Y
Vårens och sommarens projekt är en ny trall på baksidan av vårt hus. Det är en rätt stor yta - ca 85 kvm.

Frågan jag brottas med är hur jag ska ansluta trallen mot berget. Utöver att berget är sluttande med en rätt ful sprängkant är det största problemet att berget blir skitigt och behöver högtrycktvättas med jämna mellanrum - vartannat år eller så. Om vi ansluter trallen figursågat mot berget kommer det innebära att stora mängder smuts rinner ner på trallen. Sannolikt även vid större regn.

Hur hade ni gjort? Levt med problemet när det är tvättdag och lagt trallen kloss mot berget? Någon som har annat snyggt och praktiskt förslag?

• Karta över en bakgård med planerad trall, markerad i rosa, gränsande till ett sluttande berg. Ytan anges som 85,4 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grill med rök på grusyta vid husvägg, bord och stolar i bakgrunden, stengrund och bergkant synliga.
    Skapa konto
Hej

Vill ni ha kvar berghällen synlig?
Det går väl att förlänga altanen upp på berghällen med trappsteg till exempel

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Y
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Vill ni ha kvar berghällen synlig?
Det går väl att förlänga altanen upp på berghällen med trappsteg till exempel
Hej, ja, vi har tänkt ha berget kvar men trappsteg en bit upp skulle kunna vara en bra lösning!

Bronken
Y Yojimbo22 skrev:
Hur hade ni gjort? Levt med problemet när det är tvättdag och lagt trallen kloss mot berget? Någon som har annat snyggt och praktiskt förslag?
Kloss mot berget är snyggast, men inte praktiskt, lämna en tum (fast ändå figursågat) för att löv och smuts (och vatten) ska trilla ner och inte fastna.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi har gjort så på flera platser på vår altan.
Fastnar lite skit, men en lövblås och ibland när det är mycket tallbarr (blöta) så får vi dra med tex en skruvmejsel så det lossnar och sedan blåsa iväg det med lövblåsen (eldriven)
Träaltan med verktyg och byggnadsmaterial, två personer arbetar i bakgrunden.
Skapa konto
Nybyggd träaltan vid rött hus med stora glasdörrar, omgiven av stenar och grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Altan med en inbyggd pool, omgiven av trädäck och nära ett rött hus. Träden i bakgrunden skapar en naturskön miljö.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Figursåga men spår 30mm så vatten etc lätt kan smita ner.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
själv hade jag nog byggt altanen upp på berget istället

Y Yojimbo22 skrev:
Vårens och sommarens projekt är en ny trall på baksidan av vårt hus. Det är en rätt stor yta - ca 85 kvm.

Frågan jag brottas med är hur jag ska ansluta trallen mot berget. Utöver att berget är sluttande med en rätt ful sprängkant är det största problemet att berget blir skitigt och behöver högtrycktvättas med jämna mellanrum - vartannat år eller så. Om vi ansluter trallen figursågat mot berget kommer det innebära att stora mängder smuts rinner ner på trallen. Sannolikt även vid större regn.

Anlita ett proffs som kan 🤣🤨.

Bronken
S Stefan Malmqvist skrev:
Anlita ett proffs
Man måste väl ändå veta hur man vill att det ska se ut oavsett om det är proffs eller "självhjälp".
Eller menar du anlita en landskapsarkitekt?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Y
Bronken Bronken skrev:
Man måste väl ändå veta hur man vill att det ska se ut oavsett om det är proffs eller "självhjälp".
Eller menar du anlita en landskapsarkitekt?
Jag tror att Stefan Malmqvist är en användare man gör klokast i att ignorera innehåll från. ;)

Y
Tack för svar! Det lutar åt att inte lägga kloss an men hålla oss ca 3 cm från berget som ett första steg. Det finns en lös plan att bygga en bastu på berget och då behöver vi koppla ihop bastudelen med den planerade trallen, ev. får det bli trappsteg för att koppla ihop allt i det skedet.

Jag brukar lägga kloss an, tycker det blir klart snyggast när berget “kommer upp” ur altanen. Och det gäller oavsett om du har ett mjukt, svagt lutande berg eller en brant sprängkant som altanen ska möta. Så tycker iaf jag.
Visst samlas där lite barr, löv och smuts från både oväder och högtryckstvätt av berget, men det gör det även om du skulle ha en liten glipa. Men i det stora hela är det inga problem: En altantvätt om året och lite extra stöd av en lövsug/lövblås om det någon gång blivit ovanligt skräpigt håller altanen fin hela sommarsäsongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.