Cheesen Cheesen skrev:
Det var då himla dåliga bilder på trallen. Kan du inte ta en bild så man ser helheten? Det kan vara så att det inte är möjligt att lägga trallen estetiskt snyggt utan skarvade brädor. Jag anser att trallen aldrig ska läggas ändträ mot ändträ då det tenderar att ruttna i den skarven först, men bland måste man göra det för att det ska se bra ut. Estetik före funktion. Om trallen håller 25 eller 30 år har liten betydelse just då.
Övriga frågor har du fått svar på, trä rör sig m.m.
Om man inte avtalar exakt hur trallen ska utformas och läggas så är det upp till snickaren. Snickaren kan lätt lämna tio års garanti på din trall för den kommer att vara fungerande så länge den inte utsätts för åverkan.
Angående glad vs sur gubbe så kan snickaren välja vilket som, man lägger glad gubbe om det är möjligt, men den sidan kan vara ful och knaggig så då lägger man sur gubbe istället. Inget fel med det, vattnet som ansamlas ovanpå brädan kommer att torka oavsett.. hållbarheten är 29 år istället för 30 men estetiken är viktigare i det här fallet.
Tack för bra feedback. Det fanns absolut möjlighet att planera så att ändbitarna inte hamnade i slutet, läste någonstans att de bör vara minst 1.2m för att det inte ska se konstigt ut. Men då vet jag att glad eller sur gubbe inte är skrivet i sten.

K karlbrutal skrev:
Lite senare i sommar kommer du se att skruvskallarna ligger bra.
Vi hoppas det. 🙏🏼

En fråga till; hur mycket är det OK att enskilda brädor höjer sig över de andra? Svårt att få med på bild men vissa brädor som går på längden mot fris sticker säkert upp 5mm.

B Boende45 skrev:
En någorlunda erfaren svensk snickare sätter inte så sneda skruvrader.
Om jag ser rätt så är det en svag vinkel på altanen där den sneda raden börjar och i så fall är det antagligen en rak skruvlinje från över hela altanen. Att låta skruvraderna följa ytterkant skulle antagligen se än värre ut när det blir en vinkel mitt i trallen plus knöligare att regla upp för det. Om detta stämmer så anser jag att snickaren gjorde rätt val.

Bästa du kan göra är att kontakta företaget och ta upp de saker som du är intr nöjd med, trall kan variera i kvalitet. Jag personligen gillar inte de korta bitar heller, är det mindre åtgärd tror företaget fixar det är dig.
Släpljus ger helt annan bild, varma och torra sommardagar kommer trall att röra sig och resa sig beroende på ådringen, hur den ör lagd, sågad mm.

K Kissapan skrev:
Känd firma i svenska skärgården, dyrast per kvadratmeter vi kunde hitta men det är för att man ska få det bästa också. Vad tänker du är rimligt m2-pris?
har jag ingen koll på men mins att det finns en del bygg pajsare i skärgården

K Kissapan skrev:
[bild][bild][bild][bild][bild]
M maria01 skrev:
i slutändan handlar det hur mycket man har betalat för jobbet på vilken kvalitet man får
har man betalat 2500 kr per kvadratmeter kan man förvänta så får det 100 % perfekt

• IMG_5947.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5945.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5944.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Robert Bjarte skrev:
har man betalat 2500 kr per kvadratmeter kan man förvänta så får det 100 % perfekt
ts skrev ju inget pris?

• Gilla
whak
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ts skrev ju inget pris?
Jo.
K Kissapan skrev:
man liksom förväntar sig en professionell finish för 2500/m2.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo.
inte först haha

Ska man vara nöjd nör man bygger med impregnerat trall så ska man nog göra jobbet själv.

M maria01 skrev:
inte först haha
I sitt andra inlägg. Eftersom du kom in i tråden efter det så borde du läst det inlägget.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker att skruvandet ser riktigt amatörmässigt ut, som om det var gjort av någon som aldrig tidigare har använt en skruvdragare. Även en halvkompetent hantverkare borde kunna ställa in momentet på skruvdragaren rätt, alternativt använda skruvstopp så att skruvarna inte går in så djupt. Mycket dåligt hantverk i mina ögon.

• Gilla
Kissapan och 1 till
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
En fråga till; hur mycket är det OK att enskilda brädor höjer sig över de andra? Svårt att få med på bild men vissa brädor som går på längden mot fris sticker säkert upp 5mm.
5 mm skillnad är totalt oacceptabelt på nylagd trall. Med åren får man kanske räkna med att det uppstår skillnader, men inte dag ett.

• Gilla
Kissapan
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Lite senare i sommar kommer du se att skruvskallarna ligger bra.
...eller inte...

Träet suger i sig vatten och sväller. Skruvarn kommer inte att vandra ut, groparna kommer inte att minska i djupet, tvärt om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.