13 771 läst ·
115 svar
14k läst
115 svar
Trängselavgift - påminnelse
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Fast i Stockholm handlade det väl också mycket om miljön för de som bor i innerstan om jag inte missminner mig?
Sist jag missade att betala ringde jag samma dag som pengarna skulle varit dem tillhanda och frågade om de kunde hålla på den två dagar medan pengarna kom in. Fick till svar att nej det kunde de inte för förseningsavgiften har redan gått iväg. Jag frågade då om jag kunde få betala in förseningsavgiften med en gång, men nej det kunde jag inte heller för jag behövde nytt ocr. Bad om det nya ocr-numret eftersom de redan förberett för morgondagens förseningsavgift, men nej, den fanns inte än för förseningen var ju inte registrerad förrän dagen därpå och sedan tar det ett par dagar för att det ska ordnas så jag skulle återkomma om en vecka. Snacka om bra service på Transportstyrelsen... Kunde inte skjuta på det, kunde inte betala...
Sist jag missade att betala ringde jag samma dag som pengarna skulle varit dem tillhanda och frågade om de kunde hålla på den två dagar medan pengarna kom in. Fick till svar att nej det kunde de inte för förseningsavgiften har redan gått iväg. Jag frågade då om jag kunde få betala in förseningsavgiften med en gång, men nej det kunde jag inte heller för jag behövde nytt ocr. Bad om det nya ocr-numret eftersom de redan förberett för morgondagens förseningsavgift, men nej, den fanns inte än för förseningen var ju inte registrerad förrän dagen därpå och sedan tar det ett par dagar för att det ska ordnas så jag skulle återkomma om en vecka. Snacka om bra service på Transportstyrelsen... Kunde inte skjuta på det, kunde inte betala...
Mjo, men pengarna är ju tänkta att gå tillbaka till vägnätet. Nu verkar det som att de håller på att bygga någon form av led runt göteborg. Ser att de bygger borta vid mölnlycke.b8q skrev:
Minskar man bilismen och får fler att välja andra alternativ så minskas ju trängseln. Så det hänger ju ihop.
Ja, det är jättebra att det blir mindre bilar. Generellt och absolut inne i storstäderna. Men det måste göras på rätt sätt.Elina Blom Westergren skrev:Fast i Stockholm handlade det väl också mycket om miljön för de som bor i innerstan om jag inte missminner mig?
Vilken historia. Det är väldigt dålig service. Det är bara statliga verk som kan klara sig med sådant beteende. Tänk om någon i privata sektorn betett sig likadant. De hade tappat alla sina kunder. Nu i och med att man är mer eller mindre tvingad att utnyttja deras tullar, så kan de bete sig som de vill...
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Jag håller med dig till 100 procent Stew.
Vet inte om trafiken minskat i innerstan här i Stockholm dock? Tycker köerna är lika långa som förr, men det finns säkert någon forskning kring det där.
Min farmor berättade sist jag var nere i Göteborg att det numera är jätteproblem med köer på helgerna istället eftersom många skjuter på sina ärenden tills dess. Hon bor på hisingen och sade att det numera är enklare att köra en vardag än på helger. Är det något ni som bor i gbg märkt av?
Vet inte om trafiken minskat i innerstan här i Stockholm dock? Tycker köerna är lika långa som förr, men det finns säkert någon forskning kring det där.
Min farmor berättade sist jag var nere i Göteborg att det numera är jätteproblem med köer på helgerna istället eftersom många skjuter på sina ärenden tills dess. Hon bor på hisingen och sade att det numera är enklare att köra en vardag än på helger. Är det något ni som bor i gbg märkt av?
Oavsett vad fakturor/räkningar gäller så ska den betalas i tid, Det är ganska många dagar man har på sig att betala ofta mer en 30 dagar brukar det vara, så det med att inte göra det i tid är bara nonchalans mot den som skall ha betalt. Vad skulle du/ni säga om er arbetsgivare inte betalade lönen i tid, jo då j.vlar blir det liv i luckan vill jag lova ja det finns nog inte vokabulär för något sådant som lämpar sig att skriva här utan att få 10 poäng i straffregistret på BH.
Om jag fick 500 spänn för att arbetsgivaren missade datumet med en dag eller två så skulle han gärna få missa lönedatumet varenda månad under resten av mitt liv.cecar33 skrev:Oavsett vad fakturor/räkningar gäller så ska den betalas i tid, Det är ganska många dagar man har på sig att betala ofta mer en 30 dagar brukar det vara, så det med att inte göra det i tid är bara nonchalans mot den som skall ha betalt. Vad skulle du/ni säga om er arbetsgivare inte betalade lönen i tid, jo då j.vlar blir det liv i luckan vill jag lova ja det finns nog inte vokabulär för något sådant som lämpar sig att skriva här utan att få 10 poäng i straffregistret på BH.
edit:
Och om jag fick 3100% mer i påminnelseavgift än vad lönebeloppet var på skulle jag t.o.m glatt acceptera att arbetsgivaren missade löneutbetalningsdatumet med ett helt år.
Redigerat:
Du kan inte jämföra privatpersoners lön med inbetalning av räkningar på det sättet... Jag blir upprörd över tre saker egentligen. 1. Pengarna kom in 2 dagar för sent (det var helg). 2. Jag fick betala 3500% i staffavgift, och jag hade redan betalt tullen när avgiften gick ut. 3. Frurtrationen att prata med någon som skiter helt fullständigt i mig som privatperson.cecar33 skrev:Oavsett vad fakturor/räkningar gäller så ska den betalas i tid, Det är ganska många dagar man har på sig att betala ofta mer en 30 dagar brukar det vara, så det med att inte göra det i tid är bara nonchalans mot den som skall ha betalt. Vad skulle du/ni säga om er arbetsgivare inte betalade lönen i tid, jo då j.vlar blir det liv i luckan vill jag lova ja det finns nog inte vokabulär för något sådant som lämpar sig att skriva här utan att få 10 poäng i straffregistret på BH.
I alla andra fall, ta typ ISP:er, energileverantörer eller vad det nu må vara så hade något av de tre punkterna jag listade upp gett ramaskri. Tänk om Tre tagit 500 i påminnelseavgift? De hade blivit lynchade. Men nu bara för att det är statligt så är det ok, och det finns inget svängrum. Det handlar inte om nonchalans, utan att jag inte trodde att 2 dagar gjorde någon skillnad.
Aha, men då måste jag dit först, och då får jag ta vägen via lerum in till stan. Då måste jag köra via alingsås eller edsås. Blir 20 min extra i alla fall... Har tagit den vägen någon gång när det är kö. Men de gångerna vi har tid, så åker vi via trollhättan och kommer ut i uddevalla. En väldigt fin, lugn väg. Skönt att slippa 110-vägarna ibland.viktorj skrev:
Du skrev just att du åkte genom 2 tullar i Göteborg för att ta dig till Lysekil. Därför tänkte jag att du kunde ta "Ringvägen" runtStew skrev:Aha, men då måste jag dit först, och då får jag ta vägen via lerum in till stan. Då måste jag köra via alingsås eller edsås. Blir 20 min extra i alla fall... Har tagit den vägen någon gång när det är kö. Men de gångerna vi har tid, så åker vi via trollhättan och kommer ut i uddevalla. En väldigt fin, lugn väg. Skönt att slippa 110-vägarna ibland.
Nu har min fru kommit hem och hon resonerade ungefär som vissa gör här. Tråkigt, men det står ju trots allt att vi ska betala inom ett visst datum. Jo. Men... Önskar att jag kunde se världen svart/vitt. Men det kan jag inte. Är så naiv så jag tror på att man påverka själv genom att faktiskt lyfta upp saker som inte fungerar bra. Och detta fungerar inte bra!!!
Ta tex hisingen, Bäckebol har tappat 20-25% av sina kunder, för att de placerat tullarna fel:
http://www.expressen.se/gt/trangselskatten---en-katastrof-for-handlare/
http://www.direktpress.se/goteborg/...r-av-befolkningen-fran-hela-Backebolsomradet/
Tycker att kostnaden för tullarna är ok. Det är inte jättedyrt. Felet ligger i var de är placerade, hur de hanterar sina kunder och den löjligt höga påminnelseavgiften de har.
Ta tex hisingen, Bäckebol har tappat 20-25% av sina kunder, för att de placerat tullarna fel:
http://www.expressen.se/gt/trangselskatten---en-katastrof-for-handlare/
http://www.direktpress.se/goteborg/...r-av-befolkningen-fran-hela-Backebolsomradet/
Tycker att kostnaden för tullarna är ok. Det är inte jättedyrt. Felet ligger i var de är placerade, hur de hanterar sina kunder och den löjligt höga påminnelseavgiften de har.
Jo absolut, men det är ingen ringväg... Det kanske är en ringväg för de som bor nära e20:an. Då kan man ta den in till stan och sedan hoppa på 45:an som du skriver. Men för oss hade det gått lika snabbt att åka via trollhättan, som är en trevligare väg.viktorj skrev:
Hade det varit en riktig ringled så hade den även mött upp vid e40 vid mölnlycke (Där jag tror de håller på att bygga en ringled faktiskt).
Sedan borde egentligen denna vägen komma ner till e6:an nedanför göteborg också. Först då kan man åka förbi göteborg, och slippa ge sig in i smeten. För man hamnar precis i smeten. E6:an smiter ju förbi liseberg och ullevi som ändå måste anses vara så mycket centrum som det kan bli.