500 läst ·
7 svar
500 läst
7 svar
Kilsågade trägolv över golvvärme
Hej!
Tänkt att fälla in golvvärmeplåtar i bjälklaget och samtidigt montera ett självbärande kilsågat golv 30mm.
Hur negativt kommer det bli med så tjockt golv över golvvärmen? Kommer den bara bli lite trögare eller något annat?
Sen ska man skruva golvet? Limma golvet? Om limning krävs det att man limmat golvvärmeplåtarna också?
Limma långsidorna och köra flytande golv?
Tänkt att fälla in golvvärmeplåtar i bjälklaget och samtidigt montera ett självbärande kilsågat golv 30mm.
Hur negativt kommer det bli med så tjockt golv över golvvärmen? Kommer den bara bli lite trögare eller något annat?
Sen ska man skruva golvet? Limma golvet? Om limning krävs det att man limmat golvvärmeplåtarna också?
Limma långsidorna och köra flytande golv?
Det du först ska säkerställa är hur torrt är egentligen golvet. Ett sådant golv torkar ihop mycket om det inte är tillräckligt torrt. Beroende på bredd på plankan kan den varier 1-2mm i bredd över året även om den är torr. Du får kanske vara lite försiktig med värmen i början.
Många lägger sådana golv löst i början så det får torka ihop.
Många lägger sådana golv löst i början så det får torka ihop.
Mitt hus första ägare lät lägga in kilsågat golv i övervåningen. Jag har dock ersatt några av dem pga flera av brädorna kupade och de gnisslade när någon gick på dem.S smurfen69 skrev:
Virket var jättefint och hade legat i lada och torkat i 40 år, men för inomhusbruk var de för fuktigt när de lades och brädorna krympte mer än önskvärt.
Min lärdom av det golvet är att det måste spårfräsas på undersidan för att minska risken för kupning, samt golvet måste vara snickartorrt vid läggning.
Jag har lagt ektiljor samt stavparkett i huset och har viss erfarenhet. Kilsågat är snäppet knepigare än stavparkett i och med att varje tilja har en unik bredd utöver att de är kilformade.
Sammanfogning görs vanligtvis med notfräsning och lösfjäder. 15-16 mm golv brukar fräsas med en 4mm notfräs, men för 30 mm golv gissar jag att 6-8 mm är bättre. Vet ej hur viktig limning av lösfjädern är i och med att tiljorna är skruvade, det är dock lite extra arbete.
Listskruv tycker jag är smidigt att använda.
Lamellgolv är formstabila och kan läggas flytande, medan massiva golv slår, vrider och kupar sig om de inte är fixerade.
Säljaren av golvet har förhoppningsvis en guide hur det bäst läggs.
Produkter som diskuteras: "Listskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Pratat med firman nu och golvet ska ej skruvas/limmas fast. Läggs alltså flytande. Limmas i långsidorna bara ihop med varandra.arneri68 skrev:
Mitt hus första ägare lät lägga in kilsågat golv i övervåningen. Jag har dock ersatt några av dem pga flera av brädorna kupade och de gnisslade när någon gick på dem.
Virket var jättefint och hade legat i lada och torkat i 40 år, men för inomhusbruk var de för fuktigt när de lades och brädorna krympte mer än önskvärt.
Min lärdom av det golvet är att det måste spårfräsas på undersidan för att minska risken för kupning, samt golvet måste vara snickartorrt vid läggning.
Jag har lagt ektiljor samt stavparkett i huset och har viss erfarenhet. Kilsågat är snäppet knepigare än stavparkett i och med att varje tilja har en unik bredd utöver att de är kilformade.
Sammanfogning görs vanligtvis med notfräsning och lösfjäder. 15-16 mm golv brukar fräsas med en 4mm notfräs, men för 30 mm golv gissar jag att 6-8 mm är bättre. Vet ej hur viktig limning av lösfjädern är i och med att tiljorna är skruvade, det är dock lite extra arbete.
Listskruv tycker jag är smidigt att använda.
Lamellgolv är formstabila och kan läggas flytande, medan massiva golv slår, vrider och kupar sig om de inte är fixerade.
Säljaren av golvet har förhoppningsvis en guide hur det bäst läggs
Golvet är heller inte fräst på undersidan
Läs Baseco Golvs monteringsanvisning för trägolv/golvvärme där finns bra tips att hämta.
Om du lägger golvet flytande och limmar ihop det till en hel kaka kommer golvet att röra sig
Kanske 3-4mm x antal brädor. Om golvet inte kan röra sig fritt ( tyngd av möbler) kan du få märgsprickor. Golvet kommer röra sig sommar/vinter.
Om du lägger golvet flytande och limmar ihop det till en hel kaka kommer golvet att röra sig
Kanske 3-4mm x antal brädor. Om golvet inte kan röra sig fritt ( tyngd av möbler) kan du få märgsprickor. Golvet kommer röra sig sommar/vinter.
I största rummet kommer det bli ca 20 brädor i bredd, säger man att varje bräda är ca 25cm genomsnitt så blir det att golvet kan röra sig 6-8 cm 😱N Nissegandhi skrev:Läs Baseco Golvs monteringsanvisning för trägolv/golvvärme där finns bra tips att hämta.
Blir tjocka golvsocklar då 😳
Konstigt att firman tycker att man ska lägga det flytande isåfall?
Se till att du får en skriftlig monteringsanvisning på golvet som inkluderar läggning på golvvärme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden