det är överkurs då får jag ta hit en elektriker isåfall. Men jag ska kolla igenom detta sen när jag kommer hem, annars får jag lita på färgerna bara. Ska byta kablarna ner till centralen och byta centralen snart med men vill ju ha det rätt sålänge med.

pacman42 pacman42 skrev:

Jo, det kan man. Instrumenten har så hög inre resistans att det går utmärkt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.