318 läst ·
2 svar
318 läst
2 svar
P-bot innan skyltning blivit registrerad i LTF
Jag har fått en P-bot där det sattes upp ett stannaförbud som i början inte var registrerat i LTF och fick en dag en gul remsa på bilen och kollar LTF då är skylten som inte var registrerad på morgonen registrerad, mailar Transportstyrelsen och får det exakta klockslaget som skylten registrerades vid, min bot har t.ex kontrollerats kl 14:40 och kl 14:53 och skylten registrerades kl 14:54.
Kan det vara lönt att överklaga eller bestrida boten, dvs finns det någon större chans att få återbetalning?
Kan det vara lönt att överklaga eller bestrida boten, dvs finns det någon större chans att få återbetalning?
Självklart ska du överklaga. Stoppförbudsskylten är inte giltigt förr än den kungjorts i STFS.
14 § Ansvar enligt denna förordning inträder inte, om straff kan dömas ut enligt brottsbalken eller lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.
Ansvar för överträdelser av föreskrifter om högsta tillåtna hastighet enligt 3 kap. 17 § andra eller fjärde stycket, bestämmelser enligt 4 kap. 12 eller 13 § som följer av föreskrifter om bärighetsklasser enligt 4 kap. 11 §, föreskrifter om högsta tillåtna hastighet enligt 9 kap. 1 § tredje stycket, lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § eller föreskrifter enligt 10 kap. 14 § får dömas ut endast om föreskrifterna har
1. märkts ut i enlighet med bestämmelserna i 10 kap. 13 §, och
2. kungjorts i enlighet med bestämmelserna i 1 § förordningen (2007:231) om elektroniskt kungörande av vissa trafikföreskrifter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K14
14 § Ansvar enligt denna förordning inträder inte, om straff kan dömas ut enligt brottsbalken eller lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.
Ansvar för överträdelser av föreskrifter om högsta tillåtna hastighet enligt 3 kap. 17 § andra eller fjärde stycket, bestämmelser enligt 4 kap. 12 eller 13 § som följer av föreskrifter om bärighetsklasser enligt 4 kap. 11 §, föreskrifter om högsta tillåtna hastighet enligt 9 kap. 1 § tredje stycket, lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § eller föreskrifter enligt 10 kap. 14 § får dömas ut endast om föreskrifterna har
1. märkts ut i enlighet med bestämmelserna i 10 kap. 13 §, och
2. kungjorts i enlighet med bestämmelserna i 1 § förordningen (2007:231) om elektroniskt kungörande av vissa trafikföreskrifter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K14
Stort tack för info!useless skrev:
Självklart ska du överklaga. Stoppförbudsskylten är inte giltigt förr än den kungjorts i STFS.
14 § Ansvar enligt denna förordning inträder inte, om straff kan dömas ut enligt brottsbalken eller lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.
Ansvar för överträdelser av föreskrifter om högsta tillåtna hastighet enligt 3 kap. 17 § andra eller fjärde stycket, bestämmelser enligt 4 kap. 12 eller 13 § som följer av föreskrifter om bärighetsklasser enligt 4 kap. 11 §, föreskrifter om högsta tillåtna hastighet enligt 9 kap. 1 § tredje stycket, lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § eller föreskrifter enligt 10 kap. 14 § får dömas ut endast om föreskrifterna har
1. märkts ut i enlighet med bestämmelserna i 10 kap. 13 §, och
2. kungjorts i enlighet med bestämmelserna i 1 § förordningen (2007:231) om elektroniskt kungörande av vissa trafikföreskrifter.
[länk]
Det lite intressanta är att det i dokumentet hos Transportstyrelsen står:
"På Xxxxxxxgatan i Xxxxxx får motordrivet fordon inte stannas eller parkeras. Förbudet ger inte rätt att stanna där det är förbjudet att stanna eller parkera enligt trafikförordningen (1998:1276)."
Betyder denna skrivning att vi får lov att ha våra släpkärror stående på gatan? De är väl inte att anse som "motorfordon"? 😎
Klicka här för att svara