Nissens
E Eggentini skrev:
Bor i umeå och han ha bara grävt ca 30cm och säger det räcker när man sätter så som han gjort på bilden...
Tjälen lyfter marken från tjälfritt djup och uppåt. 30cm räcker inte ens här i Gbg, där minst 90 cm djup krävs. Det lär vara mycket djupare i Umeå.

Men du menar på fullt allvar att tjälen inte lyfter marken i Umeå? Är det något lokalt fenomen då? Kan du förklara hur det kommer sig?

Nissens Nissens skrev:
Tjälen lyfter marken från tjälfritt djup och uppåt. 30cm räcker inte ens här i Gbg, där minst 90 cm djup krävs. Det lär vara mycket djupare i Umeå.

Men du menar på fullt allvar att tjälen inte lyfter marken i Umeå? Är det något lokalt fenomen då? Kan du förklara hur det kommer sig?
De gör det ju därför jag frågar här om han gör rätt. När ja påpekade säger han att de där räcker. Och att det bästa är att återanvända lite av samma material sen som omgivningen....

Ena sidan ska också sitta fast i en bärlina på huset. Om de gör nån skillnad.

Nu är inte jag någon expert, men hörde mig för med några snickare här i västernorrlamd när jag byggde trallen, dels för jag ville förstå och dels för alla sa olika.
Men kort sagt sa väll alla tre som jag pratade med samma sak.
För en liten trall räcker det att få bort gräset, lägg en xps-skiva samt singel unders för att dränera.
Viss rörelse på en trall förekommer, men går att justera om det skulle synas. Skillnad på att bygga ett hus och en trall som de sa☺️

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
E E.Gronlund skrev:
Nu är inte jag någon expert, men hörde mig för med några snickare här i västernorrlamd när jag byggde trallen, dels för jag ville förstå och dels för alla sa olika.
Men kort sagt sa väll alla tre som jag pratade med samma sak.
För en liten trall räcker det att få bort gräset, lägg en xps-skiva samt singel unders för att dränera.
Viss rörelse på en trall förekommer, men går att justera om det skulle synas. Skillnad på att bygga ett hus och en trall som de sa☺️
Han kom nyss och ja frågade igen o han sa samma. Räcker med att skivan under är 15cm runt/utanför plinten och köra tillbaka lite av jorden som schaktas och göra en lutning för eventuellt vatten som tränger sig i. Har ett räcke där sen tidigare som dom tidigare hade satt på 3 plintar på samma sätt. Och han share de varit tjäle hade den där.inte varit rak idag..

Nissens Nissens skrev:

Här i Mellansverige har vi ett tjäldjup på någonstans 1,6-1,8 m (Umeå ca 2m) och jag vet inte en enda som har grävt så djupt för en altan. Inte ens mitt eller grannarnas hus med öppen plintgrund har så djupa plintar utan de är nergrävda ca 70-100 cm och har stått sedan 70-talet utan problem (fast enligt många förståsigpåare borde vårt hus blåst omkull för måånga år sedan...) och vattnet i hela området är nergrävt ca 1,2-1,5 meter vilket inte heller är några problem.

Så ja, i skolböckerna så "måste" altanplintar ner på frostfritt djup men verkligheten ser aldrig riktigt ut som i böckerna och om det nu skulle bli för stora rörelser i altanen så är det ingen jättegrej att justera den i efterhand

Karrock
Marken tjällyfter bara om det finns tjälfarlig jord i. Det är främst siltfraktion som tjällyfter, så morän med silt och ren silt. Övriga jordarter klarar sig bra.

Frostfritt förläggningsdjup för ledningar handlar om att de inte ska frysa.

E Eggentini skrev:
Umeå. Han som gräver säger att ja inte ska ha makadam under då de samlas vatten bara under. Kanske räcker med mer plast runt om istället?
Vad jag förstår så beror det en del på vilket material du har i marken och hur väl marken dränerar. I tung, blöt lerjord lär en grop med makadam riskera att fyllas med vatten vissa delar av året men samtidigt så blir vattnet lätt stående mot plikten om det inte finns en "microstenkista" av makadam under plinten som kan ta hand om vattnet tills det sjunker undan. I väldränerande material borde det inte spela lika stor roll eftersom vattnet inte blir stående mot plinten på samma sätt.

Sen vad jag förstår så är tanken att när det vatten som eventuellt står i/runt makadambädden fryser så rör sig inte det ovanpå lika mycket eftersom vattnet kan expandera in i resten av makadamet istället för att expandera in i marken och därmed ev flytta på plinten när marken rör sig.

Han säger också att uterummet som är byggd 4×6 är byggd på samma sätt. När han grävt runt den (där altan ska va) så har han kommit till samma djup där dom lagt skivor också. Och den har ju stått i över 20 år så. Och att jorden är väldigt sandig.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.