Jag plockar bort bräderna från altanen för jag vill lägga om den och kanske även fixa ett räcke på samma gång. Jag har läst om något som heter "joist tape" på engelska och tralltejp verkar det kallas på svenska.

1787807006109.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en sorts tejp, kanske butylbaserad, som man lägger ovanpå som skyddar mot regn och röta. I teorin. Själv tänkte jag bara tjära in stommen först men detta låter intressant. Ser inte mycket om det på forumet, är det ingen som använt det eller har det nåt annat namn?

Jag har hört om syllpapp också som man kan lägga under bräderna, samma princip fast detta känns som en mera dedikerad produkt som är lättare att använda. Altanen just här är ganska utsatt för regn och snö så allt som hjälper är värt att göra så jag slipper byta stomme om 10-15 år (då vore stommen 22-27 år).

1787805470061.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer oavsett lägga denna och förmodligen även roslagsmahogny på resten, skadar ju inte och doftar gott. Så får vi se hur det går.

Allt detta som man läser om kring att skydda regelverked under en altan - är det nödvändigt !?
Jag har sett och även rivit altaner som varit både 20 och 30 år gamla där det inte varit något problem alls med stommen. Oftast är det däcket som blir fult och kvistigt långt dessförinnan.

• Gilla
AndersS och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Allt detta som man läser om kring att skydda regelverked under en altan - är det nödvändigt !?
Jag har sett och även rivit altaner som varit både 20 och 30 år gamla där det inte varit något problem alls med stommen. Oftast är det däcket som blir fult och kvistigt långt dessförinnan.
Min högst anekdotiska erfarenhet är att på altaner som ligger så pass tätt att det inte blåser under dom så trallen torkar kan det göra skillnad. Samma sak om det är trall som solen inte kommer åt. Men är det bra blås och/eller sol under så gör det ingen skillnad.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Precis, sålänge inte stommen har legat i direktkontakt med marken så håller den väldigt länge utan behandlingar. Möjligen att syllpapp kan förlänga livet lite, men det är sällsynt att det är det som är orsaken till att man river en altan - och när man väl gör det är det nog inte ovanligt att man ändå vill ändra på något att man ändå bygger ny stomme.

• Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.