66 läst ·
2 svar
66 läst
2 svar
Vattenanalys egen brunn - lukt av kemiskt lösningsmedel?
Vi har en bergborrad enskild brunn (ca 40 m djup, borrad på 1990-talet) och har under flera år fått återkommande anmärkningar från ackrediterat laboratorium avseende lukt av kemiskt lösningsmedel. Efter nedslag tycker jag mig notera lukten med. Trots upprepade standardanalyser (beställt paket innehållande mikrober, fysikaliska/kem, närsalter, metaller) har orsaken inte kunnat identifieras. Vi har en hydrofor (oklar ålder), varmvattenberedare, kolfilter. Provtagningen har sett ut enl nedan:
2024
Ingen anmärkning på lukt. Vattnet bedömdes som tjänligt.
2025
Laboratoriet noterade “svag” lukt. Luktens karaktär angavs som “lösn medel”. Övriga analyser visade inga tydliga kemiska avvikelser jämfört med tidigare år. Tjänligt vatten.
Februari 2026 (efter filter)
Laboratoriet noterade “tydlig” lukt. Luktens karaktär angavs åter som “lösn medel”. Vattnet bedömdes som otjänligt enbart på grund av lukt. Övriga analyser var i huvudsak jämförbara med tidigare provtagningar.
Februari 2026 (efter byte av aktivt kolfilter)
Nytt prov efter filterbyte visade åter “svag” lukt. Luktkaraktären angavs fortfarande som “lösn medel”. Vattnet bedömdes åter som tjänligt.
Mars 2026 (råvatten, efter hydrofor men innan filter)
Lukten beskrivs som “unken” vilket efter diskussion med sakkunnig skulle kunna maskera en eventuell lösningsmedelslukt. Tjänligt.
Vi har varit i kontakt med laboratoriet, kommunen och miljökonsult utan större framgång, ingen har i princip hört talas om det här (?). Diskussion har förts kring eventuell påverkan från automatisk kompressor till hydrofor men manuell luftfyllning förändrade inte problemet. Vi har inga industrier i närheten och har inte haft så vitt jag vet. Tid jordbruk möjligtvis. Ingenting är nytt i vattenanläggningen i övrigt. Inga grannar har haft liknande bekymmer men oklart hur många som testat sitt vatten ordentligt.
Är det någon som haft liknande bekymmer? Hur kommer man vidare? Efter att ha försökt läsa på landar jag i att man borde beställa ytterligare kemiska analyser men vilka? Och från var ska man ta provet? Någon som kan rekommendera en miljökemist som riktar sig till privatpersoner etc?
2024
Ingen anmärkning på lukt. Vattnet bedömdes som tjänligt.
2025
Laboratoriet noterade “svag” lukt. Luktens karaktär angavs som “lösn medel”. Övriga analyser visade inga tydliga kemiska avvikelser jämfört med tidigare år. Tjänligt vatten.
Februari 2026 (efter filter)
Laboratoriet noterade “tydlig” lukt. Luktens karaktär angavs åter som “lösn medel”. Vattnet bedömdes som otjänligt enbart på grund av lukt. Övriga analyser var i huvudsak jämförbara med tidigare provtagningar.
Februari 2026 (efter byte av aktivt kolfilter)
Nytt prov efter filterbyte visade åter “svag” lukt. Luktkaraktären angavs fortfarande som “lösn medel”. Vattnet bedömdes åter som tjänligt.
Mars 2026 (råvatten, efter hydrofor men innan filter)
Lukten beskrivs som “unken” vilket efter diskussion med sakkunnig skulle kunna maskera en eventuell lösningsmedelslukt. Tjänligt.
Vi har varit i kontakt med laboratoriet, kommunen och miljökonsult utan större framgång, ingen har i princip hört talas om det här (?). Diskussion har förts kring eventuell påverkan från automatisk kompressor till hydrofor men manuell luftfyllning förändrade inte problemet. Vi har inga industrier i närheten och har inte haft så vitt jag vet. Tid jordbruk möjligtvis. Ingenting är nytt i vattenanläggningen i övrigt. Inga grannar har haft liknande bekymmer men oklart hur många som testat sitt vatten ordentligt.
Är det någon som haft liknande bekymmer? Hur kommer man vidare? Efter att ha försökt läsa på landar jag i att man borde beställa ytterligare kemiska analyser men vilka? Och från var ska man ta provet? Någon som kan rekommendera en miljökemist som riktar sig till privatpersoner etc?
Har ni några andra filter med patroner eller filtermassa som kan bytas? Har ni något vattenuttag som inte passerar filtren, hur är det vattnet?
Nä, inga andra filter utan vi har ett kolfilter som vi byter ca 1 g/månad. Vi har en utkastare utomhus som inte passerar filtret men vi har också tagit ett prov på råvatten som visade likande värden men då var lukten unken istället för kemisk. Enl expert kan den unkna lukten maskera en kemisk lukt.S Svante Svenson skrev:
Klicka här för att svara