Vi tittar på ett hus som vi ev ska köpa. Enplans med "Vågiga eternitsjok" ca 2x2 meter som ligger direkt på takstolarna, ca 30 graders lutning. Som isolering finns träflis ovan innertaket. Hur bra är detta ur isoleringssynpunkt? Bör man byta till "riktig" isolering för att minska energikostnaderna? Huset är från 1960.

Hej Goranr
Flisen är relativt ok när det är ny inlagt ok inte har packat ihop sig som det gör med tiden, det är ju luftskickten som isolerar, precis som i en dunjacka. Isolations kapaciteten försämras alltså med tiden.
Flisen är ju oxå känslig för fukt och tar lättare skada/angrips än andra gångbara isolermaterial.
själv har jag flis på vinden men har ca. 300mm stenull över detta en gångbar metod, men man får vara säker på att flisen är i god kondition innan man gör detta.
Detta är gjort på -70 talet och inte helt korrekt gjort ändå på vårt hus, så jag skall riva ur hela vinden och samtidigt kontrollera ångspärr skicktet och kompletera detta. spånet åker ut stenull in 400-500mm. :D.
Inget att haka uppsig för i ditt fall, köper man ett äldre hus så är det alltid något som behöver modifieras, även nya hus i många fall.
Lycka till!

Hejsan..

Det huset saknar med 99% säkerhet ett diff spärr (en plast film under flisen).

Det Diffspärren gör är att hindra fukt från bostaden att komma upp på vinden. Det fliset gör är i princip att det suger åt sig fukt o avger fukt beroende på väder o vind. Vid varmt/torrt väder så torkar flisen.
Detta gör inte Sten/glasull.

Det finns då likande matreal som fungerar minst lika bra som Sten/glasull och som har samma egenskaper som fliset och det är celulosa matreal. tex ekofiber.

Naktdelen att tilläggsisolera är att det blir kallare på vinden villket kan medföra en ökad fuktighet (om man inte har diffspärr) som i sin tur kan leda till otrevligheter möggel osv...

Att lägga på Miniralull (glas/sten) ovanpå träflisen är en kortsiktig lösning som jag ser det. Bättre med celulosa o varar uppmärksam på ev otrevligheter. otrevligheter kan man också råda bot på genom att öka ventalationen på vinden (i vissa fall).

Det absulot bästa är att ta bort flisen, sätta dit en plast film (diff spärr) där efter lägga valfritt isolering..

alla vindar är olika så det går inte o säga hur det kommer bli..
Det e en hel vetenskap detta eller som allt annat när det gäller hus ;)

hoppas jag inte skrämde bort dig från äldre hus nu.. :o

Tack för upplysn.

Låter som det går hyfsat bra att leva med sågspån över huvudet.

MVH
Göran

Hej!
VI har oxå träflis/kryllspån på våran vind, dock enbart 15 cm tjockt. Har precis inhandlat 300mm stenull som jag ska lägga ut däruppe. Men jag har bestämt mig för att ta bort spånet då jag tog ner en handfull och testade hur pass eldbeständigt det var... :o
Tjoff sa det så vart det uppeldat. Så nu blir det till att hyra ngnslags spånsug med långslang så jag kan suga ut det på vinden, sen ska det eldsas upp i en oljetunna ;D
Under spånen har jag ngnslags papp som fuktspärr. Är det ok att fortsätta med den? Spånet är snustorrt så det fyller väl sin funktion

Masses skrev:
Under spånen har jag ngnslags papp som fuktspärr. Är det ok att fortsätta med den? Spånet är snustorrt så det fyller väl sin funktion
Det kan man inte lita på. Plasta för säkerhets skull. ;)
Kolla också takfotsventilationen!!

Kan man plasta uppifrån eller måste man riva ner innertaket? Hur plasta vid takstolar?

MVH
Göran

Immobil, det är uppfattat! Plast inhandlas omgående

Varför skall kutter/sågspånet rivas ut egentligen? Jag håller på att renovera ett gammalt torp, bygger om logen till verkstad mm. och jag isolerar vindsutrymmena med 5-600 mm. kutterspån utan att montera en gnutta plast. Däremot använder jag vanlig svart vindskyddspapp där det går att komma åt att eftermontera den. Det där med brandskydd går jag inte på, för om det var så farligt som det sägs så skulle dom flesta hus som var byggda innan Gullfiber/stenullsepoken vara nerbrunna för länge se´n.

Tja svaret är väll ganska enkelt för att få mindre fukt på vinden..

Brandfaran kan jag bara hålla med om.. risken är liten..

Förr så körde man inte med plast o det är inte så konstigt igentligen.. Förr använde man inte lika mycket vatten som man gör i dag. I dag sätter man in El element eller värme pump vilket gör att skorsten blir kall vilket i sin tur gör att ventelationen inte fungerar + att vinden blir kallare. Sen tillläggsisolerar man också vinden vilket gör att den blir ännu kallare.
Även om man i dag har en varm skorsten så har man säkert bytt ut pannan mot en nyare med bättre verkningsgrad vilket säker tempen i skorstenen = sänker tempen på vinden.
Allt detta gör att RISKEN för möggel på vinden ökar.
Och så är plast ett sätt att minska risken.

Sen så behöver man inte riva ut spånet man kan återanvända den om man vill.. då bör man om man till läggsisolerar använda cellulosa..

Om du gör något i dag så lär du inte se resultatet i morrgon.. kanske om 5år..  ;)

*edit*
Vad fyller vindpappen för funktion? den släpper ju igenom fukt den är inte tät på det sättet.. !

goranr skrev:
Kan man plasta uppifrån eller måste man riva ner innertaket? Hur plasta vid takstolar?

MVH
Göran
Hejsan kolla här..

http://sg-isover.inforce.dk/sw5720.asp
http://sg-isover.inforce.dk/sw6559.asp
där framgår det att man ska riva ner innetaket... Men det borde även funka att göra det ovanför.. naktdelen är väll att det inte blir riktigt tätt så att fukt kommer upp i allfall..

ett annat sätt är att öka ventelationen i boytan.. dvs ventelera bort fukten.. eller göra både ock..

Jag har själv ingen kunskap om detta (ännu ;-) ) men den besiktningsman som kikade på vårt hus (med kutterspån på vinden) innan vi slog till tyckte vi skulle behålla det och fylla på så det återigen täcker takstolarna ordentligt för att minska köldbryggorna. Enligt honom är det det bästa för denna typ av hus i längden, och att den något högre driftkostnaden är värt det i det långa loppet. Iom att huset nyligen hade fått bergvärme installerad, fick vi dock rådet att elda regelbundet i öppna spisen för att få lite värme på vinden, men det gör vi så gärna så ;)

Men men, min uppfattning är att det råder delade meningar om detta, med vattentäta skott mellan... Vi valde att lyssna på besiktningsmannen :-)

/Egge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.