Ser helt okej ut

• Gilla
österby92
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
Tjena, kolla [länk] [bild]
Ok. Ganska vanligt att skruvarna går ner något skulle jag säga, oavsett proffs eller hempulare. Man vill ju inte heller att de sticker upp ovanför ytan.

• Gilla
swagmeikster21 och 10 till
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
Problemet med att dra skruvskallen jämnt med trallen är att trallen ofta är nyimpregnerad och uppsvälld, den kommer att krympa, efter 2-3 år kommer du sparka i uppstickande skruvar och svära att snickarna inte dragit ner skruvarna ordentligt. I stort sett allt annat virke än trycktimpregnerad trall anser jag iaf beskrivningen stämmer för.

Vad gäller allmän finish, tycker jag det är ser okej ut. Om upplaget för trall och fris är i samma nivå, så tycker jag till och med det är orimligt att förvänta sig ett annat resultat.

Trä är ett levande material, det kommer inte att se likadant ut nästa år, eller året därefter. Bättre eller sämre kan vi bara killgissa kring.

• Gilla
swagmeikster21 och 18 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Problemet med att dra skruvskallen jämnt med trallen är att trallen ofta är nyimpregnerad och uppsvälld, den kommer att krympa, efter 2-3 år kommer du sparka i uppstickande skruvar och svära att snickarna inte dragit ner skruvarna ordentligt. I stort sett allt annat virke än trycktimpregnerad trall anser jag iaf beskrivningen stämmer för.

Vad gäller allmän finish, tycker jag det är ser okej ut. Om upplaget för trall och fris är i samma nivå, så tycker jag till och med det är orimligt att förvänta sig ett annat resultat.

Trä är ett levande material, det kommer inte att se likadant ut nästa år, eller året därefter. Bättre eller sämre kan vi bara killgissa kring.
Tack för feedback! De gjorde som sagt bryggan förra året och där drog de inte skruvarna genom virket, sticker inte upp än 1 år senare, får se om det kommer att ändras kommande år.

Så om upplaget är i samma nivå överallt så går det inte att få till bra? Hur borde man gjort? De visste att fris skulle läggas.

Det som stör oss mest visuellt är nog att så många korta bitar hamnat så nära frisen, läste någonstans att man vill att längden på plankorna som ligger mot fris bör vara minst 1,2m.

Sen också att brädorna är konvexa och konkava om vartannat, upplevs något wobbligt, man vill väl alltid att vatten rinner av och inte ansamlas som i en skål?

IMG_2365.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser helt ok ut såvida du inte hade beställt en finsnickare med en detaljerad spec hur allt skulle se ut färdigt,

Var nöjd med den fina nya altanen. Det är inga fel på slutresultatet.

• Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
K Kissapan skrev:
Tack för feedback! De gjorde som sagt bryggan förra året och där drog de inte skruvarna genom virket, sticker inte upp än 1 år senare, får se om det kommer att ändras kommande år.

Så om upplaget är i samma nivå överallt så går det inte att få till bra? Hur borde man gjort? De visste att fris skulle läggas.

Det som stör oss mest visuellt är nog att så många korta bitar hamnat så nära frisen, läste någonstans att man vill att längden på plankorna som ligger mot fris bör vara minst 1,2m.

Sen också att brädorna är konvexa och konkava om vartannat, upplevs något wobbligt, man vill väl alltid att vatten rinner av och inte ansamlas som i en skål?

[bild]
Det var då himla dåliga bilder på trallen. Kan du inte ta en bild så man ser helheten? Det kan vara så att det inte är möjligt att lägga trallen estetiskt snyggt utan skarvade brädor. Jag anser att trallen aldrig ska läggas ändträ mot ändträ då det tenderar att ruttna i den skarven först, men bland måste man göra det för att det ska se bra ut. Estetik före funktion. Om trallen håller 25 eller 30 år har liten betydelse just då.
Övriga frågor har du fått svar på, trä rör sig m.m.
Om man inte avtalar exakt hur trallen ska utformas och läggas så är det upp till snickaren. Snickaren kan lätt lämna tio års garanti på din trall för den kommer att vara fungerande så länge den inte utsätts för åverkan.
Angående glad vs sur gubbe så kan snickaren välja vilket som, man lägger glad gubbe om det är möjligt, men den sidan kan vara ful och knaggig så då lägger man sur gubbe istället. Inget fel med det, vattnet som ansamlas ovanpå brädan kommer att torka oavsett.. hållbarheten är 29 år istället för 30 men estetiken är viktigare i det här fallet.

