2 362 läst ·
43 svar
2k läst
43 svar
Trafikverket har för mycket pengar
Sen är det väl inte Trafikverket som bygger vägen, utan några upphandlade underentreprenörer. Ska man lägga till eller ändra på saker så krävs det nya upphandlingar som tar ett par år extra (efter att miljöutredningen är klar)...
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Och dessa upphandlade åkerier gör sig en bra hacka på det. När de byggde E22 här var bygdens samtliga åkerier sysselsatta så någon konkurrens vid upphandlingen fanns troligen inte. På ett ställe jobbade dom mestadels kvällar och helger, det ger ju bättre betalt. Och det var inte platser där dom skulle störa trafiken annars.useless skrev:
Varför granskar inte TV dessa åkerier????T Thomas_Blekinge skrev:Och dessa upphandlade åkerier gör sig en bra hacka på det. När de byggde E22 här var bygdens samtliga åkerier sysselsatta så någon konkurrens vid upphandlingen fanns troligen inte. På ett ställe jobbade dom mestadels kvällar och helger, det ger ju bättre betalt. Och det var inte platser där dom skulle störa trafiken annars.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Det görs när det ligger på Trafikverket att göra så.J jakob.123 skrev:
I fallet med Lösen-Jämjö så handlades PEAB upp som totalentreprenad (i konkurrens) och sedan är det deras ansvar att handla upp sina underentreprenörer.
I andra projekt med så kallad löpande räkning så görs också granskningar. Tex här
https://bransch.trafikverket.se/om-...-haver-kontrakt-med-af-anlaggning-ab-pa-lovo/
Verkar konstigt att åkerierna skulle få mer betalt för att de själva väljer att köra kvällar och helger? Det normala är att man upphandlar ett pris och en tid det ska vara klart. Hur åkeriet löser uppgiften skiter uppdragsgivaren i. Har åkeriet mycket att göra så kan dom säkert behöva jobba obekväma tider, men det påverkar bara deras resultat, inte vad dom fakturerar till Trafikverket.T Thomas_Blekinge skrev:Och dessa upphandlade åkerier gör sig en bra hacka på det. När de byggde E22 här var bygdens samtliga åkerier sysselsatta så någon konkurrens vid upphandlingen fanns troligen inte. På ett ställe jobbade dom mestadels kvällar och helger, det ger ju bättre betalt. Och det var inte platser där dom skulle störa trafiken annars.
Sen kan det såklart vara ett krav i upphandlingen att hela eller delar av arbetet ska göras under tider på dygnet/året då man stör så lite som möjligt. Men då är det ju en parameter redan i upphandlingen som påverkar det offererade priset.
Ossian K Olsson skrev:
Intressant! Hur kommer det då sig att de flesta projekten överskrider budget...?Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
De flesta projekten gör det inte, men det finns många som gör det.J jakob.123 skrev:
Det är ett problem och det finns många förklaringar till det. Ofta är det i de tidiga skedena (planskedet) som överskridande av budgeterna görs. När man väl kommer till entreprenadskedet så brukar det hålla bättre även om det självklart finns fall där det inte är så.
Kort sagt, underskattande tidigt vad som behöver göras och vad det kostar samt en övertro på att det ska gå smidigare än det gör. Lägg där till många kockar som ska blanda sig i, det är inte alltid Trafikverket är orsaken till kostnadsökningarna men de får ofta ta skulden utåt.
Som vilken köksrenovering som helst typ.
Edit: Jag vill på något sätt inte säga att det inte är något problem genom att jämfört med en köksrenovering och att säga att ”det är sånt som händer”. Det brukar bara vara mer relaterbart för människor att jämfört med köksrenoveringar. Att tex en köksrenovering blir dyrare än ursprungligen för man väljer vitvaror från Miele ist för Ikea eller att man bygger dubbelt så mycket köksskåp för att få en bättre funktion. Så är det med infrastrukturprojekt också. Man väljer tre broar ist för 1 för att de närboende ska få det bättre, det påverkar budgeten.
Jag jobbar dagligen med min del (massor) för att kunna göra bättre budgetar från början. Men det finns utmaningar.
Redigerat:
Okej, jag tycker sånt här är kul att läsa. Har du några sidor/ställen man kan läsa mer?Ossian K Olsson skrev:
De flesta projekten gör det inte, men det finns många som gör det.
Det är ett problem och det finns många förklaringar till det. Ofta är det i de tidiga skedena (planskedet) som överskridande av budgeterna görs. När man väl kommer till entreprenadskedet så brukar det hålla bättre även om det självklart finns fall där det inte är så.
Kort sagt, underskattande tidigt vad som behöver göras och vad det kostar samt en övertro på att det ska gå smidigare än det gör. Lägg där till många kockar som ska blanda sig i, det är inte alltid Trafikverket är orsaken till kostnadsökningarna men de får ofta ta skulden utåt.
Som vilken köksrenovering som helst typ.
Jag snubblade på veridex.se, men det är ju ett bolag som sysslar med revisions-relaterade tjänster så de vågar/vägrar utge mycket information.
Det är ju inte ovanligt i offentliga upphandlingar att entreprenören, som ofta sitter på expertkunskapen efter att ha vunnit affären kommer med en lista till upphandlaren med allt de inte tänkt på/missat. Saker som då driver upp kostnaden.
Eller att upphandlaren ändrar förutsättningarna mitt under byggandet. Sånt kan bli vansinnigt dyrt när hela projektet måste planeras om.
(Från mitt perspektiv ligger orsaken mycket i hur arbetsmarknaden utvecklats. Statstjänstemän stannar inte på sin tjänst i 40 år, utan det är en karriärstege där många ofta inte har haft sin tjänst speciellt länge. Som konsekvens är man därför inte speciellt bra på sitt jobb.)
Eller att upphandlaren ändrar förutsättningarna mitt under byggandet. Sånt kan bli vansinnigt dyrt när hela projektet måste planeras om.
(Från mitt perspektiv ligger orsaken mycket i hur arbetsmarknaden utvecklats. Statstjänstemän stannar inte på sin tjänst i 40 år, utan det är en karriärstege där många ofta inte har haft sin tjänst speciellt länge. Som konsekvens är man därför inte speciellt bra på sitt jobb.)
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Jag tror (inte veta) att det förekommer en del mygel kring fyllnadsmassor mm. När E22 byggdes var det ovanligt många häromkring som fick leveranser av massor och blev av med sten mm. Jag tror utan att veta att en del åkerier fick betalt dubbelt.Ossian K Olsson skrev:
Jag är övertygad om att det skulle betala sig om TV anställer kontrollanter på plats som fingranskade alla rörelser.
Nu är det här pepprat med omledningsvägar som anlades för byggtiden med all komfort, skyltar, snygga diken, mm som ej behövs längre men måste troligen underhållas i all framtid.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Det är ju en stor del av åkeriernas affär att göra just så och så länge det inte bryter mot kontraktet eller miljölagar är det helt okej!Fotografen skrev:
Klicka här för att svara