1 351 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Trappbrytare i nytt hus
Hallå,
Har köpt oss ett nytt hus och började direkt med att rycka alla strömbrytare.
Nu när jag ska koppla ihop så märker jag att jag har mindre koll än planerat.
Hur ska jag komma underfund med vilka strömbrytare som hör ihop och hur jag ska koppla? Vi har aldrig bott i huset så jag vet inte hur det va kopplat innan tyvärr
Har köpt oss ett nytt hus och började direkt med att rycka alla strömbrytare.
Nu när jag ska koppla ihop så märker jag att jag har mindre koll än planerat.
Hur ska jag komma underfund med vilka strömbrytare som hör ihop och hur jag ska koppla? Vi har aldrig bott i huset så jag vet inte hur det va kopplat innan tyvärr
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Är huset nybyggt eller är det bara nytt för er?
I ett nybyggd hus (nåja, från 90-talet) så kan du anta följande färger på ledarna:
- Brun = fas
- Blå = nolla
- Grön/gul = skyddsjord
- Svart och Grå = fas för trefasgrupper eller tändtrådar.
- Andra färger = tändtrådar.
Men det är som sagt endast ett antagande som du kan ha som utgångspunkt. Det brukar dock räcka ganska långt om man samtidigt har ett hum om hur gruppledningarna är förlagda. Gruppen kan t.ex
- gå till en takdosa och därifrån gå ned till uttag och strömbrytare.
- gå till en kopplingsdosa på väggen
- gå till en apparatdosa (uttag eller strömbrytare) för att därifrån sy vidare till andra apparatdosor.
Utifrån detta är det sedan ganska enkelt att gissa sig till hur allting är draget och kopplat, vilket du sedan kan bekräfta genom att titta i dosor så att du ser "båda ändar" av trappkopplingar etc. Observera att det inte finns något utrymme för chansningar här, eller det är egentligen du själv så får bestämma om det räcker med 98% eller 99.9% säkerhet mot fel som kan orsaka personfara. Viktigast här är att hålla rätt på skyddsjorden.
I ett nybyggd hus (nåja, från 90-talet) så kan du anta följande färger på ledarna:
- Brun = fas
- Blå = nolla
- Grön/gul = skyddsjord
- Svart och Grå = fas för trefasgrupper eller tändtrådar.
- Andra färger = tändtrådar.
Men det är som sagt endast ett antagande som du kan ha som utgångspunkt. Det brukar dock räcka ganska långt om man samtidigt har ett hum om hur gruppledningarna är förlagda. Gruppen kan t.ex
- gå till en takdosa och därifrån gå ned till uttag och strömbrytare.
- gå till en kopplingsdosa på väggen
- gå till en apparatdosa (uttag eller strömbrytare) för att därifrån sy vidare till andra apparatdosor.
Utifrån detta är det sedan ganska enkelt att gissa sig till hur allting är draget och kopplat, vilket du sedan kan bekräfta genom att titta i dosor så att du ser "båda ändar" av trappkopplingar etc. Observera att det inte finns något utrymme för chansningar här, eller det är egentligen du själv så får bestämma om det räcker med 98% eller 99.9% säkerhet mot fel som kan orsaka personfara. Viktigast här är att hålla rätt på skyddsjorden.
Huset är byggt 1987. Färgerna som finns till brytarna är brun, svart och vit.
Har kopplat lite själv och fått till så lampan tänds och släcks på båda brytarna, dock måste ena utav brytarna vara på för att den andra ska funka
Blir nog att krypa till korset och anlita en elektriker
Har kopplat lite själv och fått till så lampan tänds och släcks på båda brytarna, dock måste ena utav brytarna vara på för att den andra ska funka
Blir nog att krypa till korset och anlita en elektriker
Klicka här för att svara