• Gilla
Carl Müller och 3 till
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
Överlag varit relativt missnöjda med trallkillen som tagit ena dåliga beslutet efter det andra.
Jag håller inte med om att det finns dåliga beslut. Det är inget jag kan se på dina bilder i alla fall. Det ser helt normalt ut. Som man kan förvänta sig.

Det är trall ni bygger med. Ser fint ut givet utgångsläget. Det är inte finsnickeri det handlar om.

OM ni vill ha skruven i våg så behöver det avtalas ja. Tryckt virke är blött. Det är inte omöjligt att få jämnt men nära. Vinklarna och passningarna ser väldigt bra ut.

Ja ni är petiga. OM ni är villiga att betala för något annat så behöver det framföras.

• Gilla
Johanbugger
  • Laddar…
i slutändan handlar det hur mycket man har betalat för jobbet på vilken kvalitet man får

K Kissapan skrev:
Hej, som trådrubriken lyder, skulle vi vilja höra om den här finishen är acceptabel när man anlitar en firma för att lägga trall?

De har tidigare år gjort om bryggan vilket vi är riktigt nöjda med och ser inte alls ut såhär.

Ändabitarna mot frisen verkar både bukta uppåt och nedåt på olika plankor samt att väldigt korta bitar används vilket vi tycker ger ett stökigt intryck. Sen ska väl inte skruven dras så långt så att ändträt blottas? Vad tycker ni?

Överlag varit relativt missnöjda med trallkillen som tagit ena dåliga beslutet efter det
några saker jag tycker ser lite konatiga ut på bild är, ena skarven va inte snygg. Hade det inte gått att ha en längre bräda? Annars måste ju skarven va nånstans o det kanske va bästa stället enligt snickaren.

på bild är det väldigt "snea" skruvrader?

sågningen mot frisen kunde de sågat med sänksåg kanske o fått ett snyggare avslut mot frisen.

Har de ens skruvat sista skruvraden mot frisen? Där kommer det nog att slå sig riktigt annars med tiden annars.

Mvh
K Kissapan skrev:
ågra saker

• Gilla
Kissapan
  • Laddar…
Jag skulle säga att utförandet inte håller fackmannamässig svensk standard.
Men det kan ma inte heller förvänta sig eftersom Sverige inte finns kvar.

En någorlunda erfaren svensk snickare sätter inte så sneda skruvrader. Dessutom skruvas sista skruvrad inte flera dm från brädavslut.

Avslut mot fris sågas naturligtvis med sänksåg.

OM man nu måste skarva ö h t (det går att dela in i större sektioner, t ex 4,8 m och få helt utan skarvar) så använder man inte korta stumpar.

Däremot används den snyggaste sidan uppåt och en del snickare skruvar även ner skruven en bit i träet så att träet ovanför skruven expanderar och skapar ett ”dolt” skruvhål.

• Gilla
Norgus och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggarn fra viddera skrev:
några saker jag tycker ser lite konatiga ut på bild är, ena skarven va inte snygg. Hade det inte gått att ha en längre bräda? Annars måste ju skarven va nånstans o det kanske va bästa stället enligt snickaren.

på bild är det väldigt "snea" skruvrader?

sågningen mot frisen kunde de sågat med sänksåg kanske o fått ett snyggare avslut mot frisen.

Har de ens skruvat sista skruvraden mot frisen? Där kommer det nog att slå sig riktigt annars med tiden annars.

Mvh
Tack för konstruktiv feedback, nej det är inte skruvat på ändbrädorna vid fris, kommer påtala det.

Läste någonstans att sista biten inte bör vara kortare än 1.2m så skarven inte hamnar så nära fris, finns absolut möjlighet att skarva tidigare.

Och håller helt med om sänksåg, ingen aning om varför det inte användes här, det gjorde de vid bryggan och där blev det riktigt snyggt.

K Kissapan skrev:
Lite senare i sommar kommer du se att skruvskallarna ligger bra.

• Gilla
Kissapan
  • Laddar…
M maria01 skrev:
i slutändan handlar det hur mycket man har betalat för jobbet på vilken kvalitet man får
Känd firma i svenska skärgården, dyrast per kvadratmeter vi kunde hitta men det är för att man ska få det bästa också. Vad tänker du är rimligt m2-pris?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.