72 510 läst ·
163 svar
73k läst
163 svar
Trafikverket tänker till ...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Lite ot..
Här har de tänkt till vid spåret, när jag korsar järnvägen sitter ett nytt stängsel till vänster och skymmer sikten och till höger är stängslet på andra sidan av järnvägen så det är bara avstängslat på ena sidan av spåret
Här har de tänkt till vid spåret, när jag korsar järnvägen sitter ett nytt stängsel till vänster och skymmer sikten och till höger är stängslet på andra sidan av järnvägen så det är bara avstängslat på ena sidan av spåret
Så det finns de som har behörighet att ställa sig framför ett tåg?M Myzan87 skrev:Tyvärr så kan en genväg bli en senväg om allting skiter sig. Jag har sett promenadstråk över dubbelspår där tågen går i 180km/h och det är en kurva så man har inte full sikt för att man säkert ska kunna gå över spåren. Folk som ignorerar varningssignaler vid järnvägsövergångar så det händer olyckor. Man undrar vart det sunda förnuftet har tagit vägen eller om det är ignorans från deras sida?
Vill de leka med sitt liv är det upp till dom men de borde tänka på de som dras med in i händelsen som lokföraren, räddningstjänsten m.fl.
Jag avskyr när obehöriga springer inom spårområdet eller ställer sig framför tåget.![]()
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Och även utan räddningsledare så ger nöd rätt. Jag har svårt att se att en domstol skulle fälla den som går över annans tomt vid en tågutrymmning. Intrånget här är ytterst litet, så bara det faktum att någon fattat beslut om att utrymma tåget borde räcka för att nödrekvisitet skulle vara uppfyllt.K knipo skrev:
Nedtrampade jordgubbar, häck, eller staket åker med största sannolikhet med där också.
Det är faktiskt ganska nytt (historiskt sett) att staten ens får betala ersättning när de förstör egendom vid ett laga ingripande av den här typen, dvs där tredje man led skada. Förut så ansågs det bara som att eftersom ingreppet var laga, så hade du bara betalat en extra punktskatt. Synd för dig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det finns de som har behörighet att vara på spår. Utbildning och årlig repetion för hur man ska bete sig i spåret, utrymningsvägar m.m.N nissenhj skrev:
En person UTAN utbildning löper större risk att komma framför tåget när de korsar spåren på olämpliga platser eftersom de saknar viktiga kunskaper. Dessutom gör man något förbjudet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Svårt att förebrå desperata människor att de tar sina liv på ”fel” sätt. Där tycker jag att det är bra att det byggs så att det blir ett svårare val. Om det gör banarbetarnas vardag lite mer komplicerad är vi nog flera som likt tågförare tycker att det är en rimlig kompromiss.
Spårspring i allmänhet förstår jag också att det kan vara irriterande, särskilt när det gäller de större städernas bangårdar och högtrafikerade spår. Även här borde mycket gå att bygga bort, även om det kräver en del cynism då mycket av städernas spårspring väl består av utsatta människor som olovligen bosatt sig i/vid spårområdet.
I landsbygd har jag lite större förståelse för spårspring. Där har ofta anpassningar för järnvägen lett till att det är flera km mellan lagliga övergångar mot tidigare några hundra meter. Helt ok om man kör bil, medan man till fots lätt lockas att ta en olovlig väg över glest trafikerade spår från en (numera) återvändsgränd till en annan. Men detta är kanske inte vad man normalt menar när man talar om spårspring.
Spårspring i allmänhet förstår jag också att det kan vara irriterande, särskilt när det gäller de större städernas bangårdar och högtrafikerade spår. Även här borde mycket gå att bygga bort, även om det kräver en del cynism då mycket av städernas spårspring väl består av utsatta människor som olovligen bosatt sig i/vid spårområdet.
I landsbygd har jag lite större förståelse för spårspring. Där har ofta anpassningar för järnvägen lett till att det är flera km mellan lagliga övergångar mot tidigare några hundra meter. Helt ok om man kör bil, medan man till fots lätt lockas att ta en olovlig väg över glest trafikerade spår från en (numera) återvändsgränd till en annan. Men detta är kanske inte vad man normalt menar när man talar om spårspring.
Jävligt mycket snack här. Har vi fått reda på vad den där bron är till för?
Jag har ingen aning om hur vanligt det är att korsa spåren, men jag tror att det är ganska vanligt på själva stationen. Att man inte orkar gå tillbaka o under/över spåren utan chansar o hoppas att ingen ser. (Eller att det kommer ett tåg.)
Bortser man från själva faran i det så är det ju också en ganska dyr genväg. 3000kr närmare bestämt.
Bortser man från själva faran i det så är det ju också en ganska dyr genväg. 3000kr närmare bestämt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Nej, men den går inte att utnyttja till annat än utsiktsplats med mindre än att man går över TS tomt.
