72 510 läst ·
163 svar
73k läst
163 svar
Trafikverket tänker till ...
Helt rätt.G gbgustaf skrev:
Räddningsledaren har långtgående befogenheter vid en räddningsinsats.
Att använda någon annans tomt lär ligga i den nedre skalan av befogenheter.
De får till o med förstöra annans egendom om det är nödvändigt för insatsen.
Det är inte 100% säkert att det är Trafikverket som beställt brobygget, men om man frågar brukar man få svar. Om man förmodar att det är TRV kan man ringa deras växel och framföra sina funderingar. Ett brobygge ingår inte i ett kontrakterat underhållsåtagande så det är osannolikt att underhållsentreprenören på banområdet i fråga på eget bevåg skulle uppfört bygget. Trafikverkets Ansvarige projektingenjör (PING) eller underhållsingenjör (UING) torde ha kännedom och historik om brobygget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Jo, men hur tar ni er till bron? Det är inte ok att ta väg över någons tomt bara för att det är bekvämt. TS har ju sagt att det inte finns något servitut, men helt klart intressant att höra hur ni brukar göra, oavsett om det är rätt eller fel.Q jope84 skrev:
Nope, jag jobbar på ett utav de företag som har hand om ett underhållskontrakt på järnvägen. Vem som byggt vågar jag inte svara på men det är Trafikverket sak att ta hand om och reda ut. Sådana saker brukar inte ta så lång tid att reda ut och åtgärdamexitegel skrev:
Staketprojektet är ofta upphandlat utanför underhållskontrakt och då är det ofta en projektör utan verklighets förankring eller lokalkännedom (enligt de som behöver ha tillgång till spårområdet) som ritar upp vart det ska vara.
Vi brukar inte gå över någon tomt om nu inte någon har gjort tomt på trafikverkets mark (minst 4meter från anläggningen).Nötegårdsgubben skrev:
Annars har vi servicevägar eller får traska över ängar.
Men de här suicidstaketen ställer till de för oss, kan va väldigt långt att gå i spårmiljö för de glömmer bygga grindar.
Tyvärr så kan en genväg bli en senväg om allting skiter sig. Jag har sett promenadstråk över dubbelspår där tågen går i 180km/h och det är en kurva så man har inte full sikt för att man säkert ska kunna gå över spåren. Folk som ignorerar varningssignaler vid järnvägsövergångar så det händer olyckor. Man undrar vart det sunda förnuftet har tagit vägen eller om det är ignorans från deras sida?GlennB skrev:
Jag tänker inte frösvara att folk springer på spårområden, det är generellt sett korkat för att det är så farligt.
MEJ, jag är uppväxt vid en järnväg, och när man gick i högstadiet så låg skolan på ena sidan om järnvägen, och ett bostadsområde på andra, närmaste övergång var flera kilometer bort, det var ALLTID ett hål uppklippt så man kunde gena över järnvägen, det gjorde att dom som bodde där tog sej till/från skolan på 5min istället för 30min, det är väl självklart att tonåringar löser eventuella problem med hjälp av en avbitare i det läget.. staketet lagades ofta, men klipptes upp max en timme efteråt varje gång.
För övrigt kunde man se gamla tanter trassla sej igenom det uppklippta hålet med cyklar och matkassar också ibland..
Nåväl.. jag är väldigt nyfiken på vad den där bron som TS har vid tomtgränsen är till för ialla fall, den känns helt ologisk, om man ser rätt så är det alltså en teknikbyggnad, sen spårområde, sen nån bäck, och sen TS tomt ? ..Det enda jag kan tänka mej är utrymning av tåg om man bara kan gå av åt TS sida av spåret ? men varför skulle det bli så ? ..teknikboden kan dom väl knappast behöva komma åt från det hållet ? över spårområdet desutom (även om deras personal förstås får vistas på spårområdet så är det säkerligen nåt dom inte gör i onödan)
Vill de leka med sitt liv är det upp till dom men de borde tänka på de som dras med in i händelsen som lokföraren, räddningstjänsten m.fl.
Jag avskyr när obehöriga springer inom spårområdet eller ställer sig framför tåget.
Så sant som det är sagt! Själv har jag varit ledig hela veckan. // StatsanställdP pilen skrev:
Utgå alltid från att myndigheter är en motpart skriv inte på något utan att först ha kontaktakt en jurist.
Trafikverket och dåvarande Vägverket har inget behov av ärlighet, rättssäkerhet , att göra rätt för sig eller betala på rätt dag.
Dom ser bara markägare som ett besvärligt hinder. Äganderätten är svag i Sverige.
Det är hög tid att Trafikverkets personal och inhyrda entreprenörer lär sig respektera ananas egendom
kort sagt dom skall VETA HUT.
Trafikverket och dåvarande Vägverket har inget behov av ärlighet, rättssäkerhet , att göra rätt för sig eller betala på rätt dag.
Dom ser bara markägare som ett besvärligt hinder. Äganderätten är svag i Sverige.
Det är hög tid att Trafikverkets personal och inhyrda entreprenörer lär sig respektera ananas egendom
Nu tycker jag det är att dra på förstora växlar att först kontakta jurist. Oftast räcker det med en lugn dialog utan att klanka ner på någon o j anse att de är idioter.M Mats Lj skrev:Utgå alltid från att myndigheter är en motpart skriv inte på något utan att först ha kontaktakt en jurist.
Vi försöker undvika vägar där markägare blir upprörda alternativt hjälper vi till att fixa vägen så vi också kan använda den. Ibland händer det att nyanställda som kör fel eller ovetskap från ett par men annars försöker man hålla sig på god fot med markägarna.
Fast skulle vilja se att spårspringarna får betala vad det kostar när de gör något sådant. Det svider plånboken då