Vi har ca 60 kvm stenplattor som legat i drygt 10 år. Marken är hel plan. Vet inte om förra ägaren gjort underarbetet enligt konstens alla regler, men stenplattorna har inte rört sig på 10 år i alla fall.

Nu vill vi ha trall. Vi tänker cumarutrall med dolda camo skruvar för hårdträ, bra kompromiss mellan minimalt underhåll och hyfsat dyrt pris. Problemet är att trallen enbart får ligga ca 8-10 cm ovan nuvarande stenplattor (pga många skäl så som flertalet ingångar. dörrar och annat som ska matcha), även om stenplattorna tas bort så blir en 45x120 ntr a regel + 21 mm trall för högt.

Jag har funderat på att låta NTR A regelverket ligga på bredsidan. Vatten kan ju säkert stå kvar på ovansidan ett tag, och bärigheten för mig är inget bekymmer eftersom markplattorna under regeln är stabil. Eventuellt kan jag täcka ovansidan med papp.

Det känns ju lite olustigt att regelverket ligger på bredsidan mot stenplattorna och vatten kan säkert ansamlas där, men de är ju gjorda för kontakt med jord och bredsidan borde väl vara lika tålig som kortsidan?

Alternativ två är att jag kör som ovan. NTR A 45x145 liggandes på bredsidan, men har solid kompisittrall som är 120 bred, som jag med korta cc avstånd skruvat fast under regeln. Då står ju inte regeln direkt mot marken och så har jag papp på ovansidan som täcker hela bredden. Solid komposittrall borde kunna stå emot både trycket och vatten hur länge som helst.

Alternativ tre är att även använda tjock hardwoodtrall eller hardwoodregel och låta dessa ligga direkt på stenplattorna. (smärtsamt dock med 600 kronor metern, blir nästan 50 % av trallkostnaden som redan är ganska dyr)

Jag övervägen mest alternativ två, det låter hållbart i mina öron. Men flera grannar undrar varför jag inte kör liggande 120x45 ntr a direkt på stenplattorna. Tacksam för råd och andras erfarenheter!

• Välplanerade stenplattor på marken med leksaker utspridda, intill en husvägg och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OG84
  • Laddar…
Lägger du syllpapp under regeln borde det var hur lugnt som helst, vilket du än väljer att göra. Tänker jag.

Plastdistanser som skruvas fast i regeln.

Har du någon uppdatering här? Hur blev det till slut?

Vi är lite i samma läge här hemma, där vi har en stenläggning och källarfönster som gör att vi helst inte vill komma upp för långt. Nackdelen för oss är att vi har en rabatt i ena änden, och den kanske vi vill bygga trall över, men det känns överkomligt att kunna lägga lite sten där (handlar om fem sex meter). Ska också kombineras med gjutna plintar för stolpar som ska möta reglar från husfasaden för ett pergolatak. Kanske kan de användas för att ankra konstruktionen längst ut.

Jag har också tankar på att låta regelverket ligga direkt på marken, och eventuellt palla upp och väga av med plastkilar eller terassfötter om det skulle vara ojämnheter som stör. Dessa stenar har legat i säkert 40-50 år, så de har satt sig men det är inte på millimetern plant.

Får jag fråga varför du resonerade kring att ha 45x120-reglar? Jag har funderat över 45x95 och kanske lägga lite "kortlingar" på 45x70 för att snåla lite på virke. 45x95 räcker ju gott även i de fall man ska skruva två trallbrädor i en skarv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.