72 510 läst ·
163 svar
73k läst
163 svar
Trafikverket tänker till ...
Min poäng med mitt inlägg är myndigheters totala brist och ovilja till kommunikation. Man är så självupptagen av sina interna processer att det enkla lilla telefonsamtalet som tar 10 minuter aldrig görs. Det lilla samtalet som skulle bespara myndigheterna säkerligen tusentals timmar i överklaganden, arga telefonsamtal, skriverier i tidningarna och badwill. Ja listan kan göras hur lång som helst.HasseTeknik skrev:
Jag har full förståelse för mexitegels frustration, men att bygga för med ett plank är ingen bra ide. Går bra att se det helt egoistiskt : Antag att det rör sig om en utrymmnings/räddningsväg och något faktiskt händer - då är det ju inte så bra att vara skyldig till att en eller många människor har mist livet, bara för att just jag blockerat vägen för flyende folk eller räddningspersonal.
Och i just detta fallet är det som sagt inte långt till vägkorsning som borde fungera lika bra. Men de har säkert hittat på något regelverk som säger att tåg bara får utrymmas genom särskilt godkända utrymningsdörrar i staketen.
Tvärt om!HasseTeknik skrev:
Jag har full förståelse för mexitegels frustration, men att bygga för med ett plank är ingen bra ide. Går bra att se det helt egoistiskt : Antag att det rör sig om en utrymmnings/räddningsväg och något faktiskt händer - då är det ju inte så bra att vara skyldig till att en eller många människor har mist livet, bara för att just jag blockerat vägen för flyende folk eller räddningspersonal.
Det är vid ett sådant tillfälle TS sätter sig i sin nybyggda kur framför vändkorset och säljer entrébiljetter till sin tomt.
Det där är en dörr så vi kan komma åt spåren och göra underhåll, ibland behöver folk in i de där teknikhusen.mexitegel skrev:
Min poäng med mitt inlägg är myndigheters totala brist och ovilja till kommunikation. Man är så självupptagen av sina interna processer att det enkla lilla telefonsamtalet som tar 10 minuter aldrig görs. Det lilla samtalet som skulle bespara myndigheterna säkerligen tusentals timmar i överklaganden, arga telefonsamtal, skriverier i tidningarna och badwill. Ja listan kan göras hur lång som helst.
Och i just detta fallet är det som sagt inte långt till vägkorsning som borde fungera lika bra. Men de har säkert hittat på något regelverk som säger att tåg bara får utrymmas genom särskilt godkända utrymningsdörrar i staketen.
Som jag skrev :"jag har full förståelse ........frustration". Det jag vände mig emot var de dåliga förslag på lösningar, som givits i tråden.mexitegel skrev:
Min poäng med mitt inlägg är myndigheters totala brist och ovilja till kommunikation. Man är så självupptagen av sina interna processer att det enkla lilla telefonsamtalet som tar 10 minuter aldrig görs. Det lilla samtalet som skulle bespara myndigheterna säkerligen tusentals timmar i överklaganden, arga telefonsamtal, skriverier i tidningarna och badwill. Ja listan kan göras hur lång som helst.
Och i just detta fallet är det som sagt inte långt till vägkorsning som borde fungera lika bra. Men de har säkert hittat på något regelverk som säger att tåg bara får utrymmas genom särskilt godkända utrymningsdörrar i staketen.
Optimist! Tror du att du kan få kontakt med någon administrativ personal på trafikverket eller kommunen en fredag i Juni!!? Dessutom var det vackert väder. Du ska va glad ifall det finns någon telefonist som kan ta ett meddelande!mexitegel skrev:
Försökte nå dem också eftersom Trafikverket hade så mycket att göra, men även de på kommunen som skulle kunna veta något var upptagna i dag. Misstänker starkt att de har MVM (Mycket Viktiga Möten) med varandra.
Får jag inget vettigt svar så blir det nog ett kort plank precis framför bron med ett underfundigt budskap mot järnvägen för att roa tågpassagerarna.
Jag tänker inte frösvara att folk springer på spårområden, det är generellt sett korkat för att det är så farligt.M Myzan87 skrev:Vi brukar ha det andra problemet att privatpersoner bygger broar/ trappor ner till järnvägen för att gena över till exempelvis badplatser, motionsspår m.m. Även att folk har en gångstig som leder över spåret. Det är förbjudet och man får inte vistas i spårmiljö om man inte har ett uppdrag (arbete med fordon, besiktningar m.m.) som kräver att man är i spåret.
MEJ, jag är uppväxt vid en järnväg, och när man gick i högstadiet så låg skolan på ena sidan om järnvägen, och ett bostadsområde på andra, närmaste övergång var flera kilometer bort, det var ALLTID ett hål uppklippt så man kunde gena över järnvägen, det gjorde att dom som bodde där tog sej till/från skolan på 5min istället för 30min, det är väl självklart att tonåringar löser eventuella problem med hjälp av en avbitare i det läget.. staketet lagades ofta, men klipptes upp max en timme efteråt varje gång.
För övrigt kunde man se gamla tanter trassla sej igenom det uppklippta hålet med cyklar och matkassar också ibland..
Nåväl.. jag är väldigt nyfiken på vad den där bron som TS har vid tomtgränsen är till för ialla fall, den känns helt ologisk, om man ser rätt så är det alltså en teknikbyggnad, sen spårområde, sen nån bäck, och sen TS tomt ? ..Det enda jag kan tänka mej är utrymning av tåg om man bara kan gå av åt TS sida av spåret ? men varför skulle det bli så ? ..teknikboden kan dom väl knappast behöva komma åt från det hållet ? över spårområdet desutom (även om deras personal förstås får vistas på spårområdet så är det säkerligen nåt dom inte gör i onödan)
Tror det blivit en miss, för Trafikverket brukar ha långdragna samråd med alla möjliga och omöjliga personer så fort det ska byggas något- markägare, kommuner, ursprungsbefolkning mfl mfl. Processer där alla ska få yttra sig osv.mexitegel skrev:
Min poäng med mitt inlägg är myndigheters totala brist och ovilja till kommunikation. Man är så självupptagen av sina interna processer att det enkla lilla telefonsamtalet som tar 10 minuter aldrig görs. Det lilla samtalet som skulle bespara myndigheterna säkerligen tusentals timmar i överklaganden, arga telefonsamtal, skriverier i tidningarna och badwill. Ja listan kan göras hur lång som helst.
Och i just detta fallet är det som sagt inte långt till vägkorsning som borde fungera lika bra. Men de har säkert hittat på något regelverk som säger att tåg bara får utrymmas genom särskilt godkända utrymningsdörrar i staketen.
Ja, här där jag bor har det projekterats för en viadukt i 22 år och de har precis kommit fram till att byggnationen skall skjutas upp i två år till för att de behöver mer underlag. De har gått igenom samråd av alla de sorter och geologiska undersökningar och alla andra undersökningar som kan tänkas i slow motion så jag tror att den bron som de har byggt hos dig bara är något tillfälligt.E Ecwb skrev: