2 068 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Träluckor i badrum
Har någon en åsikt beträffande skåp med massiva träluckor i badrum?
Tycker det är så fanatstiskt mycket finare än vanliga mdf men dels är det ju dyrare och dels undrar jag hur bra det är med trä i ett våtutrymme; gulnar det, blir det förstört?
Någon åsikt?
Tycker det är så fanatstiskt mycket finare än vanliga mdf men dels är det ju dyrare och dels undrar jag hur bra det är med trä i ett våtutrymme; gulnar det, blir det förstört?
Någon åsikt?
Visst är det roligare med massivt trä! Så länge träet har ngn sorts ytbehandling ska det gå bra. Rent trä däremot suger åt sig vattnet, sväller och blir fult, men målat, lackat, oljat (kräver dock underhåll) bör funka fint. Oljat ska nog undvikas i anslutning till dusch och handfat där vattnet kan bli stående men funkar säkert i tex förvaringsskåp, hyllor.
Har även för mig att mdf lättare suger vatten än massivt trä. Stämmer det?
Har även för mig att mdf lättare suger vatten än massivt trä. Stämmer det?
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Massivt trä är extra känsligt för onormalt hög fuktighet. Då kan träet bukta sig. Men så länge fukten försvinner efter duschar så är det inga problem. (Och om fukten inte försvinner så får du ändå fler problem som svartmögel, silverfiskar).
Välj rätt ytbehandling så är det inga problem. Ett snyggt alternativ som jag använt är högblank båtlack, dvs oljebaserad lack (också kallad fernissa). Olja är nog ingen bra idé för ställen som får mycket vatten på sig (t ex runt handfatet).
Välj rätt ytbehandling så är det inga problem. Ett snyggt alternativ som jag använt är högblank båtlack, dvs oljebaserad lack (också kallad fernissa). Olja är nog ingen bra idé för ställen som får mycket vatten på sig (t ex runt handfatet).
Hallå där!
jag skulle vilja föreslå en massiv lucka, faner kan bete sig illa om det blir minsta lilla skada i ytbehandlingen.
Försök hitta en massiv lucka, då rör sig materialet lika mycket om det skulle tränga in fukt.
lycka till
greenbay
jag skulle vilja föreslå en massiv lucka, faner kan bete sig illa om det blir minsta lilla skada i ytbehandlingen.
Försök hitta en massiv lucka, då rör sig materialet lika mycket om det skulle tränga in fukt.
lycka till
greenbay
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden