Hej kan någon rätta till mig om jag har fel, så är det kopplat hos mig trappbrytare ,hall tända släcka ett lampa, Lgh från före 70 talet fas vit och blå ska få till L och gula ska gå till pilar uppe, eller hur? Stor tack alla som svarar.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Ja, det är rätt.
Hej undrar över en sak,var det något betydelse hur den gule är kopplad där uppe i pilarna? Har dykt upp en problem , jag tänder på ställe 1 släcker på ställe 2, men jag kan inte tända igen på ställe 1 måste tända först ställe 2 för att kunna släcka ställe 1, verkar lite konstigt? Tack på förhandBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Ditt symptom är typiskt för en felkopplad trapp. Mellantråd och fas/tändtråd är förväxlade vid ena strömbrytaren.
Så kontrollera kopplingarna i båda ändar.
Det spelar ingen roll hur mellantrådarna kopplas, dvs vilken av de två "pil ut" som ska användas. Det för ingenting om de kastas om mellan dessa plintar.
Men ditt fel tyder på att en mellantråd har kopplats till L.
Det spelar ingen roll hur mellantrådarna kopplas, dvs vilken av de två "pil ut" som ska användas. Det för ingenting om de kastas om mellan dessa plintar.
Jag tror att jag förstår nu, det betyder att i den andre brytare bör jag byta plats på dom gule omvänd placering på pilarnaBo.Siltberg skrev:
Ditt symptom är typiskt för en felkopplad trapp. Mellantråd och fas/tändtråd är förväxlade vid ena strömbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Men du ska inte kasta om några "gula".
Du har två mellantrådar som ska kopplas till varsin pil ut på strömbrytarna, ordningen där spelar ingen roll.
Sedan har du fas vid ena strömbrytaren och tändtråd vid den andra. Dessa alla kopplas till L.
Vad dessa trådar råkar ha för färger i just din anläggning är något som bara berör dig, inte detta forum.
Du har två mellantrådar som ska kopplas till varsin pil ut på strömbrytarna, ordningen där spelar ingen roll.
Sedan har du fas vid ena strömbrytaren och tändtråd vid den andra. Dessa alla kopplas till L.
Vad dessa trådar råkar ha för färger i just din anläggning är något som bara berör dig, inte detta forum.
Tusen tack för din hjälp, jag började tvivla på mig själv , helt fel, det är inte fel på kopplingen det är fel på brytare , köpte nya för hela huset, den ända har teknisk/ fabrik fel, den ska bytas och allt kommer att fungera ,när man lägger skydd plast runt om får det spenig- knapen / brytaren och då slutar fungera,tar man skydd runt om bort och låter sitta bara knapen allt fungerar, enkelt lösning byta ut en ny med en ny ,en gång till tusen tack för din tidBo.Siltberg skrev:
Men du ska inte kasta om några "gula".
Klicka här för att svara