3 149 läst ·
60 svar
3k läst
60 svar
Trappkoppling beter sig konstigt
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Om du är helt säker på att det ena är fas och det andra nolla är det ju inga bekymmer, men hur kan du veta det säkert? Med tanke på den olämpliga trappkopplingen så kan det finnas fler märkligheter.M monken90 skrev:
Mäta är bra för att skapa sig en bra gissning om hur det hänger ihop, men för att säkerställa behöver man följa trådarna.
Nä det klart det är jag inte, vet bara att det kommer upp två trådar och så borde väll uteslutningsmetoden tyda på nolla och fas?S Skopan skrev:Om du är helt säker på att det ena är fas och det andra nolla är det ju inga bekymmer, men hur kan du veta det säkert? Med tanke på den olämpliga trappkopplingen så kan det finnas fler märkligheter.
Mäta är bra för att skapa sig en bra gissning om hur det hänger ihop, men för att säkerställa behöver man följa trådarna.
Det finns massor med mer märkligheter, så det har du rätt i
tyvärr inget jordat vad jag vet, kanske i badrummet nere när du säger det, det är relativt nybyggt så ska kolla där!H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Har du ingen jordfelsbrytare så får vi hoppas att du inte har något eluttag i badrummet. I så fall ett väldigt grovt fel.M monken90 skrev:Nä det klart det är jag inte, vet bara att det kommer upp två trådar och så borde väll uteslutningsmetoden tyda på nolla och fas?
Det finns massor med mer märkligheter, så det har du rätt i
tyvärr inget jordat vad jag vet, kanske i badrummet nere när du säger det, det är relativt nybyggt så ska kolla där!
Sant. Ska somsagt dubbelkolla när jag kommer hem. Men skeptisk till både eluttag och jordfelsbrytare. Det vore inte det enda grova felet i elen, men allt ska bytas så småningom, just nu vill jag bara göra om trappen så inte proppen gårH hempularen skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovarna"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nu ska jag erkänna här!😂
Jordfelsbrytare finns till badrummet, även ett eluttag där inne! Så då går det ju dra en förlängningskabel därifrån och därmed ha jord? Hur vet man sen vilken som är fas och nolla då? Nån som kan förklara för mig exakt hur denna ska vara inställd? Jätte tack,
(Ps, en elektriker ska få göra om detta om ett halvår-år men vill att allt ska vara rätt sålänge, o lite kunskap skadar ju inte o ha i ämnet med!
Jordfelsbrytare finns till badrummet, även ett eluttag där inne! Så då går det ju dra en förlängningskabel därifrån och därmed ha jord? Hur vet man sen vilken som är fas och nolla då? Nån som kan förklara för mig exakt hur denna ska vara inställd? Jätte tack,
(Ps, en elektriker ska få göra om detta om ett halvår-år men vill att allt ska vara rätt sålänge, o lite kunskap skadar ju inte o ha i ämnet med!
Nej, jord och jordfelsbrytare är olika saker och har inte med varandra att göra.
För att fastställa vilken tråd som är fas skall du då mäta från jordblecket till den tråd som du vill kolla. T. ex svart kabel på metallblecket och röd på den tråd som avses. Inga fingrar på några kabeldelar. Instrumentets väljaratt måste stå på V, dvs första hacket efter Off-läge. Om det är en fas tråd skall du då läsa omkring 230V. Gör lika på den andra kabel och då skall du läsa 0V. kontrollera sedan med att mäta mellan de två kablarna, då skall du se 230V.
Nu har jag dragit om alltihop, så nu verkar det fungera, provisoriskt, men den svarta och gråa gå till brytaren på undervåningen, och den bruna går till centralen, sen går nollan direkt till lampan.
Kopplade enl detta schema
Japp förstår. Jätte tack för all ny lärdom, även om jag är lite klumpig på att förklara märker jag här😂
Kopplade enl detta schema
Tack. Nu fungerar allt men ska kolla så verkligen nollan är blå och fas är brun så det är rätt!R roli skrev:För att fastställa vilken tråd som är fas skall du då mäta från jordblecket till den tråd som du vill kolla. T. ex svart kabel på metallblecket och röd på den tråd som avses. Inga fingrar på några kabeldelar. Instrumentets väljaratt måste stå på V, dvs första hacket efter Off-läge. Om det är en fas tråd skall du då läsa omkring 230V. Gör lika på den andra kabel och då skall du läsa 0V. kontrollera sedan med att mäta mellan de två kablarna, då skall du se 230V.
Japp förstår. Jätte tack för all ny lärdom, även om jag är lite klumpig på att förklara märker jag här😂
Komplement:
om du får spänningen 0V på en ansluten ledare så har du nollan och det är fas om det är ca 230V, men du måste ju veta lite mer också...
Mät resistansen mellan den nu troliga nollan och jord också, den skall vara nära noll. Och mellan fas och jord skall den vara mycket högre.
om du får spänningen 0V på en ansluten ledare så har du nollan och det är fas om det är ca 230V, men du måste ju veta lite mer också...
Mät resistansen mellan den nu troliga nollan och jord också, den skall vara nära noll. Och mellan fas och jord skall den vara mycket högre.